چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
شعر مسلح به تفکری ورای تفکر تجریدی است

باربد دُری، شاعر اصفهانی در رابطه با مجموعه شعر جدیدش «دست دست کردن دستی بر دسته‌ی در» گفت: شعر باید، خودش موضوع خودش باشد یا پا روی پای خودش بزند البته این به معنای ناسازگاری شعر با تفکر تجریدی نیست بلکه گویی شعر مسلح به تفکری ورای تفکر تجریدی است.

«باربد درّی» شاعر جوان و 35 ساله اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، از انتشار مجموعه شعر جدیدش «دست دست کردن دستی بر دسته‌ی در» پس از طی مراحل صدور مجوز، ازسوی نشر خوزان خبر داد و گفت: این مجموعه شامل 25 شعر آزاد در 60 صفحه است؛ شعرهایی که تا سال 98 سروده شده‌اند.

این شاعر اصفهانی که کتابش پیشتر عنوان کتاب برگزیده چاپ نشده را در بخش آزاد جایزه ملی شعر جم از آن خود کرده بود، گفت: همانگونه که از نام مجموعه پیداست توجه به مولفه‌های زبانی در ساخت شعر، مورد توجه شاعر قرار داشته است. درواقع هر شعر با توجه به فضای شعر که دایره واژگانی آن تعیین می‌کند به فرم ویژه خود دست یافته است تا جایی که می‌توان این مجموعه را تا حدود زیادی، یک مجموعه شعر فارسی «فرمالیستی» دانست که در آن شعر بیش از هر چیز، هدف خود است تا چیز دیگر.

دری در ادامه با اشاره به گفته هایدگر زبان خانه بودن است و اگر شعر رستاخیز کلمات است، باید زبان شعر با زبان معیار فاصله داشته باشد؛ بیان کرد: توجه به ساختار زبان و ساحت آوایی کلمات و بازآفرینی آنها و استفاده از زبان نه به‌عنوان صرفا وسیله‌ای برای انتقال مفهوم یا ایجاد تصویر در ساختار شعر، به‌عنوان نوعی مانیفست در این مجموعه شعر مورد توجه نگارنده بوده است.
 
وی افزود: در شعر من، کلمه هم هدف است و هم مسیر، کلیت ساخت یک شعر هیچ جدایی از بعد مفهومی آن ندارد. جریان شعری برآمده از یک جهان نیمه آگاهانه متاثر از عوامل روانی، زبانی است. این عوامل متشکل از واقعیات روزمره، خواب‌ها، حالات روانی، اوهام، افکار، خواسته‌ها، تصاویر و تاثرات است که همه در کلمات منعکس می‌شوند و از دل آن معانی و مفاهیم همراه با تعلیق و ایهامات و ابهامات برای مخاطب جدی شعر آشکار می‌شود؛ مفاهیمی که همه مستتر در کلیت شعر و جدایی‌ناپذیر از ذات آن هستند.

این شاعر ادامه داد: به عقیده من دنیای شعری امروز باید از مرزهای روایت، فراروایت، تصاویر و نشانه‌ها فراتر رود و خودش موضوع خودش باشد یا پاروی پای خودش را بزند البته این به معنای ناسازگاری شعر با تفکر تجریدی نیست بلکه گویی شعر مسلح به تفکری ورای تفکر تجریدی است.

یادآوری می‌شود، طراحی جلد مجموعه شعر «دست دست کردن دستی بر دسته‌ی در» توسط محمد درّی انجام شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های تهران، اصفهان و اهواز این اثر را تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها