چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
قدیمی‌ترین انجیل‌های جهان مصورند و در اتیوپی نگهداری می‌شوند

نخستین انجیل‌های جهان مصورند و در اتیوپی نگهداری می‌شوند. این کتاب مقدس تاریخ شگفت انگیزی دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سفر به صومعه آبونا گاریما Abuna Garima در تپه‌های کوهستانی اتیوپی، شما را با یک کتاب شگفت‌انگیز مواجه می‌کند. کتابی که بسیار مورد احترام راهبان محلی است. آنها معتقدند که این کتاب یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین گنجینه‌های جهان مسیحیت است.

تصور بر این است که این کتاب که در یک کلبه مدور و آبی روشن در مرکز صومعه دور افتاده نگهداری می‌شود، نخستین کتاب مقدس مسیحیت در جهان است. افسانه‌ها می‌گویند این متون در یک روز در قرن پنجم پس از مداخله خداوند برای به تأخیر انداختن غروب خورشید نوشته شده است.

کارشناسان بر این باورند که این کتاب که به زبان گیز (Ge'ez) بر روی پوست بز نوشته شده، اولین نمونه صحافی کتاب است که هنوز به صفحه اصلی متصل است.

دو جلد از این کتاب وجود دارد و ضخامت آن به  10 اینچ به همراه تصاویر و متون انجیل است. تا به حال  دانشمندان همیشه تصور می‌کردند که تاریخ تولید این دو جلد به اوایل قرن یازدهم برمی‌گردد اما آزمایش اخیر کربن خلاف این را ثابت کرده است و تاریخی بین 330 و 650 را نشان می‌دهد و این بیانگر این است که آنها از قدیمی‌ترین انجیل‌های موجود جهان هستند.

مسیحیت ارتدوکس می‌نویسد که بقای انجیل‌ها با توجه به اینکه این کشور تحت حمله مسلمانان بوده باورنکردنی است، حمله ایتالیا و آتش سوزی در دهه 1930 که کلیسای صومعه را که ادعا می‌شد این کتاب‌ها در آنجا نگهداری می‌شود،  کاملا ویران کرده بود.

برای حدود 1600 سال، انجیل‌های گاریما در یک مکان قرار داشته‌ و افراد نسل‌های مختلف یک راهب که از آنها محافظت می‌کردند. آنها افسانه خود را در مورد چگونگی ورود انجیل‌ها دارند. این انجیل‌های باورنکردنی گاریما از آن زمان در صومعه آبونا گاریما در شمال اتیوپی که در ایالت تیگرای و  با ارتفاع 7000 پا است، نگهداری می‌شود.

بقای انجیل‌های گاریما ممکن است به دلیل پنهان بودن آنها باشد، شاید برای قرن‌ها یا حتی بیش از یک هزاره محل اختفا ممکن است فراموش شده و بعد به طور تصادفی در دوران نسبتا مدرن کشف شده‌اند.

در سال 1520، روحانی پرتغالی فرانسیسکو آلوارز از صومعه بازدید کرد و ثبت کرد که در آن غاری وجود دارد (اکنون گم یا ویران شده است) جایی که آبا گاریما مشهور بود در آنجا زندگی می‌کرد.  وی گزارش داد که راهبان با نردبان به آن فرود می‌آیند تا توبه کنند. هرچند بر اساس حدس و گمان این احتمال وجود دارد که انجیل‌ها در این غار پنهان شده باشند.

صندوق میراث اتیوپی در سال 2010 اعلام کرد که امیدوار است یک موزه کوچک در صومعه احداث کند تا نه تنها برای نگهداری از انجیل‌ها، بلکه برای بازدیدکنندگانی که علاقه‌مند به دیدن این انجیل‌های قدیمی هستند این امکان بوجود آید. 

بلر پریدی از صندوق میراث اتیوپی اخیراً گفت: «اتیوپی به عنوان منبع این چیزهای خارق العاده نادیده گرفته شده است.»  بسیاری از این آثار قدیمی مسیحی تنها با پیاده روی و صعود به صومعه‌های دور افتاده قابل دسترسی هستند زیرا جاده‌ها در این مناطق کوهستانی محدود هستند.

انجیل‌های مذکور طی این سال‌ها خشک نگه داشته شده‌اند که به حفظ آنها در تمام این سال‌ها کمک کرده و در تاریکی نگهداری می‌شوند تا رنگ‌های آن تازه به نظر برسند.

این گزارش را رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی برای ایبنا ارسال کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها