سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
بهزاد خواجات: فرایند پیچیده نظارت بر کتاب به نخبگان واگذار شود

بهزاد خواجات، شاعر گفت: بهتر است کار ممیزی و نظارت بر کتاب در هر زمینه‌ای به یک گروه کاردان و نخبه سپرده شود تا مقررات دست و پاگیر این نظارت کاهش بیاید. به نظر می‌رسد با حسن نیتی که وزیر ارشاد دارد، کار ممیزی به بعد از چاپ کتاب موکول شود و البته این کار با اقتضائات پیچیده چاپ کتاب و موضوعات فرهنگی باید اندیشیده انجام شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خواجات گفت: اگر ناشر بخواهد کار ممیزی را انجام دهد از آن‌جا که خودش سرمایه‌گذار است، دست و دلش همواره می‌لرزد و نمی‌تواند با آسودگی و جمعیت خاطر کتاب چاپ کند.

وی افزود: نخبگانی که کار نظارت بر کتاب را انجام می‌دهند خودشان باید هنرمند و هنرشناس باشند، شناسنامه، کارنامه و هویت مستقل فرهنگی داشته باشند تا بتوانند عمق یک اثر هنری را درک کنند نه این‌که چشم بسته کارشان را انجام دهند.

این شاعر گفت: البته هیچ‌وقت حرفی از این زده نشده که ممیزی به طور کلی برداشته می‌شود، اما به نظر می‌رسد با حسن نیتی که وزیر ارشاد دارد، کار ممیزی به بعد از چاپ کتاب موکول شود. در واقع پیداست که وزارت ارشاد می‌خواهد مسوولیت سنگین ممیزی را از روی دوش خود بردارد و به ناشران بسپارد. البته با این کار ممکن است بعد از چاپ کتابی شاکی‌های متعددی داشته باشد و نویسنده نتواند به همه ‌آن‌ها پاسخگو باشد.

وی گفت: با حسن نیتی که وزیر دارد باید برای ممیزی تدبیرهایی متعدد اندیشید. فرهنگ به واسطه ذات پیچیده‌اش اقتضاهایی دارد و باید از طرف کسانی برنامه‌ریزی شود که به همه این اقتضاها اشراف داشته باشند. صرف کارمند یک اداره بودن نباید به کسی این اجازه را دهد که مدیر فرهنگی شود. کسی که مدیر فرهنگی است باید به فرهنگ به عنوان یک مقوله جدی بنگرد، آن را در زندگی‌اش جا داده باشد و ابعاد مختلف آن را بشناسد.

خواجات ادامه داد: رییس جمهوری قبل از انتخابات همه این حرف‌ها را در مناظره‌هایشان گفتند و وزیر فرهنگ ایشان هم اغلب سخنانی می‌گوید که از مشورت با نخبگان برخاسته است. به گمانم آرزوهای زیبا نیاز به دستمایه‌های مادی و عملیاتی دارد. فقط آرزو کردن کافی نیست که فضای آرام ایجاد شود. اهل فرهنگ و هنر نیز برای تدوین یک برنامه تعریف شده، باید مشارکت داشته باشد.

این شاعر افزود: با وجود شاعر و نویسنده و زیستن و تولید فکر کردن آن‌ها در جامعه است که ساز و برگ وزارت ارشاد معنا پیدا می‌کند. اگر شاعر و نویسنده‌ای نباشد وجود این وزارتخانه چه فایده‌ای دارد. با وجود هنرمندان است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معنا می‌یابد. 

بهزاد خواجات متولد 1347 از شاعران نام‌آشنای دهه هفتاد است. از وی تاکنون کتاب‌های «چند پرنده مانده به مرگ؟»(شعر)، «جمهور»(شعر)، «مثلا اروند از در مخفی»(شعر)، «منازعه در پیرهن»(نقدادبی)، «زبان وادب فارسی»(درس‌نامه دانشگاهی) و «حکمت مشاء»(شعر) منتشر شده است که دو کتاب نخست به ترتیب برگزیده جایزه «پکا» و «کتاب سال» شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها