جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کتاب‌فروشان را هم در نمایشگاه مجازی دخیل کنید

کاظم علمی معتقد است: از آنجایی که کتاب‌فروشان یکی از عوامل مهم فروش کتاب به شمار می‌آیند، اگر آن‌ها را از دست بدهیم، در صنعت نشر با مشکل روبه‌رو می‌شویم و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم که کتاب‌فروشان را هم در دوره آینده نمایشگاه دخیل کنیم..

کاظم علمی، مدیر موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اجرای آن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فروش بسیاری از ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه مجازی نسبت به آنچه قبل از برپایی آن فکر می‌کنند، بسیار بهتر بوده است و اگرچه با میزان فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل مقایسه نیست، اما ناشران از میزان فروش خود نسبتا راضی بودند.
 
وی با اشاره به دلایل استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب افزود: عوامل مختلفی در این موضوع دخیل بودند که یکی از آن‌ها ارائه بن خرید کتاب به دانشجویان و طلاب و استادان دانشگاه بوده است. البته در سایت‌های اینترنتی خرید کتاب هم تخفیف‌ها کمابیش وجود دارد اما از آنجایی که تعداد عناوین ارائه شده در سایت نمایشگاه، کامل‌تر و به‌روزتر بود، مردم استقبال بیشتری کردند.
 
علمی ادامه داد: این نمایشگاه به مثابه یک ویترین گسترده، محدودیتی در تعداد و عناوین کتاب‌ها نداشت و به همین دلیل مردم با مراجعه به آن، به ناشران زیاد و کتاب‌های متعددی دسترسی داشتند که موجب استقبال از نمایشگاه شده بود.
 
وی همچنین با بیان اینکه بخش عمده صنف نشر با برگزاری نمایشگاه کتاب با ارائه تخفیف مخالف‌اند؛ چراکه معتقدند به کتاب‌فروشان صدمه می‌زند، گفت: از آنجایی که کتاب‌فروشان یکی از عوامل مهم فروش کتاب به شمار می‌آیند، اگر آن‌ها را از دست بدهیم، در صنعت نشر با مشکل روبه‌رو می‌شویم و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم که کتاب‌فروشان را هم در دوره آینده نمایشگاه دخیل کنیم.
 
علمی در این زمینه توضیح داد: اگر شرایطی فراهم شود که از ظرفیت و پتانسیل کتاب‌فروشان در نمایشگاه مجازی کتاب برای تحویل کتاب به مخاطبان استفاده شود، هزینه ارسال نیز برای ناشران کاهش زیادی پیدا خواهد کرد. می‌توان با یک برنامه‌ریزی از طریق موزعان و کتاب‌فروشان این کار را اجرایی کرد.
 
وی با بیان اینکه چنین امکانی در زنجیره صنعت نشر کشور وجود دارد، گفت: فروش کتاب از طریق ناشران و تحویل به کتاب‌فروشان از سوی موزعان، به‌راحتی در زنجیره نشر کشور؛ به‌خصوص در شهرهای بزرگ وجود دارد و برای شهرهای کوچک‌تر که کتاب‌فروشی ندارند نیز می‌توان از امکانات پستی استفاده کرد.
 
علمی همچنین با اشاره به لزوم ارزیابی و تحلیل آمار نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: باید آمار را بررسی کرد که چند درصد خرید کتاب از شهرها و روستاها هستند و چه میزان آن‌ها در شهرهای بزرگتر هستند. هرچند در اغلب شهرهای بزرگ کتاب‌فروشی‌هایی هستند که بتوانند در این طرح مشارکت کنند.
 
وی تأکید کرد: در این زمینه می‌توان با ارزیابی و سنجش آمارها با همکاری و مشورت صنف راهکاری برای مشارکت همه صنف نشر در نمایشگاه مجازی کتاب به خصوص برای سال آینده داشته باشیم تا با تقویت یک بخش، بخش دیگر این صنعت آسیب نبیند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها