جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
استان جوان میزبان کتابخانه‌های نوساز

سی و یکمین استان کشور در امتداد رشته‌های کوه البرز واقع شده است. سرزمين البرز، تكه‌اي از پارس قديم و سرزمين مادها است، در حوزه فرهنگ، قدمتي به بلنداي تاريخ ايران‌زمين دارد و يافته‌ها و داده‌هاي باستان‌شناسي، زبان‌شناسي و قوم‌نگاري شاهدی بر این مدعایند. مروری بر اخبار کتابی یک‌ساله استان نوپای البرز در این گزارش گنجانده شده است.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تدوین كتاب مولفان و نويسندگان شهرستان كرج با هدف معرفي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي نويسندگي در استان، از نخستین خبرهایی بود که در سال 91 منتشر شد. این کتاب به همت گروه شش نفره‌اي از نويسندگان و مولفان به نگارش درآمد.

امضای تفاهمنامه همکاری میان کتابخانه‌های عمومی و اداره ورزش البرز را می‌توان خبر کتابی مهم و ارزشمندی در این استان دانست. این تفاهمنامه 25 تیر ماه امضا شد و بر اساس آن، اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي و اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به مدت دو سال در حوزه‌هایی مانند گسترش فرهنگ کتابخوانی  میان ورزشکاران همكاري می‌کنند. بر اساس اين تفاهمنامه، ارتقای همکاری متقابل براي بسط و گسترش فرهنگ مطالعه مفید و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی، و همچنین ایجاد انگیزه و تقویت عادت به مطالعه بین قهرمانان ورزشی و کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان البرز محقق خواهد شد. همکاری ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های تابعه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی به ويژه مسابقات کتابخوانی بین ورزشکاران، یکی دیگر از این مفاد تفاهمنامه است. 

اختصاص 300 میلیون تومان برای کتابخانه ساوجبلاغ
بیش از 300 میلیون تومان اعتبار برای ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در سال جاری اختصاص داده شد. قرار است این کتابخانه در زمینی به مساحت سه هزار و 500 مترمربع احداث شود. این کتابخانه در شهر هشتگرد با زمین اهدایی از سوی شهرداری این شهر ساخته خواهد شد. با توجه به نیاز مردم شهرستان ساوجبلاغ به کتابخانه و نبود این مکان فرهنگی در شهر هشتگرد، ساخت این کتابخانه یک ضرورت است.

افتتاح کتابخانه گلسار
کتابخانه عمومی شهر گلسار از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در هفته دولت افتتاح شد. این کتابخانه در مدرسه قدیمی شهر گلسار پس از عملیات مقاوم‌سازی و بازسازی ساختمان، فعالیت خود را آغاز کرد. کتابخانه عمومی شهر گلسار در مساحت کلی 900 مترمربع و زیربنای 210 مترمربع شامل دو سالن مطالعه، یک سالن مخزن و بخش کودک فعالیت خواهد کرد. این کتابخانه در فاز نخست با 800 جلد کتاب تجهیز شده و  اداره آموزش و پرورش شهرستان، حق انتفاع کتابخانه را به مدت پنج سال به اداره کتابخانه‌های عمومی استان البرز واگذار کرده است.

راه‌اندازی 4 ایستگاه مطالعه
آذر ماه اسال چهار ایستگاه مطالعه در بیمارستان البرز، اداره کل پست، استانداری البرز و پایانه شهید کلانتری کرج راه‌اندازی شدند. همچنین به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، بیش از 100 نقطه در استان البرز برای نصب ایستگاه‌های مطالعه شناسایی و اسامی آن‌ها برای تایید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال شده‌اند. در این ایستگاه‌های مطالعه اغلب کتاب‌های غیرتکراری و وجین شده قرار داده می‌شوند.

آسارا و نخستین کتابخانه
کلنگ ساخت نخستین کتابخانه شهر آسارا از توابع شهرستان کرج در زمینی به مساحت 250 مترمربع در آذر ماه امسال به زمین زده شد. شهر آسارا به عنوان یکی از توابع شهرستان کرج تاکنون از نعمت کتابخانه محروم بود و این کتابخانه می‌تواند نیاز مردم این منطقه را در حوزه کتاب و کتابخوانی تا حدود زیادی برطرف کند. البته اکنون در روستاهای همجوار آسارا مانند کندر، آیگان و سیجان سه باب کتابخانه مشارکتی فعالند.

تجربه سومین نمایشگاه استانی
در سومین نمایشگاه استانی کتاب البرز از پنجم تا یازدهم بهمن در شهر کرج برگزار شد، بیش از 14 هزار عنوان کتاب از 100 ناشر کشور ارایه شدند. در این نمایشگاه 85 ناشر کشوری و 15 ناشر استانی جدیدترین کتاب‌های خود در حوز‌ه‌های مختلف را به نمایش گذاشتند. نمایشگاه استانی کتاب البرز که در فضایی به وسعت دو هزار مترمربع برپا شد، حدود 140 غرفه شامل بخش‌های کودک و نوجوان، دانشگاهی و کتاب‌های خارجی را در حوزه‌های تاریخ، روانشناسی، کودک و نوجوان، علمی، اجتماعی و مذهبی را دربر می‌گرفت. همچنین از مبلغ 300 میلیون تومان بن کتاب اختصاص یافته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزون بر 80 میلیون تومان به تخفیف کتاب اختصاص پیدا کرد. در این میان، کتاب‌های مذهبی بیشترین فروش و در مقابل، کتاب‌های کمک درسی و دانشگاهی کمترین فروش را در این نمایشگاه داشتند.

«شمس» بی‌سرانجام
مدیرعامل انجمن نویسندگان استان البرز در زمستان امسال از تعویق در زمان برگزاری اختتامیه جایزه ادبی شمس به عنوان نخستین جایزه ادبی این استان خبر داد. او علت این موضوع را تامین نشدن منابع مالی اعلام کرد. پیش از این قرار بود اختتامیه مراسم در شهریور ماه برگزار شود اما این زمان به دلایل مختلف به تعویق افتاد. ابتدا قرار بود این جشنواره فقط به صورت استانی برگزار شود ولی با توجه به استقبال خوب نویسندگان استان‌های دیگر، قرار شد در دو بخش استانی و کشوری برگزار شود. قرار بود این جشنواره با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد استان البرز و موسسه فرهنگی هنری مهر و ماه برگزار شود ولی از آن‌جایی که انجمن مسوولیت مالی و تامین اعتبارات را نداشت و فقط مدیریت علمی و داوری آثار را بر عهده داشت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هزینه‌های آن را تامین می‌کرد که به دلیل کمبود اعتبار، این موضوع محقق نشد. حدود 500 اثر در سه بخش «پیامکی»، «کوتاه کوتاه» و «کوتاه» به دبیرخانه جشنواره ارسال و داوری این آثار نیز انجام شده است. انجمن نویسندگان استان البرز از سال 1386 زیر نظر اداره شعر و ادب فرهنگ ارشاد فعالیت خود را آغاز کرده است و حدود 150 نفر عضو دارد.

تسهیل روند اعلام وصول کتاب
ناشران استان البرز از اوایل دی ماه امسال برای دریافت اعلام وصول کتاب‌ها دیگر به تهران نمی‌روند و مراحل مختلف دریافت مجوز در محدوده استان انجام می‌شود. مرحله‌ اعلام وصول کتاب در جریان انتشار یک اثر، زمانی است که پس از چاپ کتاب، ناشر باید نمونه‌ای اثر را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل بدهد و مسوولان ارشاد نیز کتاب را با نسخه پیش از انتشار تطبیق دهند. این مرحله تا پیش از آن در شهر تهران انجام می‌شد و بخش عمده‌ای از ناشران البرزی مجبور بودند برای اعلام وصول کتاب‌هایشان مسیر استان البرز تا تهران را طی کنند اما از این پس، کار ناشران استانی راحت‌تر شده است. انجمن ناشران استان البرز از سال 1390 فعالتی خود را آغاز کرده است و 40 ناشر در این انجمن عضویت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط