شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
کتاب نمایشنامه رادیویی ماجراهای آقای گرفتار رونمایی شد

در اولین سالمرگ زنده‌یاد عطاالله صفرپور هنرمند فقید عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما و از آخرین بازماندگان سیاه‌بازی در کشور، از کتاب «نمایشنامه رادیویی ماجراهای آقای گرفتار» وی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، اولین سالگرد درگذشت هنرمند مردمی زنده‌یاد عطاءالله صفرپور به همراه آیین رونمایی از کتاب ماجراهای آقای گرفتار و برگزاری نمایشگاه یک عمر دستاوردهای هنری آن هنرمند فقید با حضور جمعی از مسئولان و دوستداران هنر و مردم گرگان در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

سعید صفرپور فرزند زنده‌یاد عطاءالله صفرپور درباره کتاب نمایشنامه رادیویی ماجراهای آقای گرفتار به خبرنگار ایبنا گفت: در این کتاب 36 اثر و تنها بخش‌هایی از نمایش نامه‌های رادیویی زنده‌یاد عطاءالله صفرپور است که در دهه 70 محبوبیت بسیاری در بین شنوندگان رادیو پیدا کرد که به همت نشر نوروزی در 242 صفحه و شمارگان 300 جلد منتشر شده است.

وی افزود: پدرم در این نمایش‌ها گویش اصیل گرگانی را دوباره زنده کرده است و گذشته از شخصیت‌های شیرینی چون «ننه قمر» که در این نمایش‌ها آفرید، هویت مردم شهرش گرگان را نیز به یادشان می‌آورد. در واقع پدرم تنها در پی خنداندن نبود، بلکه واسطه هویت یابی و از آن همه مهم تر به دنبال بازیابی و جلب رضایت گرگانی‌ها بود.

فرزند مرحوم صفرپور با بیان اینکه زنده‌یاد صفرپور بی‌گمان یکی از سرمایه‌های نمادین شهر گرگان و هنر سیاه‌بازی در ایران به شمار می‌آمد و می‌آید، گفت: پدرم متولد سال 1324 در شهر گرگان بود که با اجرا در نمایش «سرباز عیالوار» در سال 1332 وارد عرصه بازیگری تئاتر شد که حاصلش اجرای بیش از 50 تئاتر حرفه‌ای با گرایش اصلی تئاتر سنتی روحوضی، بیش از 50 میان پرده تلویزیونی آموزشی ترویجی کشاورزی، بیش از 30 میان پرده اجتماعی، ساخت دو فیلم بلند تلویزیونی، هنرنمایی و خلق کاراکتر جذابی چون «رجب مرده شور» در سریال «پایتخت چهار» و حضور چشمگیر در سریال «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی بود.
 

فرزند این هنرمند فقید درباره پیشینه زنده‌یاد صفرپور در رادیو، اظهار کرد: پدرم از سال 1346 به عنوان بازیگر وارد رادیو گرگان شد و سپس به عنوان نویسنده و کارگردان نیز به فعالیت پرداخت. همچنین در طی این سال‌ها همکاری‌هایی با رادیو تهران، رادیو جوان و رادیو فرهنگ داشت.

وی درباره راز محبوبیت پدرش با گذشت نیم قرن فعالیت در بین مردم، گفت: دلیل محبوبیت پسرِ عشق نمایش گرگان و آنچه عطاءالله صفرپور را «عمو عطا» ساخت، تنها دریافت بیش از 200 لوح تقدیر از ارگان‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی و انتخاب به عنوان چهره ماندگار در سیزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نبود، بلکه رازش این بود که با گذشت سالیان، همچنان همان پسر دماغ عقابی و استخوانی شهرش باقی ماند.

فرزند این هنرمند فقید تصریح کرد: عطا صفرپور با گذشت 73 سال سن همچنان عشق را از چشمان پدرش و راست قامتی را از مادرش حفظ کرد و همواره سروِ سرخ زبان صحنه بود و حرف دل مردم را می‌زند و همیشه بین مردم بود و حتی نام گروه نمایشش را مردم گذاشت.

یادآوری می‌شود، از دیگر برنامه‌های اولین سالگرد این هنرمند، اجرای سیاه بازی، خاطره‌گویی پیشکسوتان، شعرخوانی با گویش گرگانی در وصف هنرمند فقید، اجرای نمایش رادیویی، پخش کلیپ زندگینامه و فعالیت هنری هنرمند مردمی عطاءالله صفرپور بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها