سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
بار تعطیلی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های مجازی بر شانه کتاب‌فروش‌ها

کتاب‌فروشی‌هایی که روی فروش کتاب‌های دانشگاهی در ایام آغازین نیم‌سال دوم دانشگاه‌ها حساب کرده بودند، به‌دلیل تداوم تعطیلی‌ این مراکز، متضرر شده‌اند.

آمنه کاظمی؛ مدیر کتابفروشی «کتاب‌ آوا» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از آسیب جدی کرونا به کتاب‌فروشی خبر داد و گفت: کتاب‌فروشی «کتاب‌آوا» روبه‌روی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر قرار دارد؛ یعنی فعالیت آن وابسته به فعالیت دانشگاه است و از وقتی که دانشگاه تعطیل شد، کتاب‌فروشی ما هم کامل تعطیل شد.
 
وی در واکنش به این گفته برخی نظرات مبنی بر وارد شدن آسیب پایین‌تر به کتاب‌فروشی‌هایی که علاوه بر کتاب، سایر محصولات فرهنگی هم عرضه می‌کنند، عنوان کرد: ما در «کتاب‌ آوا» چه جنس ویژه‌ای غیر از کتاب داشته باشیم؛ چه نداشته باشیم، در فروش ما هیچ توفیری ندارد؛ چراکه کتاب‌فروشی‌ ما به‌نوعی کتاب‌فروشی دانشگاه است؛ یعنی عملا فقط برای دانشجوها کار می‌کنیم و در اپیدمی ویروس کرونا تقریبا هیچ فروشی نداشتیم.
 
مدیر «کتاب‌ آوا» ضمن ابراز امیدواری نسبت به حمایت دولت از کتاب‌فروشی‌ها برای جبران آسیب‌های ناشی از کرونا بیان کرد: اگر سرمایه‌ای که من در کتاب‌فروشی صرف کرده‌ام، در این چند ماه در بانک بود یا اگر در بورس می‌گذاشتم، مسلما سود مناسبی داشت.
 
کاظمی ضمن اشاره به شروع به‌کار دوباره کتاب‌فروشی‌ها از 30 فروردین‌ماه؛ گفت: متاسفانه ما عملا فروشی نداریم. فقط یک فروش جزئی و فروش اینترنتی است که آن هم به‌خاطر اینکه در سایت و اینستاگرام فعالیت داریم، انجام می‌شود؛ وگرنه تا به‌حال هیچ کمکی به ما نشده و سودی هم نداشتیم.
 
او ادامه داد: با توجه به اینکه شروع نیم‌سال دوم دانشگاه‌ها از اواخر بهمن‌ماه است، ما قبل از عید کلی کتاب به ناشرها سفارش دادیم و گرفتیم و الان باید چک آن‌ها را پاس کنیم. ما مطابق سفارشات دانشجویان و برخی اساتید، در شروع ترم سفارش کتاب داده‌ایم و آن‌ها را تهیه کرده‌ایم؛ اما الان دریغ از فروش حتی یک جلد کتاب؛ درصورتی که همه مبلغ‌ها را باید تسویه کنیم.  
 
وی با بیان اینکه شرایط حال حاضر فروش بسیار افتضاح است و حداقل برای ما هیچ راهی نمانده، افزود: امیدواریم که این اوضاع درست شود و هرچه‌زودتر به حالت عادی برگردیم تا حداقل دانشگاه‌ها در تابستان بازشوند که البته این هم بعید است.
 
 
مدیر کتاب‌فروشی «کتاب‌ آوا» درباره چگونگی فعالیت این کتاب‌فروشی در ایام قرنطینه بیان کرد: «کتاب‌ آوا» همراه با تعطیلی دانشگاه‌ها تعطیل شد و از تاریخ 30 فروردین‌ماه که اعلام شد می‌توان فروشگاه‌ها را باز کرد، ما کتاب‌فروشی را باز کرده‌ایم؛ آن هم فقط از صبح تا ظهر که شاید دانشجویی مسیرش به فروشگاه بیفتد و بخواهد کتابی بخرد؛ ولی درمجموع جای تعریف ندارد و این شیوه کار اصلا مفید نیست.
 
کاظمی بحث نیروهای فروش کتاب‌فروشی‌ها را از بحث‌های قابل توجه در ایام شیوع کرونا خواند و گفت: من اگر در حالت عادی سه‌ نفر نیرو در کتاب‌فروشی داشتم، درحال حاضر فقط به یک نیرو احتیاج دارم اما بقیه را هم نمی‌توانم تعدیل کنم؛ چون آن‌ها هم از ما انتظار دارند. فروشنده‌‌های«کتاب‌ آوا» در هفته دو یا سه روز به فروشگاه می‌آیند؛ درصورتی که در روز عادی هر سه نیرو احتیاج هستند؛ بنابراین علاوه بر اینکه فروش نداریم و مجبوریم سر ماه هزینه اجاره، آب، برق، گاز و این قبیل هزینه‌ها را بپردازیم، باید حقوق نیروها را هم بدهیم.
  
وی ضمن تاکید بر اینکه اوضاع فروش کتاب‌فروشی‌ها اصلا تعریفی ندارد، اضافه کرد: برای ما کتاب‌فروش‌ها از اول هم چنین داستانی بود، فقط انتظار فروش در ترم را داشتیم که دانشجوها معمولا کتاب می‌خریدند؛ اما الان کرونا وضعیتی پیش آورده که مخاطبان ما خرید محصولات دیگری را در اولویت قرار داده‌اند و کتاب در ردیف‌های آخر خرید آن‌ها است.
 
مدیر کتابفروشی «کتاب‌ آوا» ضمن اشاره به تاثیر منفی برگزاری آنلاین کلاس‌های دانشجویان بر کتاب‌فروشی‌های دانشگاه‌ها عنوان کرد: دانشجوها همین‌‌طوری هم زیاد اهل مطالعه نبودند، حالا که این داستان‌‌ها هم پیش‌آمده و با جزوه و کلاس‌های آنلاین ترم را می‌گذرانند؛ مزید بر رکود بازار کتاب شده است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که حرف‌هایش به گوش مسئولان برسد و برای برون رفت از این اوضاع بشود کاری کرد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها