شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
دبیرخانه مرکزی، آماده دریافت مستقیم آثار شرکت‌کنندگان

مرضیه مرآت‌نیا، دبیر اجرایی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب از امکان دریافت مستقیم آثار شرکت‌کنندگان در این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مرآت‌نیا به ستاد اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب گفت: از آن‌جا که ارتباط برخی روستاهای کشور با مراکز استانی به دشواری برقرار می‌شود، متقاضیان شرکت در این جشنواره می‌توانند آثارشان را به‌صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ارسال کنند. 

وی افزود: البته این موضوع به معنی موازی‌کاری با مراکز استانی نیست، بلکه هدف، تسهیل و تسریع ارسال آثار برای حضور در جشنواره است. ضمن این‌که چنین امکانی برای شرکت‌کنندگانی در نظر گرفته شده که ارسال طرح‌هایشان به دبیرخانه مرکزی، راحت‌تر از برقراری ارتباط با مراکز استانی است. 

دبیر اجرایی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب افزود: بنابراین، متقاضیان می‌توانند آثارشان را به نشانی تهران، میدان هفت‌متیر، خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان فجر، شماره 7، ساختمان فجر، طبقه ششم، دبیرخانه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و کد پستی 1589743111 ارسال کنند. 

به گفته مرآت‌نیا، متقاضیان می‌توانند فایل‌های طرح‌هایشان را به نشانی اینترنتی Festivalketab@farhang.gov.ir ارسال کنند. 

فقیری: دسترسی به کتاب برای روستائيان راحت‌تر شود 
ابوالقاسم فقیری،داستان نویس و پژوهشگر فرهنگ عامه هم گفت: اکنون بسیاری از روستاهای ایران صاحب مدرسه هستند و در این مدارس می‌توان فضایی را برای کتابخانه اختصاص داد. با تجهیز کتابخانه مدارس روستایی و تقویت آن‍‍‌‍‍ها گام مهمی در بهبود وضعیت کتاب در روستاها برداشته می‌شود، به‌ویژه این‌که افراد علاقه‌مند به کتاب، کتابخوانی را از کودکی و نوجوانی آغاز می‌کنند. 

وی ادامه داد: برای گسترش کتاب و اهتمام به این موضوع مهم، باید بیش‌تر از قبل به وضعیت کتابخوانی و در دسترس بودن کتاب در روستاها توجه شود. اکنون وضعیت خیلی بهتر شده است، بسیاری از روستاها صاحب مدرسه هستند اما چهل ـ پنجاه سال پیش که من به عنوان معلم به روستاها می‌رفتم مدرسه آن‌چنانی در کار نبود و الان باید از این امکان برای کتابخانه‌سازی در مدارس بهره گرفت. 

وی افزود: مسئله مهم دیگر، نحوه پرداختن به این محصول فرهنگی (کتاب) است. در زمان برپايی نمایشگاه کتاب تهران، به کتاب و مسائل مربوط به آن پرداخته می‌شود اما بعد از آن تا نمایشگاه کتاب بعدی، کتاب به فراموشی سپرده می‌شود؛ این روش درست نیست، بايد به‌گونه‌ای عمل شود که احساس نیاز مردم و جوان‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی افزایش پیدا کند و جامعه همواره با کتاب مانوس باشد. 

فقیری ادامه داد: اکنون در سطح شهرها، هم کتابخانه‌های متعددی وجود دارد و هم کتابفروشی‌های فراوانی ديده می‌شود اما متاسفانه وضعیت کتابخوانی جالب نیست و وقتی در شهر وضعیت این‌گونه است در روستا به دلیل محدودیت امکانات، وضعیت بغرنج‌تر است. در حالی‌که علاقه‌مندان به کتاب در روستاها زیاد است بنابراین، باید دسترسی به کتاب برای مردم روستا راحت‌تر شود. 

نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، امسال به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط