سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
فلسفه از مسیر اصلی خود خارج شده است

حسین فلسفی، مولف کتاب «خرد در برابر خرد» گفت: مدت زیادی است که فلسفه از مسیر اصلی خود خارج شده و خواندن کتاب «خرد در برابر خرد» به نوعی زندگی با حقیقت و دوری از گمراهی است. این کتاب شرحی بر فلسفه سهروردی است که فلسفه اصیل و حقیقی در جهان است، در حالی که امروز فلسفه اصیل در جهان را فلسفه مشاء می‌دانند.-

 فلسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: این کتاب در دو بخش تالیف شده است. بخش نخست کتاب درباره منطق اشراق است که من مدتی پیش در قالب کتابی جداگانه این موضوع را بررسی کردم. کتاب «منطق اشراق» طی یک سال، دو بار از سوی موسسه بوستان کتاب قم چاپ شد.

وی ادامه داد: در بخش دوم کتاب، سهروردی مبانی فلسفی مشاء را بررسی و با نقد فلسفه مشاء راه را برای فلسفه اشراق باز می‌کند. در این بخش خرد سهروردی در برابر خرد ابن‌سینا قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با بیان این‌که تاکنون کار چندانی درباره فلسفه سهرودی صورت نگرفته است، افزود: متاسفانه این فلسفه به فراموشی سپرده شده و کار زیادی روی آن صورت نگرفته است. در این زمینه دو کتاب از سوی دکتر ابراهیمی‌دینانی و حجت‌الاسلام یزدان‌پناه نوشته است. نکته تمایز کتاب «خرد در برابر خرد» در مقابل این دو کتاب این است که حجت‌الاسلام یزدان‌پناه در کتاب حکمت اشراق، فلسفه سهروردی را در سایه فلسفه ملاصدرا توضیح داده است و در واقع، در هر دو کتاب به صورت اصولی و جامع به فلسفه سهروردی پرداخته نشده است اما کتاب حاضر یک کتاب کاملا آموزشی است که هر فردی با هر مرتبه‌ای از دانش فلسفه می‌تواند آن را مطالعه کند و از فلسفه سهروردی آگاهی یابد.

به گفته این مدرس فلسفه، در این کتاب همچنین نکات ناگفته و جدیدی نیز برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای فلسفه وجود دارد. تاکنون از این کتاب استقبال خوبی صورت گرفته و حدود 400 نسخه آن در یک روز به فروش رفته که این موضوع نشان‌دهنده علاقه مخاطبان به فلسفه سهروردی است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد با اشاره به این‌که امروز فلسفه اصیل را فلسفه مشاء می‌دانند در حالی که این‌گونه نیست، گفت: ارسطو پرده سیاهی بر حقیقت کشید و این گونه نیست که فلسفه اصیل در جهان فلسفه ارسطو باشد، بلکه فلسفه حقیقی به پیش از ارسطو یعنی فلسفه افلاطون برمی‌گردد و این همان نکته‌ای است که فلسفه سهروردی بر آن تاکید می‌کند.

وی اضافه کرد: هر فردی که فلسفه سهروردی را بخواند، به حقیقت دست پیدا می‌کند. مدت‌های زیادی است که فلسفه از مسیر خود خارج شده است و خواندن کتاب «خرد در برابر خرد» به نوعی زندگی با حقیقت و دوری از گمراهی است.

این مدرس دانشگاه در پایان یادآور شد: کتاب «خرد در برابر خرد؛ پژوهشی در داوری حکمت اشراق سهروردی» از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد منتشر شده و بوستان کتاب قم نیز آن را توزیع کرده است. این کتاب با شمارگان هزار نسخه و بهای 65 هزار ریال زمستان سال 91 روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط