چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
معرفي مولفان و تصويرگراني كه با لاک‌پشت پرنده به اوج رسيدند

جايزه‌هاي لاک‌پشت پرنده طلايي و نقره‌اي صاحبان خود را شناختند. برايان سلزنيک، نويسنده کتاب‌هاي «اختراع هوگو کابره» و «شگفت‌زده» برگزیده خارجی این جشنواره شد. مرتضي خسرونژاد و فرشيد مثقالي از چهره‌های صاحب‌نام ادبيات و تصويرگري کتاب کودک و نوجوان نیز برگزیدگان افتخاری این جایزه بودند.-

 به گزارش خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، محمود برآبادي در مراسم اهداي جايزه لاک‌پشت پرنده که عصر روز گذشته، سه‌شنبه، یکم اسفند در شهر کتاب مرکزي برگزار شد، به نمايندگي از هيات داوران اين جايزه سخنرانی کرد و گفت:  هر فصل، فهرستي از کتاب‌هاي کودکان و نوجوانان در اختيار داوران جايزه لاک‌پشت پرنده قرار مي‌گيرد.
 
وی افزود: داوران اين مجموعه در نشست‌ها و برنامه‌هایشان به کتاب‌هاي اين فهرست از سه تا 6 لاک‌پشت پرنده اعطا مي‌کنند. کتاب‌هايي با 6 لاک‌پشت پرنده به ترتيب کتاب‌هايي هستند که با معيار اين جايزه بيشترين هماهنگي را دارند و ويژگي شاخصي نيز در محتوا و يا ساختار آن‌ها وجود دارد. کتاب‌هایي با پنج لاک‌پشت نیز بيشترين هماهنگي را با جايزه دارند. کتاب‌هايی با سه و چهار لاک‌پشت نيز هماهنگي نسبي را با اغلب معیارهای این جايزه دارا هستند.

وي افزود: نکته ديگري نيز که در زمينه انتخاب کتاب‌هاي اين جايزه مهم است، بحث شيوه راي دادن داوران اين جايزه به کتاب‌هاست. براي انتخاب کتاب‌هايي که جايزه لاک‌پشت طلايي دريافت مي‌کنند، حداقل بايد دو سوم از رای همه داوران تعلق گیرد. براي جايزه لاک‌پشت نقره‌اي دو سوم از راي حاضران در يکي از جلسات نيز کافي است. 

پس از صحبت‌هاي برآبادي، حديث لزرغلامي، عضو هيات داوران اين جايزه، بخش‌هايي از داستان قديمي «من و خارپشت و عروسک» را براي حاضران قرائت کرد و پس از پايان صحبت‌هاي وي اهداي جوايز آغاز شد. 

جايزه لاک‌پشت نقره‌اي اين فصل، به سه کتاب «ما همه آزاد آفريده شديم»  نوشته شهرداد ميرزايي، «هستي» اثر فرهاد حسن‌زاده و «همه چراغ‌ها ناگهان روشن شدند» نوشته احمدرضا احمدي اعطا شد. 

دو کتاب «عاشقانه‌هاي يونس در شکم ماهي» نوشته جمشيد خانيان، «اختراع هوگو کابره» با ترجمه رضي هيرمندي نيز جايزه لاک‌پشت پرنده طلايي را از آن خود کردند.

سومين لاک‌پشت پرنده طلايي نيز به «برايان سلزنيک» نويسنده کتاب‌هاي «اختراع هوگو کابره» و «شگفت‌زده» تعلق گرفت.
 
«برايان سلزنيک» نويسنده آمريکايي است که آثار او تاکنون جوايز متعدد بين‌المللي را به خود اختصاص داده است. 

سلزنيک براي اين جايزه متني را براي تشکر از برگزار کنندگان اين جشنواره از طريق پست الکترونيک ارسال کرده بود که درطي مراسم خوانده شد. 

وي در اين نامه این‌گونه گفته بود: اين جايزه نشان مي‌دهد که ادبيات مرز ندارد و خوشحالم که اثرم به سرزمين شما رسيده. کاش مي‌شد مي‌توانستم در مراسم اهداي جوايز شرکت کنم. مطمئن هستم روزي به ايران خواهم آمد.
 
در ادامه مراسم دو جايزه افتخاري لاکپشت پرنده به سبب فعاليت‌هاي سودمند دکتر مرتضي خسرونژاد و فرشيد مثقالي به اين دو چهره صاحب‌نام ادبيات و تصويرگري کتاب کودک و نوجوان اعطا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها