یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
صنعت نشر به گردش اقتصادی در تمام حلقه‌ها نیاز دارد

مدیر کتاب‌فروشی گوشه کتاب معتقد است؛ تنها زمانی می‌توان از صنعت نشر انتظار انتشار کتاب‌های ارزشمند داشت که حمایت‌ها از این صنعت، معطوف به تمام حلقه‌ها؛ از جمله موزعان و کتاب‌فروشان باشد.

محمد بیگلری، مدیر کتاب‌فروشی گوشه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه نباید ناشر و کتاب‌فروش را مقابل هم قرار دهیم، گفت:‌ این دو جبهه مخالف هم نیستند؛ بلکه دو همراه جدانشدنی در صنعت نشر به شمار می‌آیند، منافع مشترک دارند و هرکدام موفق‌تر باشند، طبیعتا دیگری هم موفق خواهد بود.
 
وی افزود: زمانی که یک کتاب‌فروشی رونق داشته باشد، یا وقتی یک مرکز پخش بتواند سرپا بماند و کار خود را توسعه و رونق دهد، به‌طور طبیعی این موضوع موجب رونق ناشر و به‌طور کلی صنعت نشر خواهد شد. ممکن است ناشر در یک زمان کوتاه حضور در نمایشگاه‌های کتاب نقدینگی به دست بیاورد اما به قیمت از دست دادن ۳۵۵ روز بقیه سال، این ده روز را به دست می‌آورد.
 
بیگلری با بیان اینکه صنعت نشر ما نیازمند دوراندیشی است، عنوان کرد: ما برای اینکه این موضوع را به‌صورت کلی، به گوش همه دست‌اندرکاران این حوزه برسانیم، نیازمند یک جراحی از سوی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا تبعات و نتایج نمایشگاه را به فعالان این حوزه بیان کنند.
 
وی در این زمینه توضیح داد: وقتی مخاطب در یک کتاب‌فروشی کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کند، به سراغ کتاب‌های دیگر هم می‌رود و وقتی این چرخه به درستی کار کند، مرکز پخش انگیزه و شرایط اقتصادی بهتری برای عرضه کتاب در این چرخه خواهد داشت و در نهایت، نفع اصلی و بلندمدت برای ناشر خواهد بود؛ حتی اگر حضور در نمایشگاه را از دست بدهد.
 
بیگلری همچنین درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: اگرچه این نمایشگاه ۱۰ روز بود؛ اما باید بدانیم که مشتری فقط خرید ۱۰ روز خود را در آن انجام نمی‌دهد؛ بلکه گاهی خرید چند ماه خود را انجام می‌دهد و این موضوع به کتاب‌فروشان لطمه جدی وارد می‌کند؛ درحالی که کتاب‌فروشان امید داشتند ضرر اقتصادی ماه‌های گذشته را در ماه‌های پایانی سال جبران کنند.
 
بهترین زمان نمایشگاه مجازی ابتدای پاییز بود
وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب در زمان بدی برگزار شد، گفت: در نگاه اول باید گفت ما در دوره‌ای هستیم که فروش اینترنتی کتاب از طریق سایت‌ها، صفحات اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و فروش تلفنی از سوی ناشران، مراکز پخش، کتاب‌فروشی‌ها و مجموعه‌هایی که فقط فروش اینترنتی انجام می‌دهند، خیلی مرسوم شده است.
 
بیگلری افزود: در اوایل سال ۱۳۸۴ فروش اینترنتی کتاب به عنوان یک فعالیت جدید، آغاز شد و طی این سال‌ها ادامه پیدا کرد. با شیوع بیماری کرونا هم فروش مجازی کتاب رونق گرفت و بسیاری از کتاب‌فروشان به این حوزه وارد شدند. به همین دلیل معتقدم که نمایشگاه مجازی در زمان خوبی برگزار نشد.
 
وی با بیان اینکه این نمایشگاه دو لطمه به دو حلقه صنعت نشر یعنی کتاب‌فروشان و موزعان کتاب وارد کرد، ادامه داد: ما در پیک جدی موج کرونا قرار گرفته‌ایم و از ابتدای مهر تا اواخر دی ماه، کتاب‌فروشان شرایط سختی داشتند؛ زیرا از یک‌سو مردم برای حضور در مراکز عمومی نگران بودند و از سوی دیگر محدودیت‌های ساعت تردد را داشتیم و بهترین زمان فروش را از دست دادیم.
 
بیگلری با اشاره به بهمن ماه و فرصت مناسب کسب و کار برای کتاب‌فروشان توضیح داد: بنظرم بهترین زمان برگزاری این نمایشگاه در ابتدای پاییز و ماه مهر برگزار می‌شد؛ چراکه در این زمان، لطمه کمتری به صنعت نشر و سایر فعالان این حوزه وارد می‌کرد.

وی تاکید کرد: ما اگر قائل به چرخه صنعت نشر باشیم و به گردش تامین کالا و عرضه کتاب در بازار کتاب توجه کنیم، باید به دنبال اجرای طرح‌هایی باشیم که از کل این چرخه حمایت کند؛ نه اینکه فقط به ناشران بپردازد؛ آن‌هم با این توجیه که از کتاب‌فروشان در طرح‌های فصلی حمایت می‌شود.
 
نیاز صنعت نشر به سامانه جامع اطلاع‌رسانی کتاب
بیگلری با طرح این موضوع که باید زمینه‌ای ایجاد شود که کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور توسعه پیدا کند و دولت باید در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت: با توجه به قیمت بالای کتاب باید زمینه‌ای ایجاد شود که مخاطب بتواند کتاب‌ها را از کتابخانه‌ها به امانت بگیرد. از سوی دیگر، می‌شد با همه بودجه‌هایی که طی این سال‌ها برای نمایشگاه‌های کتاب هزینه شده، یک لجستیک مفصل برای توزیع و ارسال منظم، هدفمند و جامع کتاب فراهم کرد تا کتاب‌ها با معضل توزیع و عرضه در شهرستان‌ها روبه‌رو نشوند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی کتاب یکی از نیازهای اصلی صنعت نشر کشور است، گفت: برای در اختیار داشتن این سامانه لازم است که سال‌ها روی این موضوع کار شود تا سایتی با یک بودجه خوب راه‌اندازی کنیم و مردم به عنوان مخاطب بتوانند کتاب مورد نظر خود را پیدا کنند؛ زیرا سالانه عناوین بسیاری در صنعت نشر ما تولید می‌شود که بسیاری از آن‌ها به اطلاع مخاطبان‌شان نمی‌رسد.
 
بیگلری یادآور شد: در این زمینه می‌توان به جای نمایشگاه‌های مجازی زمینه‌ای برای اطلاع‌رسانی جامع درباره کتاب‌های تازه منتشر شده فراهم کرد. هرچند در این زمینه من معتقدم ما به یک کتاب‌فروشی کوچک محلی نیاز داریم. از سوی دیگر وجود سایت و سامانه فروش اینترنتی کتاب هم ضروری است و هم به سایت اطلاع‌رسانی درباره نیاز نیاز داریم زیرا هر یک از آن‌ها کارکردهای خاص خود را دارند.
 
وی از اقتصاد نشر به عنوان محور توسعه این صنعت نام برد و عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در بازار کتاب اثر با کیفیت با ارزشی تولید و چاپ شود، این موضوع حاصل یک گردش اقتصادی مناسب در حوزه نشر است وگرنه آثار خوب نوشته، ترجمه و چاپ نمی‌شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها