سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
شبکه حمل‌ونقل ریلی ظرفیت خوبی برای افزایش سرانه مطالعه است

سعید رسولی از تشکیل کارگروه با مشارکت صاحب نظران برای شناسایی ظرفیت های فرهنگی شرکت راه آهن از جمله در حوزه کتابخوانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سعید رسولی، مدیر‌عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس, درباره ظرفیت‌های این شرکت در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به خبرنگار ایبنا گفت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و اعتقاد به اینکه فهم و درک مفاهیم مختلف از طریق کتاب، بسیار عمیق‌تر از سایر ابزار‌های اطلاع‌رسانی است، به روش‌های مختلف تلاش کرده تا در توسعه این فرهنگ سهیم باشد.  
 
وی افزود: سالانه 30 میلیون مسافر به‌وسیله شبکه ریلی جا‌به‌جا می‌شوند و به‌‌طور متوسط پنج تا هفت ساعت در قطار هستند؛ بنابراین می‌توانیم از این شرایط به‌عنوان ظرفیت قابل‌توجه برای تقویت فرهنگ و افزایش سرانه مطالعه استفاده کنیم.
 
رسولی با اشاره به برنامه آتی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتاب و کتابخوانی، خبر داد: تشکیل کارگروه فرهنگی با حضور صاحب‌نظران حوزه فرهنگ، برای شناسایی و بررسی ظرفیت‌های فرهنگی شرکت راه آهن؛ به‌ویژه در مقوله فرهنگ کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های پیش‌روی  این شرکت است.
   
مدیر‌عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره جانمایی قفسه کتاب در تالارهای انتظار ایستگاه‌های راه‌آهن، ادامه داد: با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قفسه کتاب در ایستگاه‌های قطار پیش‌بینی و کتاب در اختیار مسافران قرار داده می‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا قفسه‌های کتاب در ایستگاه‌های قطار از نظر تامین کتاب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؟ گفت: درباره اینکه قفسه‌های کتاب در ایستگاه‌های قطار کم رونق هستند، ناراحتم و در جریان بازدید‌ها، همیشه متذکر شده‌ام که قفسه‌ها باید در معرض دید باشند و اگر کتابی تامین نشده و قفسه‌ها به‌اصطلاح متروکه شده‌اند، پیگیری می‌کنم تا جانمایی ارتقا پیدا کند و در معرض دید قرار بگیرد.
 
مدیر‌عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایجاد غرفه‌ فروش کتاب‌ در برخی ایستگاه‌ها با همراهی بخش خصوصی را از دیگر اقدامات شرکت راه آهن برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اعلام و بیان کرد: از‌جمله نمونه‌های مشارکت بخش خصوصی با شرکت راه‌آهن برای ایجاد کتاب‌فروشی در ایستگاه‌های راه‌آهن، در اصفهان محقق شده‌است. پیشخوان این کتاب‌فروشی کوچک به‌صورت قطار، طراحی و کتاب با تخفیف عرضه می‌شود. خوشبختانه در جریان چند بازدید و پیگیری، متوجه شدم جریان فروش و مراجعه مردم برای غرفه‌داران رضایت‌بخش است.       
 
رسولی، درباره افزایش غرفه‌های فروش کتاب در ایستگاه‌های قطار گفت: هر کدام از ایستگاه‌های بزرگ کشور اگر متقاضی ایجاد این غرفه‌ها باشند از سوی بخش خصوصی این امکان فراهم خواهد شد. شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه رویکرد انتفاعی ندارد.   
 
وی تولید و عرضه جذاب کتاب را در تقویت فرهنگ کتابخوانی اساسی ارزیابی کرد و گفت: توسعه فرهنگ‌ کتابخوانی به برنامه‌ریزی ‌طولانی‌مدت نیاز دارد و نمی‌توان صرفا به رویکرد‌های ارشادی و نصحیت کردن، اکتفا کرد. با تولید کتاب‌های جذاب احساس نیاز در افراد به‌ویژه جوانان ایجاد و کتاب به سبد مصرفی افراد وارد خواهد شد. برای نهادیه کردن فرهنگ کتابخوانی باید از سنین پایین برنامه‌ریزی کرد.  
 
رسولی با بیان این مطلب که کتاب، هدیه اصلی من به دوستان و مهمانان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است، با اشاره به نشر کتاب در این شرکت، افزود: «تاریخ مهندسی راه آهن» و همچنین «نقش و تاثیر راه آهن در دفاع مقدس»، آثار نفیسی‌اند که در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تولید شده‌است.                      
    
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها