چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
امتیاز ویژه برای تولید محتوای خلاقانه در حوزه کتاب در نظر گرفته شود

محمدزاده گفت: در جشنواره کتاب و رسانه علاوه بر بررسی آثار خبرنگاران باید امتیاز ویژه‌ای برای کارها و محتواهای خلاقانه رسانه‌ای در حوزه کتاب در نظر گرفته شود، زیرا از نظر کمیت کار و تولیدات اثر کم نیست اما خلاقیت در آنها کمتر دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل  از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جهوری اسلامی ایران، محمدجعفر محمدزاده، پژوهشگر و استاد دانشگاه سوره با اشاره به اهمیت جشنواره کتاب و رسانه گفت: تردیدی در این نیست که هر موضوعی اگر بخواهد حالت عام و فراگیر شود، باید از رسانه کمک بگیرد و اگرچه کتاب یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌ها است اما همین رسانه برای اینکه خود را معرفی کند و تاثیر فرهنگی داشته باشد نیاز به سایر رسانه‌ها دارد.
 
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره کتاب و رسانه اقدام ارزشمندی است، افزود: ضرورت دارد برای موضوع مهمی مثل کتاب و کتابخوانی رسانه‌ها به کمک گرفته شوند و باید از ظرفیت آن‌ها برای تولید محتوا و غنی‌سازی این حوزه استفاده کرد.
 
محمدزاده ادامه داد: این جشنواره در سال‌های گذشته توانسته تاثیر داشته باشد و این دوره هم که جامعه در شرایط ویژه قرنطینه قرار دارد، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب اغلب تعطیل هستند و رکود در بازار کتاب ایجاد شده کار خود را شروع کرده‌است و امیدوارم با توجه به شرایط جامعه و جهان بتواند موثر باشد.
 
وی با بیان اینکه جشنواره در این دوره کار سخت‌تری پیش رو دارد، گفت: با توجه به اینکه دسترسی مردم به فضای مجازی در شرایط قرنطینه بیشتر است،  اگر جشنواره همت خود را بر نقش رسانه‌های فضای مجازی برای معرفی کتاب بگذارد می‌تواند توفیقات بیشتری داشته باشد.
 
محمدزاده تاکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند مردم را آموزش دهند که برای دسترسی به کتاب ضرورتا نیازی به حضور در نمایشگاه‌های بزرگ و شلوغ نیست بلکه مردم می‌توانند از طریق خرید اینترنتی، کتاب‌های صوتی و نسخه‌های الکترونیک کتاب‌‌ها به کتاب دسترسی پیدا کنند.
 
 
جشنواره روی خلاقیت در تولید محتوای کار کند
به گفته این استاد دانشگاه، یکی از مسایلی که در حوزه رسانه‌ها می‌توان مشاهده کرد این است که در رسانه‌ها درباره کتاب کار می‌شود ولی خلاقیت در کارها کمتر دیده می شود، مثلا چند برنامه در صدا و سیما مثل کتاب‌باز با تکیه بر خلاقیت توانسته جای خود را در میان مخاطبان خود باز کند و اثرگذار باشد یا در رادیو ایران برنامه تالار آینه که هر روز با سبک و شیوه مناسب یکی از رمان‌های بزرگ ایران و جهان را معرفی می‌کند توانسته با عنصر خلاقیت مخاطبین را راضی کند.
 
محمدزاده با بیان اینکه در فضای مجازی هم نمونه کارهای موفق در حوزه کتاب دیده می‌شود، تاکید کرد: اما در کل خلاقیت در تولید برنامه‌‌های کتاب کم است و به نظرم یکی از کارهای جشنواره باید این باشد که روی خلاقیت در تولید محتوای کار کند.
 
معاون اسبق امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های تخصصی و برنامه‌های جنبی در حاشیه جشنواره کتاب و رسانه برای خبرنگاران و اهالی رسانه گفت: جشنواره باید علاوه بر بررسی آثار خبرنگاران به چنین موضوعاتی نیز بپردازد؛ مساله اینجا است که از نظر کمیت کار و تولیدات کم نیستند اما باید جشنواره به ارتقا کیفی کمک کند.
 
محمدزاده در بخش دیگر صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه قلم خبرنگاران به صرف جشنواره تقویت نمی‌شود، ادامه داد: خبرنگار و رسانه‌نگار ما باید متوجه باشد آنچه در فضای مجازی و حقیقی می‌نویسد و منتشر می‌شود به عنوان تاریخ باقی می‌ماند، کارکرد جشنواره باید این باشد به خبرنگار بگوید شما مطلبی تولید نمی‌کنید که امروز در روزنامه چاپ شود و فردا تاریخ مصرف آن تمام شود زیرا خبرنگاران تاریخ زمان و تاریخ فرهنگ و کشور ما را می‌نویسند. 
 
وی همچنین گفت: اگر خبرنگار ما به این نتیجه برسد که آنچه می‌نویسد مصرف یک‌روزه ندارد و تاریخ فرهنگی کشور محسوب می شود پخته‌تر و ماندگارتر خواهد نوشت.
 
مدیر شبکه رادیویی ایران با اشاره به اهمیت برگزاری هفته کتاب نیز خاطرنشان کرد: من معتقدم زندگی و مرگ یک جامعه به کتاب وابسته است؛ یک جامعه کتابخوان یک جامعه زنده و یک جامعه بدون کتاب جامعه‌ای است که هر لحظه باید منتظر مرگ آن بود.
 
محمدزاده در پایان گفت: در هفته کتاب باید جا بیندازیم که کتاب به یک هفته تعلق ندارد و حیات ما مثل اکسیژن به آن وابسته است؛ مردم و قشر جوان فکر نکنند در آبان ماه یک هفته به موضوع کتاب اختصاص دارد و بعد تمام می‌شود، باید در این هفته برای مردم جا بیفتد که کتاب زمان ندارد و مثل اکسیژن و غذا است، مردم در این هفته باید متوجه شوند که کتاب نیاز حیاتی آن‌ها است و این هدف می تواند برای برگزاری هفته کتاب  مهم و تاثیرگذار باشد.
 
بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها