سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
جوزفین کاکس، نویسنده پرفروش داستان‌های خانوادگی درگذشت

نویسنده بیش از ۶۰ کتاب که در طول سه دهه بیش از ۲۰ میلیون کتاب از او به فروش رفته است روز جمعه در ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - جوزفین کاکس، نویسنده آثار متعدد که در بلکبرن انگلیس در فقر بزرگ شده بود و توانست میلیون‌ها نسخه از داستان‌های خانوادگی‌اش را بفروشد در ۸۲ سالگی درگذشت.
 
هارپرکالینز، ناشر او دیروز گفت که خانم کاکس روز جمعه در آرامش از دنیا رفت. کاکس، نویسنده بیش از ۶۰ کتاب در طول بیش از سه دهه، بیش از ۲۰ میلیون نسخه از داستان‌های خانوادگی‌اش را که ترکیب داستان‌های عاشقانه، تراژدی و مهیج است به فروش رساند.
 
کیمبرلی یانگ، ناشر اجرایی هارپر کالینز گفت: «جوزفین یک میراث به جای گذاشته، نه تنها از طریق داستان‌هایش که قلب میلیون‌ها نفر را متاثر کرده است، بلکه به عنوان زنی که با ساختن راهی از ابتدا تا بالای فهرست پرفروش‌ترین‌ها، راه را برای دیگران هموار کرده است.»
 
یانگ، کاکس را نیرویی محض از طبیعت توصیف کرد که به تمام اطرافیانش الهام بخشیده است. او گفت کاکس جواب تک‌تک طرفدارانی را که با او ارتباط برقرار می‌کردند می‌داد و ارتشی از خوانندگان ساخت که همان اندازه که به او وفادار بودند، کاکس هم به آنها وفادار بود.
 
کاکس که در بلکبرن انگلیس به دنیا آمد یکی از ۱۰ کودک خانواده بود که اغلب از اینکه چگونه در فقر بزرگ شد سخن می‌گفت. او در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه‌ای به گاردین گفت: «ما حتا برای غذا و لباس هم پول کافی نداشتیم، چه برسد به کتاب. اما من یک کتاب کوچک سبز چرمی از ویلیام وردزورث پیدا کرده بودم که بسیار برایم ارزشمند بود.»
 
او در ۱۶ سالگی با همسرش کِن ازدواج کرد و دو پسر داشت که بعد از آنکه مدرسه را شروع کردند و کاکس در دانشگاه کمبریج قبول شد برای تحصیل به کالج رفت اما نتوانست دور از خانه زندگی کند. کاکس معلمی را آغاز کرد و نخستین رمانش، «گناهان پدرش» را تنها در عرض شش هفته و زمانی که به خاطر بیماری در بیمارستان بستری بود نوشت. داستان دختری به نام کوئینی که در برابر یک پدر مستبد مقاومت می‌کند. این کتاب در سا ۱۹۸۷ منتشر شد.
 
او در یکی از مصاحبه‌هایش گفت: «هریک از ما چیزی عمیق در درون‌مان داریم که دوست داریم انجام دهیم، بعد زندگی آن را می‌گیرد و نمی‌توانی انجامش دهی. اما وقتی تدریس می‌کردم، به خاطر اینکه خیلی مریض بودم در بیمارستان بستری شدم. یکی از دوستانم یک دفتر و یک عالم قلم برایم آورد، چون همیشه از کتابی حرف می‌زدم که می‌خواستم درباره بزرگ شدن در بلکبرن بنویسم. کتاب را در طول شش هفته در بیمارستان نوشتم. حاصلِ هرآنچه از هشت سالگی در من بود.»
 
جدیدترین کتاب کاکس، «دو خواهر»، در ماه فوریه منتشر شد. داستان دو خواهر که آرزوی فرار از زندگی و کار پرزحمت در مزرعه پدرشان را دارند. این کتاب هم در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت. کاکس که می‌گفت نمی‌تواند حتا یک روز بدون نوشتن را تصور کند و از زمانی که به یاد می‌آورد همین بوده، همواره یکی از نویسندگانی بود که کتاب‌هایش بیش از همه از کتابخانه‌ها به امانت گرفته می‌شود و در سال ۲۰۱۱ هدایت کمپینی را به عهده گرفت تا مانع از بسته شدن کتابخانه‌ها شود.
 
چارلی ردمی، مدیر اجرایی انتشارات هارپرکالینز گفت: «او یکی از محبوب‌ترین نویسندگان ماست. صنعت نشر بر پایه نویسندگانی چون جوزفین کاکس بنا نهاده شده، نویسندگانی که به‌طور غریزی می‌دانند خوانندگانشان چه می‌خواهند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا آن را با نهایت فداکاری به انجام برسانند.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها