دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
مرکز پژوهشی تاریخ کُرد و کُردستان فعالیت خود را در سنندج آغاز کرد

مرکز پژوهشی تاریخ کُرد و کُردستان در قالب یک موسسه فرهنگی، هنری در راستای حفظ و حراست از تاریخ و فرهنگ منطقه کردستان به‌شیوه علمی و آکادمی مجوز گرفت و فعالیت خود را در آبان‌ماه جاری در سنندج آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری تاریخ کُرد و کردستان در جمع اصحاب رسانه در فضای مجازی اظهار کرد: مجوز موسسه فرهنگی و هنری تاریخ کردستان به‌شیوه تخصصی، علمی و آکادمی در راستای حفظ تاریخ و بنیاد منطقه کردستان به شیوه علمی و آکادمی به دور از احساسات، جانبداری و تعصبات اخذ شده است.
 
محمدباقر پیری، با اشاره به اینکه افراد اهل‌قلم می‌توانند در این مرکز فعالیت کنند، ادامه داد: امیدواریم به یاری مردم استان بخشی از تاریخ عظیم کرد و کردستان را ثبت و ضبط کنیم که برای آیندگان به یادگار بماند.

وی با بیان اینکه تاریخ، فرهنگ و هنر کردستان نیاز اساسی و پایه ای به پژوهش و تحقیقات ارزشمند و مستند دارد، عنوان کرد: یکی از اهداف این موسسه آرشیو اسناد و مدارک و عکس‌های مرتبط تاریخ کرد و کردستان است که بتوانیم در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهیم.

مدیرمسئول موسسه فرهنگی و هنری مرکز پژوهشی تاریخ کرد و کردستان، ایجاد کتابخانه تخصصی را یکی دیگر از اهداف این مرکز فرهنگی هنری عنوان کرد و گفت: جمع‌آوری کتابخانه تخصصی تاریخ کرد و کردستان به زبان‌های مختلف می‌توانند در امر حفظ تاریخ کرد بسیار حائز اهمیت باشد.
 
پیری، ارتباط با مراکز علمی، آکادمیک و پژوهشی در داخل و خارجی از کشور برای تبادل تولید محتوا و انجام پروژه‌های مشترک و استفاده از منابع دیگر مراکز فرهنگی و موسسات ادبی و پژوهشی را از جمله فعالیت های این مرکز برشمرد.

وی همچنین برگزاری همایش و کنگره به‌صورت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در حوزه تاریخ کرد و کردستان را از اهداف و برنامه‌های این موسسه بیان کرد و افزود: در این همایش تلاش داریم تاریخ کرد را همان‌طور که هست نه کم نه زیاد به ملت بشناسانیم.
 
پیری، در جمع‌آوری کتاب به کتابخانه تخصصی تاریخ کرد از مردم استان درخواست کرد کتاب‌های تاریخی کرد که در راستای تاریخ و بنیاد کردستان نوشته‌شده را به این کتابخانه اهدا کنند.
 
مدیرمسئول موسسه فرهنگی و هنری مرکز پژوهشی تاریخ کرد و کردستان یادآوری کرد: در این موسسه از افراد اهل‌قلم که تاکنون توانسته‌اند که در شناخت تاریخ کردستان فعالیت داشته باشد و در این زمینه به نوشتن کتاب اقدام کرده تجلیل خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها