چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
مقالات كتابداري كتاب مي‌شود

مسوول كميته انتشارات انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران با ارايه گزارشي از علمكرد اين انجمن در سال 90 مي‌گويد: مجموعه مقالات ارايه شده در انجمن از سال 87 تا پايان سال 89 گردآوري شده و در ابتداي سال 91 به صورت كتاب منتشر مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني به عنوان نهاد تخصصي فعال در حوزه كتابداري از كميته‌هايي تشكيل شده كه اين كميته‌ها مسووليت امور مختلف اين انجمن را بر عهده دارند. ايبنا در گفت‌وگو با مسوولان اين كميته‌ها فعاليت‌شان را در سال 90 بررسي كرده است.

سعيد اسدي، مسوول كميته انتشارات انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران به ايبنا گفت: تنها سه شماره خبرنامه توسط اين كميته منتشر شد كه خبرنامه شماره سوم ويژه ماه اسفند، نگاه تحليلي داشت و ديدگاه‌هاي مرتبط با انجمن در آن آورده شده است.

وي تصريح كرد: بر آن هستيم تا با راه‌اندازي وب‌سايت جديد انجمن خبرنامه‌ها را با فاصله زماني كمتر و به صورت الكترونيكي روي سايت قرار دهيم تا همه مخاطبان امكان دسترسي به اين خبرنامه را داشته باشند.

چاپ كتاب دستنامه پژوهش
مهدي عليپور حافظي، مسوول کمیته پژوهش انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني نيز با اشاره به فعاليت‌هاي اين كميته در سالی که گذشت گفت: تدوین دستنامه ارزیابی گروه‌هاي آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی يكي از اقدامات مهم كميته پژوهش بود؛ اين دستنامه  شامل معیارهای ارزیابی، امتیازها و نحوه امتیاز دهی و ارزیابی گروه‌های آموزشی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران است.
 
وي ادامه داد: تدوین دستنامه ارزیابی پایان‌نامه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نيز در حال نهایی‌سازی است و معیارها تهیه شده و بحث بر سر نحوه امتیازدهی معیارها در حال انجام است. 

وي افزود: فرآیند تدوین دستنامه ارزیابی اعضای هیأت علمی نيز آغاز شده و در حال حاضر برنامه‌ریزی برای اجرای آن صورت می‌پذیرد. 

مسوول كميته پژوهش انجمن كتابداري با اشاره به تألیف کتاب دستنامه پژوهش برای کتابداران افزود: اكنون محورها و فصول کتاب آماده شده است. همچنین متخصصان دخیل در این مجموعه شناسایی و همکاری با آنها آغاز شده است. همچنين دو فصل از 9 فصل تعیین شده، تالیف و فصول بعدی در دست تهیه است. ویراستار علمی کتاب نيز دکتر عباس حری است.
 
وي با بيان‌ اين‌كه جلسات مشترک کمیته‌های انجمن نيز راه‌اندازي شده است، گفت: اكنون 9 جلسه از این سلسله جلسات برگزار شده که به بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی فعالیت‌های انجمن اختصاص دارد. 

عليپور حافظي در بخش ديگري از سخنان خود به برنامه‌ریزی و مدیریت کنفرانس ملی «هر کتابخانه یک رصدخانه» در سال 91 اشاره كرد و گفت: طراحی و برنامه‌ریزی این کنفرانس در سال 90 انجام شد و در حال شناسایی و تعیین متخصصان براي سفارش مقاله هستیم. پیش‌بینی می‌شود این کنفرانس در آبان ماه امسال برگزار شود.
 
وي افزود: طراحی و اجرای پژوهش ملی از ديگر اقدامات اين كميته است؛ موضوع تعیین شده برای پژوهش ملی تهیه نقشه دانش حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران است.

وي تصريح كرد: همچنين پژوهش در زمینه فرآیند زیست پژوهش‌های حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ توسط علی شرفی در دانشگاه علامه طباطبايی اجرا شد و در بهمن ماه سال 90 به پايان رسید. یافته‌های این پژوهش به تدریج و در امور مقتضی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

اين مدرس كتابداري ضمن تاكيد بر راه‌اندازي پایگاه اطلاعاتی اعضای هیأت علمی و فارغ‌التحصیلان کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور گفت: اين پروژه با مدیریت خانم درخوش آغاز شده و در حال حاضر معیارها، فیلدها و ویژگی‌های فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز شناسایی شده است و در حال اقدام براي تهیه بستر مناسب برای این کار هستیم.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها