شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
انتشار كتابي درباره «اسلام، نظم و انضباط اجتماعي»

كتاب «اسلام، نظم و انضباط اجتماعي» نوشته حسن يوسف‌زاده توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. اين كتاب ديدگاه‌هاي اسلام به نظم و انضباط اجتماعي را با ديدگاه‌هاي مكاتب غربي درباره اين مساله مقايسه مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مباحث مربوط به نظم همواره در طول تاريخ بشر مورد توجه بوده است، اما در چند قرن اخير تحولاتي در تاريخ مغرب‌زمين رخ داد كه بحث نظم، به ويژه جنبه اجتماعي آن، در متن مطالعات اجتماعي قرار گرفت.

كتاب «اسلام، نظم و انضباط اجتماعي» علاوه بر بيان ديدگاه اسلام درباره نظم و انضباط اجتماعي، رويكردهاي جامعه‌شناسانه به نظم اجتماعي را نيز بررسي مي‌كند و در ادامه، به بررسي تطبيقي ديدگاه‌هاي اسلامي و غربي در اين باره مي‌پردازد.
 
مفهوم‌شناسي، نظم اجتماعي در نظريه‌هاي جامعه‌شناسي، نظم اجتماعي در اسلام، ساز و كارهاي تقويت نظم اجتماعي و عوامل مخل آن، عنوان و موضوعات برخي فصل‌هاي كتاب «اسلام، نظم و انضباط اجتماعي» را تشكيل مي‌دهند.

در بخشي از اين كتاب آمده است: «اصل مهم امر به معروف و نهي از منكر، جايگاه بسيار اساسي مسووليت اجتماعي افراد را به ما گوشزد مي‌كند. اين اصل مترقي است كه اجراي قوانين فردي و اجتماعي و سلامتي جامعه را تضمين مي‌كند. جامعه قرآني، جامعه‌اي است كه در آن مردان و زنان باايمان، يكديگر را به كارهاي پسنديده وامي‌دارند و از كارهاي ناپسند باز مي‌دارند و نماز را برپا مي‌كنند و زكات مي‌دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مي‌برند.»

چاپ نخست كتاب «اسلام، نظم و انضباط اجتماعي» نوشته حسن يوسف‌زاده، با شمارگان 1000 نسخه، 257 صفحه و به بهاي 36000 ريال توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار نشر كشور شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط