شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۷
انتشار سى‌ و ششمين شماره «نامه فرهنگستان»

شماره سي و ششم «نامه فرهنگستان» از سوي فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) بر اساس اعلام فرهنگستان زبان و ادب فارسي،‌ سرمقاله این شماره «تجلیل از برگزیدگان فرهنگستان‌ها» به قلم دکتر حسن حبیبی است که اين متن، همان متن سخنرانی وي در مراسم بزرگداشت برگزیدگان فرهنگستان‌هاست.

در بخش مقاله اين شماره، «تاریخ ادبی و بحران در استنباط معنای معاصر» نوشته محمود فتوحی، «کتاب و صندوق» از ایرج افشار، «وام‌واژه‌های فارسی در نِشوارُالمُحاضَـرَه تنوخی (قرن چهارم) به قیاس وام‌واژه‌های کهن‌تر» به قلم آذرتاش آذرنوش، «جادوی وزن در غزل‌های قهرمان» نوشته علی‌اصغر موسوی، «شاعران زن در عرفات‌العاشقین» از سید علی آل‌داود، «ارزش‌های بارز فرهنگی در مَـثَـل‌ها و تعبیرهای کنایی فارسی» به قلم ناهید مؤید‌حکمت، «نگرش ساختارشکنانه مولانا در مفهوم دعا» نوشته نگین بی‌نظیر و «فاصله‌گذاری در خط فارسی» به قلم احمد صفار مقدم آمده است.

چهار مقاله‌ «مروری بر کارنامه شعر قیصر امین‌پور» نوشته سایه اقتصادی‌نیا، «منظومات شرف یزدی» از محسن ذاکرالحسینی، «منوچهر آتشی و اشعارش» به قلم عبدالعلی دستغیب و «استدراک بر آیا فرهنگ شیرازی طنز می‌پرداخت؟ » نوشته محسن ذاکرالحسینی در بخش «نقد و بررسی» این شماره به چشم می‌خورد.

در بخش «تحقیقات ایران‌شناسی» نیز مقاله‌ای با عنوان «دو روایت متفاوت از تاریخ طبری تحریر بلعمی» با ترجمه محسن شجاعی آمده ‌است.

مقاله‌های «برنامه‌ریزی زبان فارسی در عصر سامانیان» نوشته بهروز محمودی بختیاری و «بررسی تطبیقی اصطلاحات علمی (فیزیک) در فارسی و فارسی تاجیکی» نوشتۀ لیلا عسکری، در بخش «فرهنگستان» این شماره جاي گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها