چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
آداب همسايگي با كتاب را بياموزيم

كتابدار پيشكسوت كرمانشاهي از راهکار «اسباب‌کشی به محله کتاب» و ضرورت یادگیری «آداب همسایگی با کتاب» سخن گفت.-

فاطمه عطايي، كتابدار كتابخانه عمومي اميركبير شهر كرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار کرد: توجه به مکان احداث کتابخانه، تامین به موقع نیاز‌های مطالعاتی مراجعان، سرمايه‌گذاري روي سليقه‌های مختلف، بررسی اهداف عضویت و انتخاب کتاب از سوی مخاطبان، ميزان فعاليت كتابدار و نحوه برخورد وي هنگام ارتباط با ارباب رجوع، راهكار اسباب‌کشی به محله كتاب است. باید آداب همسايگي با كتاب را بياموزيم.

عطايي با بيان اين‌كه فعاليت فرهنگي كتابخانه‌ها و نقش آنان در پیشبرد نهضت مطالعه مفيد و افزايش سرانه كتابخواني در عمل نیازمند عوامل متعددی است، عنوان کرد: به عنوان مثال، مكان كتابخانه از نظر جغرافيايي بسيار مهم است، زيرا قرار گرفتن كتابخانه در يك محل پرتردد كه براي مردم ساير مناطق آن شهرستان نيز قابل دسترسي باشد، در فعاليت فرهنگي كتابخانه و حضور افراد از تمام شهر‌ها و روستاهاي اطراف در اين مكان فرهنگي بسيار اهميت دارد.

وي كه 28 سال سابقه كتابداري در كتابخانه‌هايی مانند همدان و كرمانشاه دارد و از سال 84 شروع به فعاليت در كتابخانه امير كبير شهر كرمانشاه كرده است، با ابراز رضايت از اجراي طرح «كتاب من» در كتابخانه‌‌هاي شهرستان‌ها گفت: این طرح نقطه ضعف ندارد و مهم‌ترين نقطعه قوت آن تامين كتاب‌هاي كمياب و قديمي، مرجع و تهیه كتاب‌هايي است كه از تاريخ انتشار آن‌ها گذشته است و كتابفروشان اكنون كتاب‌هايي با ويرايش‌هاي جديد از آن را به فروش می‌رسانند.

كتابدار كتابخانه اميركبير شهرستان كرمانشاه با اشاره به افزايش كتابخواني و جذب بيشتر افراد به كتابخانه‌ها از طريق اجراي طرح كتاب من در كتابخانه‌هاي شهرستاني اظهار كرد: جست‌وجوی كتابخانه‌هاي مختلف شهرستانی از سوي مراجعان و پناه آوردن به يك كتابخانه پر رفت و آمد در يكي از شهرهاي استان و پيدا كردن كتاب مورد نظر شخص، برای يك كتابخانه شهرستاني موفقیت محسوب می‌شود. البته زماني‌كه اين كتاب همان موقع در اختيار فرد قرار بگيرد تا محل ارجاع‌هاي بعدي شخص باشد.

عطايي با بيان اين‌كه كتاب هاي پرطرفدار و پر مخاطب كتابخانه‌ها كه تعداد آن‌ها كم است، مي‌توانند به عنوان كتاب‌هاي مرجع معرفي شوند، عنوان كرد: گاهی يك كتاب ممكن است محل ارجاع افراد زيادي باشد و همزمان همه اعضاي كتابخانه نتوانند از آن استفاده كنند. بنابراين، ما اين كتاب را به عنوان مرجع قرار مي دهيم و آن را امانت نمي دهیم تا همه اعضاي كتابخانه در سالن مطالعه از آن استفاده كنند.

وي با اشاره به استفاده از اين طرح تا زمان رسيدن كتاب هاي مورد نياز پرمخاطب از سوي نهاد كتابخانه‌هاي كشور گفت: به عنوان مثال، «هشت كتاب» سهراب سپهری، «گناهان كبيره» اثر آیت‌الله دستغیب، كتاب «نبرد من» (سرگذشت هيتلر) و تعدادي از كتاب‌هاي دانشگاهي كه منبع تحقيق دانشجويان بودند، با قرار گرفتن به صورت مرجع از بحران كمبود نجات پيدا كردند و تا زمان تامين كتاب‌ها از طريق طرح كتاب من و حتي خود كتابخانه، همه مخاطبان از آن استفاده كردند.

كتابدار كتابخانه اميركبير كرمانشاه درباره نحوه درخواست طرح «كتاب من» از سوي كتابداران عنوان كرد: درخواست طرح كتاب من از سوي كتابدارن كتابخانه‌ها نبايد بر اساس سليقه شخصي و بدون مطالعه و غربال‌گری منابع موجود كتابخانه انجام شود، بلكه بايد بر اساس ميزان استقبال از كتاب‌هاي مختلف و پرهیز از درخواست‌ کتاب‌های تكراري مطرح شود.

عطايي با بيان اين‌كه تامين كتاب‌هاي مورد نياز مخاطبان يا تهيه مشابه آن كتاب نفش موثري در جذب افراد به كتابخانه‌ها دارد، عنوان كرد: نياز مراجعان كتابخانه‌ها بايد به عنوان يك اولويت براي كتابداران مطرح باشد تا با تامين به موقع كتاب‌هاي مخاطبان، مراجعه كننده كتابخانه تبديل به عضو دايمي شوند.

وي با اشاره به نقش بسيار مهم آشنايي كتابدار با مباحث روانشناختي ارتباطي گفت: كتابداران از طريق آشنايي با حالت‌هاي مختلف رفتاري افراد و شيوه‌هاي برخورد مناسب با گروه‌هاي مختلف سني جنسي و رفتاري، افراد با روحيه‌هاي متفاوت را پای ثابت كتابخانه‌ها مي‌كنند.

كتابدار پيشكسوت كرمانشاهي راهكار جذب افراد به كتابخواني و افزايش كارايي فرهنگي كتابخانه‌ها را تبديل فضاي كتابخانه به يك پناهگاه عاطفي دانست و افزود: بررسي اهداف افراد از عضويت در كتابخانه‌ها و حتي شناخت عوامل انتخاب يك كتاب از سوي آنان با ارتباط مناسب از سوی کتابدار، باعث ايجاد ارتباط عاطفي و رواني عميق كتابدار با مراجعه كننده مي‌شود.

عطايي با بيان اين‌كه افراد بازنشسته و زنان خانه‌دار سهم بيشتري در سرانه مطالعه دارند، عنوان كرد: سرمايه‌گذاري كتابخانه‌ها روي سليقه‌هاي متفاوت و تشويق جوانان به كتابخواني به صورت اختياري و فارغ از تحقيق و درس دانشگاهي و آموزشي همراه با اهميت دادن به مطالعه عمومي در گروه‌هاي مختلف، سرانه مطالعه را تقويت می کند.

وي افزايش فرهنگ كتابخواني را نتيجه ايجاد نياز در جامعه دانست و تاكيد كرد:دنیای مجازی با راحت‌طلبی و خلاصه کردن کمترین نیاز مخاطبان، ارزش علم كتاب كاغذي و تجربه را پايين می‌آورد و دانلود مطلب مورد نياز با يك جست‌وجوی ساده، فرصتي براي مطالعه كتاب هاي كاغذي نمي‌گذارد. 

کتابدار کتابخانه امیر‌کبیر درباره راهکار معرفی کتاب به مراجعان و اعضای کتابخانه‌ها گفت: کتابدار از طریق همدردي با افرادي كه با روحيه غمگين وارد كتابخانه مي‌شوند و ارايه راهكار به مراجعه‌كننده، كتاب مورد نياز وي را معرفي كند تا این ارتباط و همدردری با معرفی کتاب خوب دنبال شود و زمینه حضور بعدی مراجعه‌کننده را فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها