شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
کتابی در حد لالیگا نوشتم!

مولف کتاب «50 راه رسیدن به گل در فوتسال» گفت: در این اثر کوشیده‌ام تاکتیک‌پذیری تیم‌های فوتسال در سطح ملی و لیگ را آموزش دهم و سطح آن را بالا ببرم. به نظرم، تاکتیک‌های این کتاب می‌تواند با یافته‌های مربیان اسپانیایی شاغل در لیگ اسپانیا(لالیگا) برابری کند.-

علی زندی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که مدتی است با همکاری برخی مربیان کتاب‌هایی را در حوزه فوتسال به رشته تحریر درآورده‌ام، گفت: اگر مسوولان حمایتم کنند، کتاب حاضر را به زبان انگلیسی هم ترجمه خواهم کرد، چرا که در آن برای فوتسالیست‌های دنیا حرف برای گفتن دارم. 
 
وی ادامه داد: کتاب «50 را ه رسیدن به گل در فوتسال» سومین اثری است که در رشته ورزشی فوتسال به رشته تحریر درآمده است و تاکنون جز کتاب‌های «شیوه‌های تمرین در فوتسال» و «تمرینات دروازه‌بانی در فوتسال» اثری مدون و مکتوب در این رشته وجود نداشت. این نوشتار برای مربیان فوتسال با هدف ارایه طراحی تمرین‌های جدید تالیف شده است. در تمرینات این اثر کوشیده‌ام هر چهار بازیکن تیم در زمین (به جز دروازه‌بان) را در تمرینات به شکلی فعال دخیل کنم.

مربی تیم ملی فوتسال ناشنوایان ایران در پاسخ به این سوال که «آیا در نگارش این نوشتار از تجربیات و آموزه‌های سایر مربیان فوتسال هم بهره برده‌اید؟» بیان کرد: در تالیف کتاب «50 را ه رسیدن به گل در فوتسال» از تجربیات و ایده‌های خودم استفاده کردم و همه مطالب آن از دانسته‌ها، ابتکارات و ایده‌های من به شمار می‌آیند. البته ممکن است یک یا دو تمرین آن با تمرین سایر مربیان شباهت داشته باشد اما هر مربی از ایده‌ای منحصر به فردی بهره می‌برد.

مربی درجه یک فوتسال آسیا در پاسخ به این سوال که «اثر حاضر تا چه اندازه‌ای برای مربیان فوتسال کاربرد دارد؟» گفت: در این نوشتار کوشیده‌ام ایده‌هایی نو را به مربیان ارایه کنم و هر مربی با مطالعه مطالب این کتاب می‌تواند ابتکار عمل در تیمش را در اختیار بگیرد. اینک در تیم ملی فوتسال ایران سیستم‌های بازی، ‌تاکتیک‌ها و تبدیل سیستم به سیستمی دیگر، به شکل انفرادی انجام می‌شود که از جمله‌ ضعف‌های بزرگ این تیم محسوب می‌شود.

زندی‌پور با اشاره به جایگاه فوتسال ایران در قاره کهن و جهان عنوان کرد: فوتسال ایران در آسیا از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار است. البته علاوه بر تلاش فوتسالیست‌های تیم ملی، این جایگاه مرهون ضعف رقبایمان نیز است، چرا که تیم ملی ایران برای کسب پیروزی در این قاره کهن باید تنها با تیم‌ ملی کشورهای ازبکستان، تایلند و ژاپن نبرد کند! در سطح جهان نیز با کمک ابتکارهای فردی بازیکنان و نه سیستم‌های تیمی، به جایگاه شش تیم نخست دنیا رسیده‌ایم.

مربی تیم دسته دومی لیگ فوتسال با بیان این‌که در ایران تنها سه مدرس فوتسال داریم، گفت: ممکن است مطالب این نوشتار برای مدرسانی با تجربه‌ای نظیر حسین شمس کاربرد چندانی نداشته باشد و این افراد فقط از چند تمرین آن استفاده کند اما برای سایر مربیان، به ویژه ساکنان مناطق و استان‌های دور از پایتخت موثر خواهد بود.

وی درباره محتوای اثرش بیان کرد: تاکنون در بازار نشر کتابی تخصصی درباره داوری، مربی‌گری، طراحی تمرین و آنالیز بازی و مسابقات فوتسال وجود نداشت. بنابراین، سعی کردم در کتاب «50 را ه رسیدن به گل در فوتسال» مباحثی تخصصی مانند طراحی تمرین و سنجش بازی بازیکنان را ارایه دهم.

مولف کتاب «تمرینات دروازه‌بانی در فوتسال» با ابراز ناخشنودی از شرایط توزیع کتاب در بازار نشر و نبود حمایت‌های مالی و معنوی از مولفان و مترجمان، اظهار کرد: برای نگارش کتاب «50 راه رسیدن به گل در فوتسال» زمان و تلاش زیادی صرف و پس از گذشتن از زیر ذره‌بین ناشر، آن را روانه بازار کتاب کردم اما متاسفانه بر خلاف تصورم، فدراسیون فوتبال و آکادمی فوتبال از آن استقبالی نکردند. همچنین از اداره کل ورزش و جوانان شهرستان سمنان که موطن من نیز به شمار می‌آید، توقع همکاری و خرید این کتاب را داشتم اما این اتفاق هم رخ نداد.

مربی سطح یک دروازه‌بانی فوتبال آسیا افزود: اگر کار فرهنگی در ورزش با کم‌لطفی برخی مسوولان روبه‌رو شود، به تدریج تجربیات، دانسته‌ها و یافته‌های مربیان و نخبگان ورزشی از بین خواهد رفت و فرصت انتقال آن‌ها به نسل‌های بعدی فراهم نخواهد شد، چرا که مولفان و مربیان نظیر من کم‌کم به بن‌بست بی‌رغبتی برای نگارش تجربیات و دانسته‌ها می‌رسند.

نخستین چاپ کتاب «50 را ه رسیدن به گل در فوتسال» با شمارگان یک هزار نسخه، در 128 صفحه و به بهای 60 هزار ريال از سوی نشر علم و حرکت روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط