دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱
«کتاب‌های خودمان» رونمایی شدند

مجموعه «کتاب‌های خودمان» شامل 30 عنوان کتاب که تمامی مراحل کارشان از نوشتن تا ویراستاری توسط کارکنان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان انجام شده است عصر دیروز رونمایی شدند و از عوامل این کتاب‌ها تقدیر به عمل آمد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم رونمایی از 30 عنوان از مجموعه «کتاب‌های خودمان» که نگارش و تصویرگری آن توسط مربیان و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده، افتتاح سینما-تئاتر کانون و رونمایی از عروسک‌های تکم 1 و 2 عصر یکشنبه 30 مهر با حضور سید صادق رضایی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
در این مراسم از کتاب‌های «گام به گام تا اندیشه» نوشته محبوبه اسپیدکار رونمایی شد و اکرم کشایی، سودابه امینی و نیره هاشمی به شعرخوانی برای کودکان پرداختند. همچنین کودکان و نوجوانان عضو کانون به نقد کتاب‌های «کفشی به رنگ دریا» و «می‌خواهم یک دوست پیدا کنم» پرداختند. 
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این برنامه گفت:‌ این روز برای کانونی‌ها روز فرخنده و مبارکی است و خوشحالم که به یکی از آرزوهایم رسیده‌ام و امروز با حمایت همه کانونی‌ها در سراسر کشور این اتفاق بزرگ را جشن می گیریم.
 
وی ادامه داد: داستان‌نویس، شاعر، قصه‌گو، تصویرگر، ویراستار و تمام عواملی که برای ساختن یک کتاب لازم است همگی در مجموعه کانون حضور دارند. قطعا این هنرمندان از سال 1388 تا این لحظه تربیت نشده‌اند، بلکه سال‌ها حضور داشته و در این عرصه فعالیت داشته‌اند، مدت‌ها عاشقانه برای بچه‌های ایران زمین مربی‌گری کرده‌اند تا به فضل خدا دیده شدند. 
 
رضايي افزود: برای بررسی آثار کانونی‌ها نزديك به 450 اثر که به شورا رسید و از این میان تنها 45 اثر تصویب نهایی شد و به مرحله چاپ رسید. از این میان امروز از 30 اثر رونمایی می‌شود. 
 
وی ادامه داد: خیلی وقت است که به همکارانمان می‌گوییم از دوران کودکی خودشان فاصله بگیرند. هنرمندان باید مخاطب امروز خودشان را بشناسند و با او زندگی کنند و در عین حال کلید واژه ها و گنجینه لغات زبان و اصلاحات او را درک کنند.
 
رضایی ادامه داد: ما باید زبان کودک ونوجوان امروز در عرصه فرهنگ وهنر را بفهمیم و درک کنیم و به آن‌ها نزدیک شویم و بر اساس آن‌ها اثر تولید کنیم که این امکان به سادگی در اختیار همه هنرمندان کانونی است و به راحتی می‌توانند با این جامعه که قریب به 12 میلیون نفر هستند ارتباط برقرار کنند و این را می‌توانیم در آثار کانونی‌هایی که امروز رونمایی می‌شود ببینیم.
 
وی افزود: فرهنگ و هنر چیزی نیست که بتوان در یک روز یا دو روز برایش تصمیم‌گیری کرد. برنامه‌ها و رونمایی‌هایی هم که امروز در کانون شاهدشان هستیم، تجلی یافتن آرزوهای 10 و 15 ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند؛ مثلا رمان نوجوان کاملا غریبانه و با حدود 20 نویسنده کار خود را آغاز کرد اما رمان نوجوان امروز قطاری است که فقط در ایستگاه‌ها می‌ایستد تا نویسنده جدید سوار کند نه این‌که نویسنده‌ای را پیاده کند.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: کانون بزرگ‌ترین تولیدکننده ادبیات کودک و نوجوان است اما در عین حال باید در دیگر عرصه‌ها هم فعال باشد. جامعه‌ای که 12 میلیون مخاطب کودک و نوجوان دارد نیاز به بیش از 10 عنوان کتاب در روز دارد این در حالی است که ما روزانه دو عنوان کتاب چاپ می‌کنیم. این به این معناست که در حال حاضر تنها از 20 درصد ظرفیت خودمان استفاده می کنیم و این باید در جای خودش مورد بحث قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب آگاهی دادن به بچه‌ها در زمینه آموزه‌های فلسفی بود که در کتاب‌های «گام به گام تا اندیشه» تا حدی به آن جامه عمل پوشانده شد.
 
از آثاری که نتوانستند در «شورای بررسی آثار ادبی و هنری کانونی‌ها» برگزیده شوند می‌توان به کتاب‌های «شب چهل و یکم» نوشته «عباس قدیر محسنی»، «آخرین تکه نان» نوشته «بهناز ضرابی‌زاده»، «دلم یک دوست می‌خواهد» اثر «مهناز فتاحی»، «سنجاب کم حواس» نوشته «مریم اسلامی»، «خیالباف» نوشته «حمید نوایی» و «قلب کوچک سپهر» اثر «مهناز فتاحی» اشاره کرد.
 
کتاب «من یک عنکبوتی شبیه رستم خواهم شد» نوشته «مژگان مرندی»، «با دو چشمم می‌چشم» اثر «غلامرضا بکتاش»، «خدا رنگ گلابی» نوشته «احمد خدادوست»، «یک فنجان شعر» سروده «مژده پاک سرشت»، «پسر اردیبهشت» سروده «سودابه امینی»، «فصل آهو و کبوتر» نوشته «سودابه امینی»، «خدا تسبیحی از گنجشک دارد» نوشته «سیدحبیب نظاری»، «چشم‌های تو آسمان» اثر «مهدی مردانی»، «دوربین خدا» سروده «اسماعیل الله‌دادی» و «تنها خدا فهمید» نوشته «حمیده محبی» از دیگر آثار برگزیده «شورای بررسی آثار ادبی و هنری کانونی‌ها» به شمار می‌روند که دیروز مورد قدرداني قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها