چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۵
انتشار 150 جلد كتاب تا پايان امسال

رييس بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي(ع) از چاپ 150 جلد کتاب تا پايان سال جاري از سوي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت الاسلام مجتبي الهي خراساني، رييس بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي در نشستي خبري که به مناسبت هفته پژوهش در اين بنياد برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: آستان قدس، هم ‌اکنون با 15 مؤسسه فرهنگي، پژوهشي با هدف توسعه فرهنگ ديني در حال فعاليت است.

وي گفت: در اين راستا بنياد پژوهش‌هاي اسلامي نيز در سال 1363 و با 14 گروه تخصصي و با به ‌کارگيري متخصصان حوزه و دانشگاه آغاز به کار کرده و هم ‌اکنون در سه عرصه تاليف، ترجمه، تصحيح و تحقيق متون فعاليت مي‌كند.

رييس بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي به درصد فعاليت در عرصه‌هاي مختلف اشاره کرد و گفت: در حوزه تاليف 50 درصد، ترجمه بيش از 30 درصد و تصحيح و تحقيق متون 20 درصد فعاليم.

وي ادامه داد: مخاطبان ما در درجه اول فضلاي حوزه و سپس دانشجويان دانشگاه‌ها و علاقه‌مندان به عرصه ديني اسلامي و نيز محققان و متخصصان رشته‌هاي علوم انساني اند. 

الهي خراساني به تاليف دايره‌المعارف بزرگ قرآني در اين مرکز اشاره کرد و گفت: کتاب «المعجم في فقه لغه القرآن و سره البلاغه» در 12 جلد طي 23 سال گذشته و با تلاش 20 پژوهشگر و متخصص به چاپ رسيده که بزرگ‌ترين دايره‌المعارف قرآني به زبان عربي است و در جهان اسلام مشابه ندارد.

وي افزود: کتاب مذکور، توليفي مؤثر براي تقريب مذاهب به شمار مي‌رود و پيش‌بيني مي‌شود تاليف آن 30 جلد ديگر ادامه يابد که هر جلد 900 صفحه خواهد داشت و مورد استفاده قرآن‌شناسان و قرآن‌پژوهان قرار خواهد گرفت.

رييس بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس به ديگر تاليفات مهم در چند سال اخير در اين مرکز اشاره کرد و گفت: تفسير ابوالفتوح رازي در 20 جلد، ترجمه تفسير هدايت در 18 جلد، تفسير بنايي در 4 جلد و تفسير جوامع الجامع در 6 جلد از ديگر تاليفات بنياد پژوهش‌هاي اسلامي است.

وي با اشاره به اين‌که در سال جاري چاپ 150 جلد کتاب در اين مرکز پيش‌بيني مي‌شود، افزود: در سال گذشته 146 جلد کتاب در 598 هزار و 500 نسخه و 33 هزار و 793 صفحه چاپ شد و در سال جاري تاکنون 114 جلد و در 310 هزار و 500 نسخه و 31 هزار و 308 صفحه به چاپ رسيده که متوسط هر جلد 275 صفحه است.

الهي خراساني به چاپ 270 جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: طي توافق با انتشارات سمت، بيش از 15 جلد نيز به سفارش اين سازمان تاليف كرده‌ايم.

وي بزرگ‌ترين چالش حوزه پژوهش را بها ندادن به اين مهم دانست و گفت: در سال‌هاي اخير در کشور مقوله پژوهش مورد توجه قرار گرفته است؛ اما متاسفانه محققان و پژوهشگران در کشور همچنان مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرند. 

رييس بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي اذعان كرد: حداقل امکانات در عرصه پژوهش، دسترسي به کتابخانه و کتاب‌هايي است که بايد در اختيار آن‌ها قرار گيرد و همچنين بخش نشر کتاب که با رويکرد استقبال از کتاب معمولا درصدد نشر کتاب‌هاي خاص است.

وي با بيان اين‌که هم ‌اکنون 135 پژوهشگر با دستمزد 100 تا 400 هزار تومان با بنياد پژوهش‌هاي اسلامي همکاري دارند، گفت: بودجه مصوب بنياد پژوهش‌هاي اسلامي در سال 84، يک ميليارد و 500 ميليون تومان بود که يک ميليارد و 600 ميليون تومان در آن سال هزينه کرديم.

الهي خراساني ادامه داد: همچنين در سال 85، يک ميليارد و 714 ميليون تومان بودجه داشتيم که بيش از يک ميليارد و 700 ميليون تومان هزينه شد و در سال جاري نيز بودجه مصوب بنياد 2 ميليارد و 450 ميليون تومان است.

رييس بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي افزود: بخش عمده بودجه بنياد پژوهش‌هاي اسلامي از سوي آستان قدس رضوي تامين مي‌شود و بخشي نيز از محل درآمدهاي بنياد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط