یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
تخفیف مازاد طرح‌های فصلی به مشتریان اضافه نمی‌کند

مدیر انتشارات بهجت معتقد است اعمال تخفیف مازاد در طرح‌های فصلی از سوی برخی کتاب‌فروشی‌ها، موجب می‌شود حتی کتاب‌های معروفی که در کتاب‌فروشی‌های کوچک‌تر مشتری دارد، دیگر فروش نرود.

اردشیر بهجت مدیر کتاب‌فروشی بهجت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تبعات ارائه کتاب با تخفیف‌های مازاد در طرح‌های فصلی خرید کتاب گفت: در دوره اول و دوم این طرح‌ها ما نیز در کتاب‌فروشی ۱۰ درصد به تخفیف خانه کتاب اضافه کردیم، اما بعد دیدیم که این موضوع تاثیر زیادی بر فروش ما ندارد.
 
وی در این زمینه توضیح داد: این ۱۰ درصد تخفیف اضافه به همان میزان مشتری را وارد کتاب‌فروشی نمی‌کند، به‌عنوان مثال اگر قیمت یک کتاب ۵۰ هزار تومان و تیراژ آن ‌۵۰۰ جلد باشد، اگر قیمت آن را ۵۰ درصد پایین‌تر بیاوریم، فروش آن دو برابر می‌شود؟ من می‌گویم خیر! و درصد خیلی کمی اضافه می‌شود.
 
بهجت افزود: ما بعد از دو یا سه دوره تجربه این کار دیدیم که این تخفیف مازاد تعداد مشتریان ما را بیشتر نمی‌کند و به همین خاطر دیدیم اتفاق‌ها و عواقب بعدی آن بیشتر است.
 
وی با بیان اینکه واژه تخفیف از خفیف کردن می‌آید، گفت: با این کار کتاب را یک جنس نفروش و ضعیف معرفی می‌کنیم و می‌گوییم بیایید کتاب بخرید؛ درحالی که باید چهره یک کالای اساسی را به کتاب بدهیم؛ کما اینکه شاهدیم الان در مترو یا خیلی از نقاط شهر، کتاب‌ها را با تخفیف بالا می‌فروشند.
 
بهجت با اشاره به عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا عنوان کرد: این موضوع موجب شده که عده‌ای فکر کنند که ما کتاب‌فروشان از فروش کتاب، سود بالایی می‌بریم و این تصور منجر به این می‌شود که ار کتاب‌فروشی نیز تخفیف بخواهند؛ این یعنی شخصیت ذاتی کتاب را پایین بیاوریم؛ گویی که این کالا روی دست ما باد کرده و مرغوبیت ندارد و می‌خواهیم فقط بفروشیم. این‌ها از ضررهایی است که با تخفیف گذاشتن دامن‌گیر کتاب می‌شود.
 
وی تاکید کرد: برخی از همکاران ما هم ناشر هستند و هم کتاب‌فروش و زمانی که تخفیف‌ها را روی کتاب‌هایشان می‌گذارند، موجب می‌شود همان کتاب‌های معروفی که در کتاب‌فروشی‌های کوچک‌تر مشتری دارد، دیگر فروش نرود؛ زیرا مردم به سمت کتاب‌فروشی‌هایی می‌روند که ارزان‌تر بدهند.
 
بهجت در ادامه صحبت‌های خود افزود: ما می‌دانیم که دلیل اصلی همکاران ما این است که تولیدات زیادی دارند و سالی ۵۰۰ جلد کتاب تولید می‌کنند و داخل کتاب‌فروشی کوچک ما همه این کتاب‌ها جا نمی‌شود. ولی اعمال تخفیف در کتاب‌فروشی این ناشران، کتاب‌هایی که ما داریم می‌فروشیم هم نفروشیم.
 
تخفیف‌ها و ضربه اصلی به کتابفروشی‌ها
مدیر کتاب‌فروشی بهجت همچنین درباره تجربه سایر کشورها درباره عرضه کتاب با تخفیف توضیح داد: خیلی از کشورهای اروپایی بحث تخفیف را داشتند و در این زمینه قانونی وضع کردند به نام «قانون قیمت ثابت کتاب» که مطابق با آن قیمت یک کتاب در همه نقاط یک کشور ثابت است و هیچ کس اجازه ندارد کتاب را از قیمت پشت جلد کتاب پایین‌تر بفروشد.
 
وی ادامه داد: این موضوع موجب شده کشورهایی که این قانون را استفاده کرده‌اند در وضعیتی که کالاهای فرهنگی تحت فشار قرار گرفته‌اند کمترین آسیب را ببینند.
 
بهجت با ذکر مثالی در این زمینه گفت: نخستین بار فرانسه و آلمان قانون قیمت ثابت کتاب را اجرایی کردند و نگاهی که به آمار کتاب‌فروشی این کشورها داریم، نشان می‌دهد که کمترین تعطیلی کتاب‌فروشی در این کشورها بوده است. در این میان کشور انگلستان هم این قانون را داشت اما حذف کرد و بعد از مدتی دید خیلی از کتاب‌فروشی‌ها از این تخفیف‌ها ضربه خوردند و موجب تعطیلی آن‌ها شد و در نتیجه دوباره قانون را اجرایی کردند.
 
وی یادآور شد: اگر الان بعضی از همکاران ما تخفیف مازاد می‌گذارند و می‌گویند که این تخفیف برای ما خوب بوده، به این دلیل است که عده‌ای این کار را انجام دادند و عده‌ دیگر انجام ندادند و اگر همه ۳۰ درصد تخفیف می‌گذاشتند، قطعا برای کتاب‌فروشانی که این تخفیف را گذاشتند، مزیتی به وجود نمی‌آمد.
 
بهجت با بیان اینکه این موضوع تبعات زیادی به همراه دارد، توضیح داد: با این اقدام شاهد بودیم در همان ایام تخفیف کتاب‌فروشی‌ای که تخفیف ۳۰ درصد گذاشته و خیلی شلوغ است اما کتاب‌فروشی روبه‌رویی یا کناری‌اش، همان تخفیف را گذاشته و کسی داخل آن نیست با اینکه هر دو یک تخفیف می‌دهند.
 
لزوم برخورد با سایت‌های ۵۰ درصد تخفیف
وی با طرح این موضوع که علت کم و زیاد فروختن یک کتاب‌فروشی را باید در جای دیگری جستجو کرد؛ نه در تخفیف گذاشتن، گفت: این تخفیف‌ها در کوتاه مدت و طولانی مدت موجب گرانی کتاب می‌شود و تخفیف‌های فصلی که برخی از همکاران به بهانه طرح‌ها می‌گذارند حراج کتاب است.
 
بهجت یادآور شد: حراج کتاب هیچ ایرادی ندارد و حتی در کشورهای دیگر هم کتابی که دو یا سه سال فروش نرود، ناشر تخفیفی به‌عنوان حراج روی آن اعمال می‌کند. البته این کار طبق موازین مشخصی انجام می‌شود و سالی یک یا دوبار است؛ در غیر اینصورت عرضه کتاب با تخفیف برای مشتری به‌صورت یک عادت می‌شود اما به‌صورت حراج اینگونه نیست.
 
وی افزود: مشکل اصلی ما تخفیف‌هایی است که در متروها، پاساژها، دست‌فروش‌ها و سایت‌ها به شکل گسترده برای کتاب انجام می‌شود. حتی امروز دیگر برای مخاطب اهمیتی ندارد که یک کتاب را چه کسی ترجمه کرده و همین که کتاب ارزان‌تر باشد آن را خریداری می‌کند.
 
به گفته بهجت، اعمال تخفیف اضافه از سوی برخی کتاب‌فروشان در ایام برگزاری طرح‌های حمایتی، بهانه‌ای به‌دست می‌دهد تا بقیه افرادی که تخفیف‌های زیاد ۵۰ درصدی می‌دهند، کار خود را توجیه کنند؛ درحالی که مشکل آن‌ها هستند.
 
وی با طرح این موضوع که باید به سایت‌هایی که بدون هیچ مجوزی از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، کتاب‌ها را با تخفیف‌های ۵۰ درصدی می‌فروشند برخورد شود، عنوان کرد: کتاب‌هایی که در این سایت‌ها عرضه می‌شود، عمدتا ترجمه‌های بسیار ضعیف و کیفیت خیلی بدی دارند و باید به فعالیت آن‌ها رسیدگی شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط