پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تجربه خاص جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبرا از برگزاری دیجیتال آن

نیک بارلی، مدیر جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبرا می‌گوید جشنواره امسال علی‌رغم آنکه برای اولین بار کاملا آنلاین برگزار شد، حس جمعی مخصوص به خود را به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر – این جشنواره که از ۱۵ تا ۳۱ آگوست برگزار شد شامل ۱۴۶ رویداد بود که ۲۱۰ هزار مخاطب از سرتاسر جهان آن را تماشا کردند که این رقم با تماشای رویدادها بر اساس تقاضا از این هم بیشتر خواهد شد.
 
برنامه‌ها شامل ۳۰۰ نویسنده، تصویرگر و مجری بودند که در ترکیبی از رویدادهای زنده و از پیش‌ضبط‌شده به‌طور رایگان از طریق وب‌سایت این جشنواره پخش شدند. همچنین دو سمینار درباره صنعت نشر نیز در جریان برنامه‌ها اجرا شد.
 
بخشی از برنامه‌ها شامل گفت‌وگو با برندگان جایزه بوکر، هیلاری منتل و برناردین اواریستو و همچنین مصاحبه با برنده بوکر بین‌الملل، ماریکه لوکاس رینولد و میشل هاچیسون مترجم می‌شد.
 
بارلی درباره تعامل جشنواره گفت: «با اینکه جشنواره آنلاین نمی‌تواند گردهمایی‌های لذت‌بخش نویسندگان و مخاطبان در فضای واقعی را ایجاد کند یا تبادل فرهنگی و تحریک خلاقیتی را که نتیجه جمع شدن آدم‌ها در یک فضای فیزیکی است به همراه بیاورد، فکر می‌کنم که امسال چیز خیلی خاصی خلق کردیم. از تعامل میان نویسندگان و مخاطبان مشخص است که جشنواره آنلاین امسال حس جمعی مخصوص به خود را ایجاد کرده است.
به تیم‌مان بسیار افتخار می‌کنم که در شرایط چالش برانگیز کنونی مهارت‌های جدید آموختند و برای ارائه رویدادها روش کاملا جدیدی به کار گرفتند که نتیجه‌اش صمیمانه، دلنشین، سرگرم‌کننده و از نظر فنی بسیار عالی بود. ما به گوشه‌هایی از دنیا و اسکاتلند دست یافتیم که پیش از این هرگز به آنها دسترسی نداشتیم و این دسترسی همگانی به جشنواره چیزی نیست که بخواهیم از دست بدهیم.
 
به لطف بنیان‌گذار سخاوتمند، حامیان مالی، خیرین و اهداکنندگان ما توانستیم کلیه رویدادهای امسال را رایگان برگزار کنیم. حالا این کار دشوار در حال توسعه یک مدل پایدار مالی برای یک جشنواره ترکیبی از رویدادهای زنده و آنلاین در آینده است.»
 
پربیننده‌ترین رویداد این جشنواره گفت‌وگوی برناردین اواریستو با نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند بود که در همان شب بیش از پنج هزار مخاطب داشت و ۱۱ هزار و ۲۲۰ نفر نیز تا دیروز آن را مشاهده کردند. برنامه هیلاری منتل تا دیروز ۱۰ هزار و ۲۳۵ و یان رنکین ۹ هزار و ۳۰۴ بازدیدکننده داشتند.
 
این جشنواره کتاب طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کرد که شامل تمامی قاره‌ها به غیر از قطب جنوب می‌شد.
 
در سطح بین‌المللی جشنواره ادینبرا با مشارکت شاعرانی از استرالیا، میکو کاواکامی از ژاپن، دیوید ایگلمن عصب‌شناس از کالیفرنیا و سیتسی دنگارمبا، رمان‌نویس اهل زیمباوه برگزار شد. برای هر رویداد یک اتاق گفت‌وگوی مخاطب در نظر گرفته شده بود و برخی از نویسندگان در مراسم امضای آنلاین کتاب و ملاقات رو در رو با مخاطبان حاضر شدند.
 
 
برگزارکنندگان جشنواره علاوه بر نمایش طیف وسیعی از ناشران اسکاتلندی، یک کتابفروشی آنلاین نیز راه‌اندازی کردند که در آن بیش از دو هزار و ۲۵۰ جلد کتاب فروخته شد و پرفروش‌ترین کتاب‌ها «دختر، زن، دیگری» اواریستو بود و در رده‌های بعدی «یک کشور را تصور کن: ایده‌هایی برای آینده بهتر»، که مجموعه مقالاتی است که توسط وال مک‌درمید و جو شارپ تنظیم شده است. این سایت در طول سال به کار خود ادامه خواهد داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها