شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
«مرغ غریب عشق» سبک جدیدی از رمان را برای بیان زندگی اندیشمندان ارائه می‌کند

کتاب «مرغ غریب عشق» نوع خاصی از رمان را ارائه می‌کند که جدید است و در واقع این سبک از رمان برای بیان زندگی اندیشمندان، بهترین قالب محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مرغ غریب عشق» به قلم نصرالله قادری به شرح زندگی غرورآفرین و پرافتخار شهید بزرگوار مهدی شاه‌‌آبادی می‌پردازد. در این اثر شگفت‌انگیز تمام داستان‌ها از زبان شهید شاه‌آبادی، در یک بیداری که به خواب‌رفته و از جزیره مجنون و در زمان شهادت آغاز و تا تولد روایت می‌شود.
 
شهید شاه‌ آبادی، شخصیتی یگانه و از علما و روحانیونی بود که به علوم فقه، ریاضیات، زبان و... واقف بود و زبان صریح و روشنی داشت. نصرالله قادری کتاب «مرغ غریب عشق» را با تحقیق و پژوهشی مفصل و مصاحبه با خانواده، آشنایان و نزدیکان شهید که در حدود چهار سال زمان برد، به رشته تحریر درآورده است. وی همچنین برای تکمیل اطلاعات خود در خصوص زندگی شهید، سخنرانی‌ها، کتاب‌های درسی و کتاب‌های چاپ شده در خصوص زندگی ایشان را مطالعه کرده تا حاصل کار کتاب کامل و جذاب مرغ غریب عشق به سرانجام رسیده است. این کتاب نگاهی عاشقانه و زبانی شاعرانه دارد.
 
کتاب «مرغ غریب عشق» نوع خاصی از رمان را ارائه می‌کند. در این رمان عکس، دستخط، تصاویر، اسناد و... به چشم می‌خورد. این نوع از رمان شکل جدید است که در دهه اخیر در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع این سبک از رمان برای بیان زندگی اندیشمندان، بهترین قالب محسوب می‌شود.
 
شهید آیت‌الله مهدی شاه آبادی از فعالان و مبارزان سیاسی پیش از انقلاب بود که برخی دروس حوزوی را در محضر امام خمینی(ره) فرا گرفت و بار‌ها در زمات طاغوت زندانی شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایندگی از مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت؛ اما در عین حضور فعالانه و پرشور در خانه ملت، همواره از هر فرصتی برای حضور در جبهه‌ها و روحیه دادن به رزمندگان استفاده می‌کرد. شاه آبادی سرانجام در ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۲ در جزیره مجنون به شهادت رسید.
 
نویسنده کتاب وقتی در میانه راه، کتاب را به آقای شاه‌آبادی می‌دهد، ایشان در مشورت با بزرگان به این نتیجه می‌رسند که زبان کتاب سخت است و برای عامه مناسب نیست و از نویسنده درخواست می‌کنند که با زبان ساده‌تری بیان کند، اما وقتی کتاب را به اعضای خانواده برای مطالعه می‌دهند، نظرشان تغییر کرده و می‌گویند که با همین روال ادامه دهید. حتی پیشنهاد می‌دهند که کتاب را به روستای رستم‌آباد و به مسجدی که شهید شاه‌آبادی در آن نماز می‌خواندند ببرند و بعد از نماز برای اهالی روستا بخوانند، زیرا مخاطب این رمان، عموم مردم هستند.


 
در بخشی از کتاب مرغ غریب عشق می‌خوانیم:
والد مکرم شهید آیت‌الله مهدی شاه آبادی از سال 1307 به قم مشرف شده‌اند. این وقت همزمان با تأسیس حوزه علمیه قم به دست آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی است. گویی در تقدیر ایشان نوشته شده است که باید در قم متولد شوند. مادر این امر را خوش یمن و مبارک می‌داند. شهید شاه‌آبادی در بیت عالمی فقیه و در دامان مادری فاضله که در اوجی از معرفت و کمال و مهربانی بوده، چشم به جهان می‌گشاید.
 
من مثل هیچ کس نیستم، و چقدر سخت است وقتی که باید مثل همه از خودت حرف بزنی. سخت است. اما حالا مجبورم در این فرصت اندک همه خودم را ببینم و در همین اندک، هم خودم را بگویم. اصلا دلم نمی‌خواهد. ولی دست خودم نیست. نیرویی مرموز وادارم می‌کند که شاهد خودم باشم. من فقط به انتهای این دالان نگاه می‌کنم و زندگی‌ام پیش چشم‌هایم رژه می‌رود. من اینجا سوار اسب در ابتدای دالان ایستاده‌ام. من اینجا میانه عبایم خوابیده‌ام و گهواره تکان می‌خورد. من اینجا بالای آن درخت نشسته‌ام و در میان سالی‌ام، که به سال 1309 شمسی برمی‌گردم.

یادآور می‌شود، نسخه الکترونیک کتاب «مرغ غریب عشق» زندگی‌نامه شهید مهدی شاه‌آبادی، نوشته نصرالله قادری در 302 صفحه از سوی انتشارات سروش منتشر شده است و به زودی چاپ و روانه بازار خواهد شد.
 
گفتنی است، «تنهاترین عاشق، عاشق‌ترین تنها»، «حدیث آصف»، «شهد شوکران»، «امشب باید بمی‌ریم» و «ناله‌های عاشق» از دیگر آثار انتشار یافته این نویسنده و کارگردان تئاتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها