یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کرونا فرصت‌هایی را از شعر گرفت و فرصت‌هایی را به شعر داد/ باید تجربه‌های شعر کرونایی را با جهان به اشتراک بگذاریم

سیدعباس صالحی در اختتامیه شعر فجر گفت: کرونا فرصت‌هایی را از شعر و شاعران گرفت و فرصت‌هایی را نیز به شعر و شاعران داد که تجربه جدیدی است. پیشنهاد می‌کنم به معاونت فرهنگی و دوستان مسئول در حوزه شعر و شاعری که این تجربه شاعرانه کرونایی را با جهان به اشتراک بگذارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز (26 بهمن‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ، ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد.

سیدعباس صالحی، در این مراسم در توضیح وضعیت امروز شعر گفت: در آخرین سال قرن چهاردهم هستیم؛ سالی که در آن با دو اتفاق مهم روبه‌رو بودیم. نخست چهلمین سالگرد دفاع مقدس است که بخش قابل توجهی از شعر ما با این اتفاق پیوند خورده است. شعر در این حوزه روایتگر پدیده‌های نادر بود؛ روایتگر غرور و حماسه؛ روایتگر معصومیت و مظلومیت؛ روایتگر ادبیات و سلوک؛ روایتگر اخلاق و ایثار و بسیاری از اتفاقات نادر در روزگار انسان.
 
وی ادامه داد: یاد همه شاعران را گرامی می‌داریم؛ شاعرانی که در دفاع‌مقدس و سال‌های جنگ سرودند و نگاشتند و الان کنار ما نیستند. شاعرانی مثل مهرداد اوستا، حمید سبزواری، قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی، سپیده کاشانی، احمد عزیزی و دیگرانی که در خاطر من عبور نکردند؛ اما برای شعر دفاع مقدس زحمت کشیدند و یاد همه آن‌ها را گرامی می‌داریم. همچنین یاد کسانی که در آن زمان و پس از آن تا امروز سروده‌اند و باز می‌سرایند را نیز گرامی می‌داریم. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دوران کرونا گفت: اتفاق دوم کرونا بود؛ که یک‌سالی است جهان را درنوردیده و یک‌سالی هست که در کشور ما شرایطی را ایجاد کرده که شعر با کرونا هم پیوند خورده است. در این دوران شاهد آن بودیم که از یک طرف سرمایه انسانی شعر فارسی به میدان آمد. شعر گران‌سنگ سعدی که می‌گوید: «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند» به عنوان یک جانمایه شد در جهان و به خاطر داریم که نخست‌وزیر اسپانیا در موج نخست به آن اشاره کرد و ارجاع داد.
 
وی افزود: در کنار این سرمایه تاریخی شعرای امروز نیز در فضای کرونایی و در قالب‌های مختلف آمدند و شعر سرودند. در این دوران هم شعرهای بلندی داشتیم که در تکریم مدافعان سلامت سروده شدند که حجم قابل توجهی از این شعرها را به خود اختصاص داد و هم شعرهایی را داشتیم که در ماه‌های نخست به‌عنوان شعرهای آموزشی برای رعایت فضای بهداشت و پیشگیری سروده شده‌اند؛ شعرهایی که در قالب کودکانه و غیرکودکانه به کمک فضای آموزشی و بهداشت آمد.
 
صالحی در توضیح شعرهای دوره کرونا اظهار کرد: در این دوران شعرهایی را نیز داشتیم که تجربه‌های کرونایی شاعران است. ما همیشه در تاریخ، شعرهایی داشتیم که احوالات شخصی شاعران بود؛ شعرهایی مثل حبسیات. همچنین امسال شعرهایی را داشتیم که شاعر‌هایی که به کرونا مبتلا شدند، سروده‌اند و کرونا را روایت کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: بخش دیگر، روایت رنج کرونایی است. کرونا یک رنج وسیع انسانی بوده و است و روایت شاعرانه این رنج‌ها نیز در این دوره‌ها کم نبوده است. حجم قابل توجهی از این تصویرگری شاعرانه به بیان رنج و درد کرونا پرداخته است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت شاعران طنزپرداز در دوره کنونی گفت: بخش دیگری از شعر ما در این دوره، مربوط به طنزهای کرونایی بود. در ایامی که جامعه ایرانی و جهانی گرفتار خودمحبوسی و فشارهای روحی و روانی کرونا بود؛ شعر به کمک جامعه آمد تا لبخند را روی لب‌ها بیاورد. در این دوره ما مجموعه‌های قابل‌توجهی داریم که به زبان طنز به کرونا پرداخته‌اند.
 
وی ادامه داد: نکته دیگر فرصت‌هایی است که کرونا از شعر و شاعران گرفت و فرصت‌هایی است که کرونا به شعر و شاعران داد که تجربه جدیدی است. همه این‌ها تجربه‌های یک‌ساله ما در دوره کروناست. پیشنهاد می‌کنم به معاونت فرهنگی و دوستان مسئول در حوزه شعر و شاعری که یکی از روزنه‌های گفت‌وگو با جهان در این دوره که زیست کرونایی فراگیر است، این است که این تجربه شاعرانه کرونایی را با جهان به اشتراک بگذاریم؛ چرا که یکی از فرصت‌های گفت‌وگو شعر ایران با جهان است. این دردی است که همه جهان با آن همراه بوده‌اند و به‌گونه‌ای شاعران جهان هم با این درد هم‌کلامی کرده‌اند تا فرصت‌هایی برای تخلیه این درد و بیان تجربه فراهم باشد.
 
صالحی در پایان گفت: به نظر می‌آید این گفت‌وگو را می‌توان از دریچه کرونا با شعر جهانی آغاز کرد؛ با سرمایه‌ای که شعر ایرانی داشته و دارد. تشکر می‌کنم از دوستانم در معاونت فرهنگی، دبیرعلمی و دبیر اجرایی، کمیته علمی و هیأت داوران که جشنواره را در این شرایط سخت برگزار کردند. امیدواریم که «یا محول الحول و  الاحوال» به گونه‌ای کند تا سال دیگر کام برآید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها