شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳
«آشنایی با اقتصاد اسلامی» به کتابفروشی‌ها آمد

نویسنده کتاب «آشنایی با اقتصاد اسلامی» عنوان کرد: در این کتاب بحث اصلی و فنی بر سر این مساله است که آیا اقتصاد اسلامی وجود دارد یا این‌که آیا پژوهشگران و دولتمردان مسلمان کاری در این زمینه انجام داده‌اند؟-

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد ایروانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که بیشتر مباحث کتاب در زمینه آشنایی با اصول و مبانی و موضوعات مرتبط با اقتصاد اسلامی ویژه مقطع کارشناسی و بقیه متن کتاب موضوعات انتخابی در اقتصاد اسلامی ویژه مقطع کارشناسی ارشد است، افزود: این اثر در هفت بخش، مقدماتی را در قلمروی دانش اقتصاد و چیستی اقتصاد اسلامی مطرح و ابعاد و زوایایی از اقتصاد اسلامی بررسی کرده است.

نویسنده کتاب در بیان انگیزه و هدفش از تدوین این اثر گفت: در رشته اقتصاد در دانشگاه‌ها و به‌طور نمونه در دانشگاه فردوسی مشهد، پنج واحد مرتبط با اقتصاد اسلامی در نظر گرفته شده که سه واحد مبانی فقهی اقتصاد و دو واحد آشنایی با اقتصاد اسلامی است. وقتی برای تدریس درس «آشنایی با اقتصاد اسلامی» به این دانشگاه دعوت شدم، با این مساله مواجه شدم که این واحد درسی، متن درسی ندارد و سر‌فصل‌های درسی هم ناقص بود. به همین سبب، سرفصل‌هایی را تدوین و جمع‌آوری کردم که هم به دانشگاه و هم به سازمان سمت ارایه کردم و پس از ارزیابی تعدادی از استادان اقتصاد و علوم اسلامی، تنظیم و در قالب کتاب آشنایی با اقتصاد اسلامی منتشر شد.

ایروانی درباره دسته‌بندی بخش‌های کتاب اظهار کرد: اگر تمامی مباحث اقتصادی کتاب را در هفت بخش «مبانی فلسفی (جهان‌بینی و انسان‌شناختی)، مبانی مکتبی، مبانی حقوق اقتصادی، اخلاق اقتصادی، نظام اقتصادی، علم اقتصاد (به معنای خاص) و مباحث رشد و توسعه» دسته‌بندی و خلاصه کنیم. اقتصاد اسلامی با اقتصاد متعارف در چهار بخش نخست، تفاوت‌های اساسی دارد و این تفاوت‌ها باعث می‌شود که در بخش بعدی هم که نظام اقتصادی است، این تمایز نمود پیدا کند. چهار بخش نخست باعث می‌شود خواه ناخواه در سیاست‌ها و برنامه‌‌های اقتصادی دولت‌ها، اقتصاد اسلامی از اقتصاد متعارف متمایز شود. 

وی افزود: در بخش ششم، بحث‌ها پیچیده و فنی و درباره این مساله است که آیا اقتصاد اسلامی وجود دارد یا این‌که آیا دولتمردان و پژوهشگران مسلمان کاری در این زمینه انجام داده‌اند یا خیر. 

این مدرس دانشگاه همچنین درباره کتاب «مصرف صحیح از نگاه اسلام» که به‌طور مشترک با همکاری علی جلائیان اکبرنیا، پژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی تالیف کرده است، بیان کرد: در سال 88 که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شد، در راستای سیاست‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی به همراه گروهی از استادان دانشگاه کار پژوهشی در زمینه اصلاح الگوی مصرف از دیدگاه اسلامی را انجام دادیم که نتیجه آن در قالب کتابی با عنوان «اصلاح الگوی مصرف» در سال 89 به چاپ رسید. 

ایروانی در ادامه با بیان این‌که با توجه به تعجیلی که در تدوین و چاپ آن کتاب صورت گرفت، برخی اشکالات بر کتاب وارد شد، اضافه کرد: در بازچاپ کتاب فصل‌هایی حذف، فصل‌هایی اضافه و بخش‌هایی هم تعدیل شدند و کتاب با عنوان جدید «مصرف صحیح از نگاه اسلام» به چاپ رسید. 

وی گفت: مباحث کتاب در سه دسته مبانی، معیارها و اصول و جزییات مصرف دسته‌بندی می‌شود. اگر بخواهیم ببینیم چه معیارهایی برای مصرف صحیح از نگاه اسلام در همه زمینه‌ها وجود دارد، این کتاب مجموعه‌ای از معیارها را به دست مخاطب می‌دهد و حدود و شرایطی را مطرح می‌کند. کتاب «مصرف صحیح از نگاه اسلام» تلاش دارد الگویی دینی و مطابق با شرایط زمانه را در بازنگری نوع مصرف‌های ناصحیح و طریقه مصرف صحیح بر اساس آموزه‌های دینی ارایه دهد. 

ایروانی در پایان یادآور شد: این کتاب بر خلاف کتاب «آشنایی با اقتصاد اسلامی» که مخاطب آن دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاترند، مخاطب عام دارد. 

نخستین چاپ کتاب «آشنایی با اقتصاد اسلامی» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 432 صفحه و به بهای140 هزار ریال از سوی موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است. 

همچنین چاپ نخست کتاب «مصرف صحیح از نگاه اسلام» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 336 صفحه و به بهای 100 هزار ریال از سوی موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است. 

حجت‌الاسلام دکتر جواد ایروانی، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی حدود 12 سال پژوهش در حوزه اقتصاد اسلامی، چندین کتاب را در این زمینه تالیف کرده‌ است که از آن جمله می‌توان به کتاب «اخلاق اقتصادی» که در سال 85 به‌عنوان کتاب سال حوزه و کتاب سال استان خراسان رضوی برگزیده شد، اشاره کرد. همچنین کتاب «ذکات باطنی» تالیف وی هم در سال 91 به‌عنوان کتاب سال استان خراسان رضوی برگزیده شد. «اصلاح الگوی مصرف» در سال 89 و «مصرف صحیح از نگاه اسلام» در سال 91 هم دو عنوان دیگر از کتاب‌های تالیفی دکتر ایروانی در زمینه اقتصاد و با رویکرد ویژه به اقتصاد اسلامی است. همگی این آثار از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط