جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۰
عقربه عمر "اومبرتو اکو" یک سال جلو رفت

اومبرتو اکو، رمان‌نویس و فیلسوف ایتالیایی و خالق رمان «نام گل سرخ»، فردا ۵ ژانویه ۲۰۰۸ میلادی، مطابق با ۱۵ دی ۱۳۸۶ خورشیدی، ۷۶ ساله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اومبرتو اکو، رمان‌نویس، فیلسوف و نمادشناس ایتالیایی، فردا برابر با ۵ ژانویه ۲۰۰۸ میلادی، به ۷۶ سالگی پا می‌گذارد.

اکو در سال ۱۹۳۲ در شهر آلکساندریا در پیمونته زاده شد. پدرش که یک حسابدار بود دوست داشت او وکیل دادگستری شود، اما اومبرتو جوان رو به فلسفه آورد. هنگامی که ۲۲ سال بیشتر نداشت در دانشگاه تورین رساله‌ دکترای خود را درباره‌ زیبایی شناختی در آثار «توماس آکوین» نوشت.

وی پس از آن با تلویزيون، روزنامه‌ها و نشریات ایتالیا به همکاری پرداخت. اکو از پایان دهه ۷۰ قرن بیستم میلادی به ادبیات روی آورد و در سال ۱۹۸۰ رمان «نام گل سرخ» را به رشته تحریر در آورد. وی پس از موفقیتی که با این کتاب به دست آورد، رمان‌های «جزیره روز پیشین»، «بائودولینو» و «شعله اسرار آمیز شهبانو لوآنا» را به کارنامه ادبی خود اضافه کرد.

اکو را به عنوان یک نمادشناس و محقق تاریخ و سمبول‌های قرون وسطا نیز می‌شناسند و این تخصص او در رمان‌هایش از جمله در رمان «بائودولینو» مشهود است. وی همچنین از تلفیقی از تاریخ و فرهنگ و فلسفه را در قالب رمان در مقابل مخاطب قرار می‌دهد. به همین علت آثار او از دیدگاه‌های مختلف، می‌توانند آثاری فلسفی، تاریخی و یا حتی داستانی جنایی و سرگرم کننده باشند.

عامل دیگری که به باور منتقدان از اکو نویسنده‌ای برجسته ساخته است، طنز ظریف و شوخی‌های عمیق او در میان بافت رمان است.

اکوی ۷۶ ساله هم‌اکنون در خانه‌ای در شهر میلان و در مقابل کاخ «سورسا» زندگی می‌کند، کتابخانه شخصی او بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب را در خود جای داده است و او همچنان به طور منظم به حرفه‌اش مشغول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط