جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
ضرورت حفظ زیرساخت‌های نمایشگاه مجازی کتاب در پسا‌کرونا

عمران خودآموز، تدبیر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، به‌ویژه برای ناشران استانی را فرصت بسیار قابل‌توجهی دانست و بر استفاده از زیر‌ساخت‌های فراهم شده برای برگزاری دائمی این نمایشگاه تاکید کرد.

عمران خودآموز، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بر صنعت نشر، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، برای فعالان حوزه نشر؛ به‌ویژه ناشران استانی فرصت قابل‌توجهی است؛ چراکه زمینه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌دلیل هزینه‌های سنگین حمل و نقل کتاب، برای این دسته از ناشران کمتر وجود داشت.
 
وی با بیان این مطلب که فعالان حوزه کتاب، متاثر از شیوع کرونا، همانند دیگر کسب‌وکار‌ها به ظرفیت‌های فضای مجازی توجه نشان داده‌اند، افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب که از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌همت مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، می‌توان در شرایط پساکرونا نیز حفظ کرد و شاهد برگزاری نمایشگاه مجازی دائمی کتاب در کشور باشیم.
 
خو‌دآموز حفظ زیر‌ساخت و بهره‌‌مندی از تجربه نمایشگاه مجازی کتاب را ضروری دانست و گفت: هرچند پرداخت دائمی یارانه خرید کتاب به مشتری نمایشگاه مجازی با دائمی شدن، امکان‌پذیر نباشد و شاهد توسعه و فعالیت فروشگاه‌های الکترونیکی کتاب هستیم؛ اما گستردگی نمایشگاه مجازی کتاب برای پاسخ به نیاز جامعه کتابخوان قابل‌توجه است.

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با اشاره به دیگر مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب به‌دلیل گستردگی و قابلیت دسترسی بیشتر مردم به کتاب از طریق شبکه ملی پست، در رفع مشکلات ریشه‌‌ای توزیع کتاب بسیار تاثیر‌گذار است. نمایشگاه کتاب را به‌عنوان رویداد فرهنگی می‌شناسیم و به‌نظر می‌رسد می‌توان برنامه‌های جنبی این رویداد، از‌جمله ارتباط بین مردم با اهالی کتاب در فضای مجازی و امکان تعامل بین مشتری کتاب با ناشر و یا پدید‌آور را فراهم کرد.  
  
خودآموز، درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بر کتاب‌فروشی‌ها، بیان کرد: یکی از راه‌‌حل‌ها برای کاهش آسیب‌های احتمالی به کتاب‌فروشی‌ها، همزمان با برگزاری نمایشگاه‌های استانی، پیش‌بینی غرفه برای فعالان این حلقه از صنعت نشر بود اما واقعیت این است که کتاب‌فروشان با وجود این تدبیر، چندان همراه نشدند و مشارکت نکردند. علاوه‌براین عرضه کتاب‌های جدید در کتاب‌فروشی‌های منطقه ایلام به‌دلایل مختلف؛ از‌جمله مشتری اندک این کتاب‌ها و مشکلات توزیع، ضعیف است و حضور در نمایشگاه کتاب استانی، برای کتاب‌فروش چندان تفاوتی نمی‌کند. افزایش فروش کتاب و به‌دنبال آن تقویت سرانه مطالعه، در جریان برگزاری نمایشگاه‌های استانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی با بیان این مطلب که کتاب‌فروش هم باید در چرخه نشر در جایگاه خود دیده شود افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در چند سال گذشته با برگزاری طرح‌های مختلف، از‌جمله پاییزه، بهارانه و تابستانه کتاب، از کتاب‌فروشان حمایت کرده‌اند و ضرورت تداوم آن‌ها احساس می‌شود تا دغدغه حفظ آخرین حلقه نشر برطرف شود؛ اما نباید فراموش کنیم نمایشگاه مجازی کتاب زمینه انتفاع همه مردم را ایجاد می‌کند که قابل چشم‌پوشی نیست.  
              
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، یکی از مهم‌ترین جلوه‌های سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در الکترونیکی شدن خدمات این وزارتخانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط