سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
انتشار «تحليل هفت پيكر» و «ستاره ناهيد»

انتشارات معين در نمايشگاه بيست و يكم كتاب تهران دو كتاب ناياب استاد محمد معين را با حروفچيني و غلط‌گيري جديد عرضه مي‌كند. از اين دو كتاب، يكي «تحليل هفت پيكر نظامي» و ديگري «ستاره ناهيد» برگزيده شعر و نثر فارسي به انتخاب محمد معين است._

صالح رامسري مدير انتشارات معين در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب گفت: ديگر آثاري كه اين موسسه از استاد معين منتشر كرده است، چاپ سوم «ايران از آغاز تا اسلام» نوشته گيرشمن با ترجمه ايشان است و ديگر، چاپ چهاردهم فرهنگ يك‌جلدي معين.

وي ادامه داد: انتشار آثار دكتر محمد معين پروسه بسيار دشواري دارد. براي مثال، ما براي دست يافتن به برگزيده نثر فارسي استاد معين، تنها پس از جست‌وجوي بسيار موفق شديم نسخه‌اي از اين گزيده را كه متعلق به كتابخانه مرحوم دكتر تفضلي بود و به همراه ديگر كتاب‌هاي ايشان به كتابخانه فرهنگستان زبان و ادب فارسي اهدا شده بود، پيدا كنيم. ولي با اين حال، مسئولان كتابخانه فرهنگستان با ارايه اصل كتاب به ما موافقت نكردند و به ناچار ما نيز به كپي اين كتاب قناعت كرديم.

مدير انتشارات معين درباره كتاب «ستاره ناهيد» خاطرنشان كرد: اين كتاب در قالب دو جزوه كوچك حدود 40 سال پيش منتشر شده بود. يك كتاب درباره برگزيده نظم و ديگري برگزيده نثر. ما اين دو جزوه را با حروفچيني جديد و چاپي پاكيزه در قالب يك كتاب دوباره منتشر كرديم.

رامسري با اشاره به اين كه تا امروز چهار سال صرف ويرايش و غلط‌گيري «چهار مقاله» به قلم استاد محمد معين شده است، افزود: تخمين مي‌زنم كه آماده‌سازي اين كتاب براي چاپ، تا دو سال ديگر نيز نياز به زمان داشته باشد.

وي تاكيد كرد: هيچ كس از ما به دليل انتشار پاكيزه و پيراسته اين آثار تشكر نكرده است؛ حتي خانواده دكتر معين. ما در انتشار هيچ يك از كتاب‌هايي چون «تحليل هفت پيكر نظامي» و «ستاره ناهيد» به شيوه مرسوم انتشار آثار گذشته در كشور متوسل نشده‌ايم و روي جلد هيچ يك از اين كتاب‌ها نمي‌بينيد نام كسي غير از خود استاد معين آمده باشد و براي مثال درج شده باشد: به كوشش آقاي ...، يا خانم ... . در حالي كه انرژي و زمان بسياري براي ويرايش و غلط‌گيري و حروفچيني جديد صرف شده است.

انتشارات معين در سال 64 با ياد استاد محمد معين تاسيس شد و كار خود را با انتشار مجموعه مقالات معين به كوشش دختر ايشان دكتر مهدخت معين آغاز كرد.


نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۷/۱۵
    باتشكر
  • نصرت اله خاکیان ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    با سلام گرم و خسته نباشید! بدین وسیله از زحمات شما عزیزان به خاطر نشر پیراسته ی آثار مینو روان استاد دکتر محمد معین سپاس گزاری می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط