شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
شرح 4 رساله توحيدي در «رسائل توحيدي»

کتاب «رسائل توحيدي» نوشته علامه سيد محمدحسين طباطبائي با ترجمه و تحقيق دکتر علي شيرواني و به کوشش سيدهادي خسروشاهي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب كه به بررسي مباحثي نظير توحيد ذاتي، اسماء حسني، افعال الهي، وسائط فيض ميان خدا و عالم مادي پرداخته است، اثري ژرف درباره بنيادي‌ترين اصل اسلامي است كه مولف در آن با تبحر و چيره‌دستي در علوم عقلي و نقلي، مطالب عميقي را درباره توحيد مطرح و در چهار رساله آنها را بررسي مي‌كند.

رساله‌هاي ترجمه شده در کتاب «رسائل توحيدي» به ترتيب درباره توحيد ذاتي، اسماء حسني و افعال خداوند سبحان و نيز وسايل ميان او و عالم طبيعت توسط استاد علامه سيد محمدحسين طباطبائي نوشته شده‌اند. نگارش اين رسائل، آن‌گونه که مولف در پايان هر يک از رسائل متذکر مي‌شود، در سال‌هاي 1356 و 1357 قمري و تنظيم نهايي آن، در سال 1361 قمري انجام گرفته است.

علامه سيد محمدحسين طباطبائي با تبحر کامل در علوم عقلي و نقلي، مطالب مطروحه را ابتدا مستدل و مبرهن ساخته و سپس با آيات و روايات فراواني به تاييد و اقامه دليل نقلي بر آن مطالب مي‌پردازند.

در يک فصل، ادله عقلي و فصل پس از آن شواهد نقلي، اعم از آيات و روايات، ذکر مي‌شود و مولف بدين وسيله هماهنگي کامل ميان عقل و وحي را به نمايش مي‌آورد. کتاب از هر دو بعد عقل و وحي داراي اهميت خاصي است، ابتکار و نوآوري هم در پاره‌اي از برهان‌ها به چشم مي‌خورد و هم در استفاده نکات و دقايق از شواهد نقلي.

رساله نخستين اين اثر، درباره وحدت حقه وجود و توحيد اطلاقي ذات اقدس اله سخن مي‌گويد و به اثبات مي‌رساند که آن ذات پاک در هرگونه تعين اسمي و وصفي و تقيد مفهومي منزه و مبراست، مقيد به هيچ قيدي نيست حتي اطلاق و آن‌گاه با استشهاد به آيات و روايات متعددي به تاييد اين سخن مي‌پردازد.

مؤلف در مقاله‌اي که به رساله توحيد، ضميمه كرده‌، در پي اثبات آن است که اسلام در امر توحيد، پيش‌تاز بوده و گوي سبقت را از همگان ربوده، چرا که توحيد اسلام كه همان توحيد اطلاقي است، آخرين درجه توحيد و اوج آن است. سپس وي ثمرات و نتايج اين ديدگاه در امر تربيت و تزکيه را بيان مي‌كند.

دومين رساله، سخن از اسم‌ها و اوصاف حضرت حق به ميان مي‌آورد که همان تعينات آن ذات مقدس است. مسايل گوناگوني که مربوط به اسماء الهي‌اند، در اين رساله طرح و بحث شده‌اند.

در رساله سوم، درباره افعال الهي و متفرعات آن بحث مي‌شود، مانند مساله قضاء و قدر، بداء، سعادت و شقاوت، جبر و تفويض، هدايت و اضلال، مشيت و اراده، تمحيص و استدراج و اموري ديگر از اين قبيل. 

در چهارمين رساله نيز سخن درباره موجوداتي است که واسطه فيض‌اند ميان حق تعالي و عالم ماده. اين رساله با اثبات عوالم چهارگانه هستي (عالم لاهوت، عالم جبروت، عالم ملکوت و عالم ناسوت) آغاز مي‌شود و با بحث درباره حجاب، قلم، لوح، عرش، کرسي، آسمان‌ها و زمين، فرشتگان و شياطين ادامه مي‌يابد. 

متن کتاب، بسيار فشرده تنظيم شده است و بنابراين، خواننده براي دريافت محتواي آن، بايد صبور و شکيبا باشد و مطالعه کتاب را با دقت و تامل همراه سازد؛البته اين امر، اختصاصي به نوشته حاضر ندارد بلکه در غالب آثار مولف بزرگوار مشهود است.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از اعلام و کتاب‌ها نيز درج شده است.

چاپ سوم کتاب «رسائل توحيدي» با شمارگان 1500 نسخه، 260 صفحه و به بهاي 40000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط