چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
عدم حمایت از نویسندگان برای جامعه زیان‌بار است

«علی‌اکبر پوررسول» نویسنده ارومیه‌ای حوزه کودک و نوجوان گفت: عدم حمایت از نویسندگان برای جامعه زیان‌بار است و این زیان‌ها قابل جبران نخواهد بود.

علی‌اکبر پوررسول، نویسنده حوزه کودک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی،  عنوان کرد: جامعه برای حفظ فرهنگ غنی خود باید از نویسندگان حمایت کند چرا که عدم حمایت از آنها برای جامعه بسیار زیان‌بار است.

وی با بیان اینکه کار نوشتن را به‌صورت مبتدی از دوران دبیرستان شروع کرده و اکنون مدت زمان ۲۰ سال است که به‌صورت حرفه‌ای به حرفه نویسندگی مشغول است، افزود: در طول این سال‌ها ۳ نمایشنامه و ۴ کتاب از من چاپ شده که ۳ اثر نیز حائز رتبه‌های ملی و بین المللی شده‌اند و 3 کتاب نیز در هفته جاری به چاپ خواهد رسید.

پوررسول ادامه داد: در سال ۸۴ نمایشنامه‌ای از من با عنوان «قول میدم بزرگ نشوم» متن برگزیده ملی انتخاب شد و در سال‌های بعد ۳ نمایشنامه دیگر نیز با عنوان‌های «قول می‌دم بزرگ نشم»، «جیک جیک کی منو میخوره» و «من آیدا را نمی‌فروشم» به‌صورت نمایشنامه اجرا شدند.

نویسنده کتاب «وقتی خدا صدایت می‌زند» در خصوص مشکلات نویسندگان نیز اظهار کرد: متاسفانه تمامی حمایت‌های سازمان‌ها و نهادها از نویسنده در حد شعار است و در عمل شاهد کمترین حمایت‌ها هستیم که این موضوع برای جامعه زیان‌بار است.

وی با بیان اینکه یک‌سری محدودیت‌های بی‌مورد مانع شده تا نویسندگان مسایل جامعه را آزادانه بنویسند و متاسفانه مجبور به خودسانسوری شده‌اند، گفت: نیاز است فضایی ایجاد شود تا مشکلات جامعه از طریق قلم نویسنده بهتر بازگو شود.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: دلیل اُفت تیراژ کتاب‌ها، کم شدن میزان مطالعه مردم است و البته سازمان‌ها هم از نویسندگان برای چاپ کتاب‌هایشان حمایت نمی‌کنند.

پوررسول ادامه داد: جامعه ما اگر می‌خواهد از سایر کشورها در حوزه مطالعه و فرهنگ عقب نماند و باری از مشکلات جامعه را در تمامی حوزه بردارد، باید محیطی آزاد همراه با حمایت در اختیار نویسندگان قرار گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: به وجود آمدن چنین شرایطی، درگیری جامعه با اپیدمی کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب نیز معضل بزرگی برای جامعه کتاب بوده است؛ چراکه چنین نمایشگاه‌هایی جرقه‌ای برای مطالعه و خرید کتاب بود.

پوررسول ادامه داد: متاسفانه با توجه به بالا بودن فشار روحی و روانی مردم در این برهه از زمان، مسئولین فرهنگی و رسانه‌ها نتوانستند شرایطی را فراهم کنند تا خانواده‌ها اوقات فراغت خود را با کتاب پُر کنند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه متاسفانه سوق دادن نوجوانان و جوانان به سمت فضای مجازی یک آفت محسوب می‌شود، گفت: این موضوع باعث شد همه به‌بهانه درس به سمت فضای مجازی بروند که این بزرگترین آسیب به فرهنگ کتاب‌خوانی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات نویسندگان در زمینه مجوز و بروکراسی‌های اداری، بیان کرد: نویسندگانی که از طرف ارگان‌های فرهنگی ازجمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حمایت می‌شوند، در این زمینه مشکل زیادی ندارند، ولی نویسنده که حامی ندارد، با موانع زیادی روبه‌رو است.

پوررسول گفت: حساس بودن در زمینه تربیتی و چاپ کتاب‌هایی که به قشر جوان و نوجوان آسیب نزند، مهم است؛ ولی موانع زیاد باعث دلسردی نویسنده می‌شود و این به منزله یک هشدار است که آسیب آن را در آینده خواهیم دید.

وی افزود: حوزه فرهنگ نیازمند سرمایه‌گذاری است، در آینده بیشتر پیشرفت‌ها از طریق کتاب خواهد افتاد ولی ما هنوز در پله اول نان و معیشت مانده‌ایم.

یادآوری می‌شود، کتاب‌های «سنگ‌ها بی‌گناهند»، «فاطما نام تمام دختران دنیا»، «خدا نگهدار عم قزی» از آثار در دست چاپ این نویسنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها