سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷
نسيم صبا منتشر شد

دومين عنوان از مجموعه گزيده مطبوعات ايران، ويژه نشريه «نسيم صبا» به مديريت و سردبيري حسين كوهي كرماني، به كوشش سيدفريد قاسمي از سوي شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قاسمي در اين كتاب كه دومين مجلد از سلسله كتاب‌هاي «گزيده مطبوعات ايران» محسوب مي‌شود، در قالب چند بخش مختلف به شناسنامه، تاريخچه، گردانندگان، نويسندگان و برگزيده نشريه «نسيم صبا» پرداخته است.

در مقدمه اين كتاب آمده است: «171 سال خورشيدي از حيات مطبوعات ايران مي‌گذرد. در اين گستره زماني بيش از هزاران عنوان نشريه ادواري چاپي در كشور ما به چاپ رسيده است.

شماري از نشريه‌هاي ياد شده خواندني، ماندني و سزاوار معرفي‌اند و ضرورت دارد برگزيده‌اي از مطالبشان كه خواندنش براي همه عصرها و نسل‌ها مفيد است، ارايه شود تا امروزيان با آگاهي از چاپ كرده‌هاي پيشينيان با تلاش‌هاي آنان بيشتر آشنا شوند و از آثارشان بهره‌ور گردند.» 

«نسيم صبا» نشريه‌اي بود كه با محوريت مسايل ادبي، اجتماعي، فكاهي و سياسي با مديريت حسين كوهي كرماني در سال 1302 تاسيس و منتشر شد.  

سردبير و مدير اين نشريه كه مدتي با علي دشتي در روزنامه «شفق سرخ» همكاري داشت، در مقابل "دشتي" لقب "كوهي" را برگزيد و به حسين كوهي كرماني مشهور شد. او در سال 1301 و در پي ايجاد مشكلاتي با دشتي، تصميم به انتشار مستقل نشريه‌اي ادبي و اجتماعي و سياسي گرفت. 

به نوشته قاسمي در اين كتاب، دوره اول انتشار نسيم صبا، مهم‌ترين دوره انتشار آن بوده است. نسيم صبا در دوره اول انتشار، ناشر افكار كساني چون سيدحسن مدرس و ياران او بود. مدرس در آن زمان رهبري اقليت مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشت.

«نسيم صبا» به كوشش سيدفريد قاسمي به تازگي در شمارگان 3000 نسخه از سوي شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي با قيمت 1000 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط