شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
گفت‌و‌گوی مظفری‌ساوجی با ضیاء موحد کتاب شد

«آن سوی حرف و فعل» عنوان کتاب آماده انتشار مهدی مظفری‌ساوجی است، که در این اثر به گفت‌وگو با ضیاء موحد، شاعر و منتقد، پرداخته است. وی همچنین مجموعه‌ای از مقاله‌ها و نقدهایش و حاصل گفت‌و‌گو با 25 شخصیت ادبی و فرهنگی پیرامون شعر و اندیشه مهدی‌ اخوان‌ثالث را آماده انتشار دارد.-

مظفری‌ساوجی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در کتاب «آن سوی حرف و فعل» به‌طور مفصل با ضیاء موحد به گفت‌و‌گو پرداخته‌ام. در این گفت‌و‌گو مسایل مختلف ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطرح شده است.

وی توضیح داد: بخش نخست کتاب به بررسی فلسفه از آغاز تا امروز اختصاص دارد. در ادامه نیز بحث‌های مختلف دیگری آمده است. همچنین در خلال این گفت‌و‌گو در ارتباط با برخی از شاعران و نویسندگان چون احمد شاملو و صادق هدایت با موحد به گفت‌و‌گو و بحث پرداخته‌ام.

این شاعر در ادامه از دیگر کتاب آماده انتشارش خبر داد و گفت: «غیرهای ممکن» عنوان کتابی در زمینه نقد، مقاله و گفت‌و‌گوهای من طی دهه 80 است. اغلب این مطالب پیرامون موضوعاتی چون شعر، ادبیات، سینما و هنر نوشته شده‌ و پیشتر در مطبوعات مختلفی به چاپ رسیده‌اند.

وی افزود: حدود 50 اثر را از میان نقدها و مقاله‌هایم برای این کتاب در نظر گرفته‌ام. این اثر با حجمی حدود 600 صفحه به احتمال زیاد از سوی نشر مروارید به چاپ می‌رسد.

مظفری‌ساوجی به کتابی درباره مهدی اخوان‌ثالث اشاره و تصریح کرد: حاصل 25 گفت‌وگو با شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج از کشور درباره مهدی اخوان‌ثالث را در کتابی گردآوری و تدوین کرده‌ام.

وی درباره نام برخی از این مصاحبه‌شوندگان توضیح داد: بهاء‌الدین خرمشاهی، مظاهر مصفا، رضا براهنی، محمد حقوقی، اسماعیل خویی، محمدعلی اسلامی ندوشن، مرتضی کاخی، سیمین بهبهانی، سیدعلی موسوی‌گرمارودی، یوسفعلی‌ میرشکاک، تقی پورنامداریان، مسعود کیمیایی، جواد مجابی، احسان نراقی و هادی سعیدی‌کیاسری برخی از مصاحبه‌شوندگان هستند که دیدگاه‌های آن‌ها در این کتاب ارایه شده است.

این شاعر افزود: به‌طور کلی در این اثر پیرامون شعر اخوان‌ثالث بحث‌هایی ارایه شده است، اما در برخی از مواقع دیدگاه‌های نظری او نسبت به ادبیات یا شعر نیما یوشیج و احمد شاملو و مسایلی پیرامون زندگی این شاعر را با مصاحبه‌شنوندگان به بحث گذاشته‌ام.

وی در پایان درباره دلیل مصاحبه با مسعود کیمیایی در این کتاب گفت: کیمیایی از دوستان اخوان‌ثالث بوده است و از سوی دیگر در حوزه ادبیات نیز کارهایی دارد. بنابراین برای گفت‌و‌گو پیرامون این موضوع شخصیت مناسبی بود.

مظفری ساوجی هنوز عنوان و ناشر مشخصی برای این کتاب در نظر نگرفته است.

مهدی مظفری‌ساوجی متولد 1356 است. پیشتر سه مجموعه شعر «آینه‌های رنگ ‌پریده»، «رنگ‌ها و سایه‌ها» و «سایه‌ام را بر دیوار جاگذاشته‌ام» از این شاعر منتشر شده است.

«گزیده ادبیات معاصر شماره 131»، «شهد اما شوکران» (بررسی غزل فارسی از ابتدا تا امروز)، «گفت‌و‌گو با نجف دریابندری»، «شناخت‌نامه مسعود کیمیایی» و «نغمه‌های رود عطش: گزیده غزل‌های عاشورایی شاعران معاصر» از دیگر آثار منتشر شده مظفری‌ساوجی هستند.

کتاب «گفت‌و‌گو با عباس کیارستمی» نیز دیگر اثر آماده انتشار مظفری‌ساوجی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط