سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹
پرداختن به مسایل جدید در کتاب «فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت»

یکی از صاحبان آثار شایستگان تقدیر بیست و چهارمین جایزه کتاب فصل پرداختن به مسایل جدید و به‌روز بودن را یکی از ویژگی‌های کتاب «فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت» دانست و بیان کرد: نو بودن موضوع، اعتبار مقالات مطرح شده در کتاب از حیث نویسندگان آن‌ها و ارایه کار تحقیقی در کنار ترجمه و آوردن پانوشت‌های متعدد، از دیگر ویژگی‌های این اثر بودند که شاید دلیل برگزیده شدن این اثر باشند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین دوره کتاب فصل که عصر یکشنبه (12‌خرداد‌ماه) با حضور دکتر علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی شجاعی صائین، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و مجید حمید‌زاده، دبیر علمی جایزه کتاب فصل برگزار شد، کتاب «فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت» تالیف تد پیترز و دیگران و به تحقیق و ترجمه جواد قاسمی در بخش کلام به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

جواد قاسمی، مترجم اثر شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل مسایل فکری در حوزه دین و اندیشه را یکی از مسایل و دغدغه‌های عمده امروز جامعه به‌خصوص جامعه جوان دانست و گفت: این دغدغه برای همه اهالی فرهنگ مطرح است. بنابراین، با توجه به احساس نیاز جامعه در پرداختن به چنین موضوعاتی، مجموعه مقالاتی را در حوزه علم و دین که از زوایای گوناگون به فلسفه علم و دین پرداخته‌اند، در این کتاب گرد‌آوری کردم. مباحث مطرح شده در هر یک از این مقالات می‌توانند سر‌نخی برای بحث‌های گسترده‌تر در این زمینه باشد. 

وی  در معرفی کتاب فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت عنوان کرد: اين كتاب برگزیده‌‌ای از مقالات بازبینی‌‌شده همایش بین‌المللی پاکستان است که محققان برجسته و نامدار فلسفه علم در جهان آن‌ها را ارایه داده‌اند. در این اثر بحث‌های جدید مربوط به حیات، انسان و جهان هستی در اسلام و مسیحیت از دیدگاه فلسفی و کلامی و مقایسه آن‌ها با علم جدید بررسی شده‌اند. نویسندگان و ویراستاران این اثر سعی کرده‌اند مباحث تخصصی بین علم و دین را تا حد امکان به گونه‌ای بیان کنند که برای همگان قابل فهم باشد. این نخستین اثری است که با روش جدید و بسیار دقیق علمی به مبانی فلسفی، تاریخی و روش‌شناختی ارتباط میان علم و دین در اسلام و مسیحیت پرداخته است.

وی درباره موضوعات برخی مقالات کتاب گفت: تاریخ علم در غرب و نسبت آن با اسلام، دیدگاه‌هایی درباره علم در جهان اسلام، وجوه مشترک علم و دین در اسلام و مسیحیت، مابعد‌الطبیعه و ریاضیات در فرهنگ کهن اسلام، خداپرستی مسیحی و اندیشه جهان در نوسان، نقش دیدگاه‌های مسیحیت در فهم لوازم دینی انقلاب ژنتیکی و کاستی‌های آن، علم و اعتقاد به وجود خداوند و مرزهای مشترک علم و فقه، موضوع برخی از مقالات این کتاب‌اند.

کتاب «فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 468 صفحه و به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

مراسم اختتامیه بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل عصر یکشنبه (12‌خرداد‌ماه) با شناخت و معرفی چهار اثر برگزیده و 18 اثر شایسته تقدیر در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط