سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۵
«سفينه تبريز» در يك كتاب بررسي مي‌شود

يك پژوهشگر، مجموعه مقالاتي را كه تاكنون درباره «سفينه تبريز» منتشر شده‌اند، در كتابي گرد آورد. اين مقالات به تحليل رسالات متعدد سفينه تبريز مي‌پردازند._

حسن اسدي، گردآورنده اين اثر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) عنوان كرد: در سال 1385 همايشي درباره «سفينه تبريز» در شهر تبريز برگزار شد كه دبيري آن را بر عهده داشتم. مجموعه مقالات برگزيده اين همايش و همچنين برخي از مقالاتي را كه پس از برگزاري همايش به دستم رسيدند، در اين كتاب گرد آوردم. اين مقالات، به تحليل برخي از رساله‌هاي «سفينه تبريز» پرداخته‌اند. 

وي درباره اهميت «سفينه تبريز» گفت: اين اثر، نسخه‌اي خطي است كه در قرن هشتم قمري توسط «ابوالمجد مسعود تبريزي» كتابت شد و نزديك به سيصد كتاب و رساله را درباره تمامي علوم رايج در جهان اسلام آن دوران مانند فلسفه، عرفان، ادبيات، هيات، تاريخ، طب و حتي علوم غريبه در خود جاي داده است.

اسدي درباره مغفول ماندن اين اثر در جامعه علمي كشورمان گفت: با وجود اهميت بسيار اين اثر، تاكنون كارهاي پژوهشي اندكي درباره آن انجام شد‌ه‌اند. همايشي كه چند سال پيش در تبريز برگزار شد، تنها برنامه‌اي محسوب مي‌شود كه تاكنون درباره اين اثر در ايران ترتيب داده شده است. دانشگاه «لايدن» هلند نيز همايشي را براي بررسي اين اثر برگزار كرده است.

وي افزود: نسخه خطي «سفينه تبريز» در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نگه‌داري مي‌شود. تاكنون تصحيحي از اين اثر منتشر نشده است اما نسخه «فاكسي‌ميله» شده آن با مقدمه نصرالله پورجوادي و عبدالحسين حائري در مركز نشر دانشگاهي موجود است.

اسدي همچنين از گردآوري مجموعه مقالات دكتر اصغر دادبه در حوزه حافظ‌شناسي در يك كتاب خبر داد و گفت: دكتر دادبه در جريان انتشار اين مجموعه مقالات قرار دارد و مقالات و مطالبي را كه در اختيار نداشتم، برايم ارسال كرده است. اين مقالات، مطالب ارزشمندي را دربردارند، مطالبي كه مباحث فلسفه و ادبيات را به هم نزديك مي‌كنند. 

وي از مراحل پاياني تدوين اين دو كتاب خبر داد و گفت: متاسفانه هنوز ناشري براي اين كتاب‌ها پيدا نكرده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط