چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
استناد به خُلق پیامبر(ص) راهکار اصلی ایجاد وحدت است

به اعتقاد پژوهشگر و محقق موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم، راهکار اصلی ایجاد وحدت بین شیعه و سنی، استناد به خُلق پیامبر(ص) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کاشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: دشمنان اسلام طی 1400 سال پس از بعثت پیامبر(ص) اقدامات فراوانی را برای مخالفت با اسلام انجام داده‌اند و به همین دلیل از صدر اسلام تاکنون در طول تاریخ دیده شده است که فقط یک فرقه خاص با اسلام دشمنی نداشته‌اند، بلکه دشمن اصلی اسلام، کفار هستند. 

وی با بیان این‌که اگرچه بین دو مذهب شیعه و سنی اخلاف نظر وجود دارد اما در عین حال اشتراکاتی نیز وجود دارد، افزود: ، نکته‌ای که از سوی علما و بزرگان دین ما بسیار تاکید شده، این است که در مواجهه با دشمنان و کفار، مشترکات بین شیعه و سنی را پرورش دهیم و به اختلاف عقاید خود توجهی نکنید. همچنین به دور از چشم دشمنان به صورت عالمانه، آگاهانه، محققانه و به دور از تعصب، عقاید مورد اختلاف خود را نقد و بررسی کنیم. متاسفانه امروزه توجه به خلق و سنت‌های پیامبر(ص) از سوی بسیاری از اهل تشیع و تسنن رها شده است. اگر به طور کامل سیره و روش پیامبر(ص) اجرا شود هیچ تنشی در جامعه اسلامی وجود نخواهد داشت.

به گفته کاشی، پیامبر(ص) در روایتی فرموده‌اند مبنی بر این‌که «امت حضرت موسی(ع) 71 فرقه شدند که یک فرقه اهل نجات است، امت حضرت عیسی(ع) 72 فرقه شدند و یک فرقه اهل نجات و امت من 73 فرقه شدند که یک فرقه اهل نجات است.»
 
وی در این باره اظهار کرد: از میان 73 فرقه امت پیامبر (ص) تنها یک فرقه رستگار می‌شوند و باقی گمراه خواهند شد اما بازهم پیامبر(ص) برای جلوگیری از ایجاد تفرقه از بقیه فرقه‌ها نیز با عنوان «امت من» یاد می‌کنند. به همین دلیل امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، آیت‌الله بهجت(ره)، آیت‌الله سیستانی و بسیاری دیگر از علمای دین تاکید دارند که در مقابل کفار هرگز حتی مسلمانی که اهل فرقه دیگر است نباید به اختلافات اشاره کند، بلکه باید برای تحکیم شباهت‌ها و نقاط مشترک تلاش شود.

این محقق و پژوهشگر موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان این‌که «از اسلام باید در مقابل کفار حفاظت کرد و حتی اگر هم اختلافاتی وجود دارد باید از آن چشم‌پوشی کرد» اظهار کرد: طی سال‌های اخیر دشمنان اسلام به ویژه صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند تا از اختلاف عقیده میان مسلمانان سوء استفاده کنند و چهره اسلام را خدشه‌دار کنند. در زمان حیات امامان معصوم(ع) هم این مساله وجود داشته است. به عنوان مثال، امام صادق(ع) در زمان حیات خود گاهی در پاسخ‌گویی به برخی از سوالات «تقیه» می‌کردند تا دشمنان به اختلاف عقیده موجود دامن نزنند. به همین دلیل امام صادق(ع) در روایتی فرموده‌اند: «مسلمانانی که در برخی موارد باید تقیه کنند، اما نمی‌کنند از ما نیستند.» 

کاشی در پاسخ به این سوال که «وحدت شیعه و سنی چگونه می‌تواند توطئه‌های دشمنان اسلام علیه مسلمانان را خنثی کند؟» گفت: متاسفانه امروزه در رسانه‌ها زمان زیادی برای بیان اختلافات میان شیعه و سنی صرف می‌شود و همین مساله فرصت بسیار خوبی برای دشمنان اسلام است و منجر می‌شود تا مسلمانان در این اختلافات باقی بمانند و از اسلام حقیقی دور شوند. امروزه در جهان حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر مسلمان وجود دارد که جمعیت قابل توجهی از جمعیت دنیا را شامل می‌شود و به یقین دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا بستری را فراهم کنند که مسلمانان درگیر اختلافات خود شوند و از پیشرفت و تکنولوژی روز دنیا غافل شوند. با توجه به همین مسایل است که شیعه و سنی باید آگاه باشند تا اختلافاتی که از سوی دشمنان ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به ایجاد جنگ‌هایی مانند جنگ‌های سوریه شود و مسلمانان را از حقیقت اسلام دور می‌کند.

وی با بیان این‌که وحدت بین شیعه و سنی به معنای کوتاه آمدن از اعتقادات شیعه یا سنی نیست، گفت: وحدت داشتن به این معنا است که نباید اختلافات را در مقابل دشمن مطرح کرد.

این پژوهشگر حوزه دین عنوان کرد: کتاب‌های زیادی پس از انقلاب اسلامی ایران با موضوع وحدت بین شیعه و سنی نگاشته شده‌اند، از جمله این کتاب‌ها «مدارک الفقه اهل سنت و نهج‌ وسایل الشیعه » است که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است. به گفته برخی از بزرگان دین، این کتاب نقطه عطفی برای وحدت بین شیعه و سنی است. در این اثر تمام مدارک فقهی اهل سنت بر اساس کتاب «وسایل‌الشیعه» بررسی  نقاط فقهی مشترک بیان شده است و این کتاب سندی برای تاکید مشترکات میان شیعه و سنی محسوب می شود.

وی افزود: در بسیاری از مناطق ایران شیعه و سنی به خوبی کنار هم زندگی می‌کنند و حتی با یکدیگر ازدواج هم می‌کنند. مسلمانان باید توجه کنند که فعالیت‌های وهابیت ربطی به اهل سنت ندارد و این دو مقوله‌ای جدای از هم محسوب می‌شوند و بسیاری از اهل سنت در نهایت احترام با شیعیان در تعامل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط