سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
بزرگداشت صائب تبریزی در اصفهان برگزار شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در هفتمین همایش بزرگداشت صائب تبریزی، گفت: اشعار صائب، بسیار عمیق و عرفانی و در عین حال با زبان غزل و مردم است؛ همین باعث شده پس از قرن‌ها از یاد نرود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، هفتمین همایش بزرگداشت صائب تبریزی در اصفهان و در باغی که آرامگاه او و مزین به نام صائب است، برگزار شد.

در ابتدای این همایش محسن اسلامی شعری از صائب را در جمع پرشور علاقمندان به این شاعر سبک هندی خواند و همچنین استاد محمد تقی شاگرد استاد حسن کسایی و تاج، به نواختن تار و خواندن آواز پرداخت. اجرای موسیقی و آواز استاد مرتضی سعیدی بخشی دیگر از مراسم بزرگداشت صائب بود

حجت‌الاسلام انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در سخنانی در این مراسم گفت: اشعار صائب تبریزی، بسیار عمیق و عرفانی است اما در عین حال در زبان غزل و مردم است و همین باعث شده از پس از قرن‌ها از یاد نرود و در بزرگداشت او، این تعداد از مردم شرکت کنند.

انصاری با اشاره به اینکه صائب از بزرگ‌ترین شاعران سبک هندی است و بیشتر ادبا و شعرا از قدیم و جدید، تازگی خیال و دقت فکر و وسعت نظر او را تأیید کرده‌­اند، ادامه داد: حتی برخی معتقدند که هیچ‌یک از شاعران ایران از‌ نظر ساختن مضامین غریب و آوردن معانی بدیع و بیان نکات ظریف به مرتبه صائب نمی‌­رسند.
 
وی با اشاره به اینکه ضرورت شرح اشعار صائب و همچنین اشعار شاعران دیگر سبک هندی بر مخاطبان ادب فارسی آشکار است،ادامه داد: سبک هندی، تداعی‌کننده باریک‌خیالی، موشکافی، دقت در مضامین روزمره، جستجوی مضامین و معانی تازه و بیگانه است. این موضوع، مخاطب را در دریافت معنی منظور شاعر به سختی می‌اندازد.
 
مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه گویندگان سبک هندی می‌ خواهند مضمون تازه‌ای بیاورند، گفت: آنها یا تخیل بسیار دقیق و ظریفی متن را در قالب لفظ می‌ریزند و چون گنجایش الفاظ محدود است به استعاره رو می‌‌آورند. همه اینها کار را دشوار می‌­کند و دیگر فرصتی برای جستجوی کلمات مناسب و مجالی برای دقّت در جمله‌­بندی برایشان باقی نمی­‌گذارد.
 
انصاری تصریح کرد: دقت و کنجکاوی صائب در همه امور، حالات انسانی و تضادها و تناقض ‏های موجود در آنها، همچنین استغراق در تفکر و اندیشه‏‌های دقیق و تازه، موجب گریزانی او از معانی بدیهی و پیش ‌پا افتاده و روی‌آوردن به لطیف­‌ترین افکار و زیباترین مضمون‏‌ها شده است. استعداد شگفت‌انگیز و نبوغ و عظمت صائب تبریزی را می‌­توان از هزاران مضمون بکرش دریافت و در تذکره‌ها و متون، صائب را به ‌سبب فصاحت شعر، یافتن معانی باریک و دقیق و نازک‌خیالی ستوده‌­اند.
 
مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص اهمیت پرداختن به زبان فارسی گفت: دغدغه همه شاعران و نویسندگان در طول تاریخ پرداختن به زبان فارسی بوده است و یکی از راه‌های این امر بزرگداشت شاعران است.

وی ادامه داد: باید نسل جدید را با این زبان آشتی داد، وظیفه همه ایرانیان است که نسل بعدی خود را با زبان فارسی آشنا کنند و این امر را امروز در بزرگداشت‌ها با حضور نسل جوان و نوجوان مشاهده می‌کنیم.با وجود داشتن چنین شاعرانی، اهالی قلم باید کم شدن مطالعه بین جوانان را بررسی وحل کنند.

انصاری با اشاره به اینکه امروز یکی از نیازهای جامعه ما به‌ ویژه در این فضای تهاجم خانمان‌سوز، این است که آن مسیر نورانی و نابِ مورد توجه پروردگار را به فرزندانمان یاد بدهیم، گفت: یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، مسیر ادبیات و شعر گفتن و خواندن است.

هر بیت صائب جهان بینی انسان را عوض می‌کند
محمدرضا نصر اصفهانی، عضو هیئت علمی گروه ادبیات دانشگاه اصفهان دیگر سخنران این همایش در ادامه هفتمین همایش تجلیل از صائب تبریزی گفت: صائب با بیش از ۸۰ هزار بیت یک شاعر زیاد سخنگو است اما در عین حال  هر بیت او می‌تواند حس، لحظه و جهان انسان را عوض کند.او بیت‌هایی دارد که می‌تواند هر انسانی را ماه‌ها به فکر و تعمق وادارد. میزان مطالبی که او به شعر و ادب فارسی افزود، بسیار است.

این استاد دانشگاه اصفهان در خصوص سبک ویژه صائب ادامه داد: سبک صائب بر پیچیدگی زبان استوار است و سبک فردیت انسان است و با ظرافت از کوچک‌ترین امور سخن می‌گوید و در پایان در یک بیت تمام حرف را خلاصه می‌کند.

وی ادامه داد: این سبک را به نظر من باید به نام اصفهان شناخت، هر چند شاعرانی چون بی دل این سبک را به گونه‌ای دیگر به اعتلا می‌رساند ولی نیمی از سخن او برگرفته از بزرگانی چون صائب است.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه اولین ویژگی سبک اصفهانی آن است که این سبک زبانی است و بر پیچیدگی‌های زبان و رقص زبان استوار است، گفت: دومین ویژگی سبک اصفهان سبک فردیت انسان و سومین ویژگی، بیان نکات ناب در یک کلام موجز و گفتن سخنی است که در یک بیت می‌تواند زندگی انسان را تغییر دهد.

نصر اصفهانی تصریح کرد: صائب از سخن انتظارهای مختلف دارد گاهی انتظار نیایش دارد، گاهی انتظار تعلیم، گاهی بیان احساسات، گاهی نجات نفس از منجلاب خود خواهی و گاهی بیان نکات ناب و حکمت آموز و عرفانی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه رسالت شعر آن است که حالت و لحظه آدمی را عوض کند و احساس را برانگیزاند، افزود: صائب مولانای بزرگی است که سعی کرده اندیشه و تفکر عرفانی را با تجربه فردی به انسان منتقل کند.

در پایان این همایش الهام عمومی و مرتضی کارگر و محمدرضا کاکایی، شاعران جوان اصفهانی، اشعار خود را درباره صائب خواندند و همچنین از چهار تن از پیشکسوتان شعر شهر اصفهان شامل فتح‌الله حدادیان متخلص به صبور، فضل‌الله شیرانی متخلص به سخا، علی شیرانی متخصص به صحت و صدیقه صابری متخلص به شهلا، تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها