چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
نگاهي ديني ـ طبي به زندگي سالم داشته‌ام

مولف كتاب «راز سلامتي با طب سنتي» در بخشي از اين كتاب، به بررسي رموز سلامتي با تكيه بر آيات و احاديث مي‌پردازد و معتقد است كه اين مطالب از نظر علمي نيز ثابت شده‌اند و به همين دليل، كتاب خود را ديني ـ طبي مي‌داند.-

عظيم محمودزاده، نويسنده كتاب «راز سلامتي با طب سنتي» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: در طب سنتي نظريه‌اي مبني بر تشخيص بيماري با توجه به چهره و نشانه‌هاي چهره وجود دارد.

محمودزاده افزود: قرآن كريم نيز اعمال انسان را با چهره او مرتبط مي‌داند. از سوي ديگر، هر‌ گناه مي‌تواند عامل و مسبب يك بيماري باشد كه علايم آن در چهره فرد قابل مشاهده است. از نظر علمي نيز اين موضوع ثابت شده است. در روايات و احاديث نيز مطالبي در اين رابطه وجود دارد. به عنوان مثال، حضرت علي(ع) مي‌فرمايد؛ تمام بيماري‌هاي شما ناشي از شتاب در غذا خوردن است يا مي‌فرمايد؛ تمام بيماري‌هاي شما درون شما و درمان نيز در درون شماست.

مدير انتشارات افهام دزفول در تكميل صحبت‌هايش درباره رابطه طب سنتي و آيات و روايات گفت: در بخشي از اين كتاب، نشانه‌هاي بيماري در چهره و بدن بررسي و بيان مي‌شود كه در طب سنتي به دليل نبودن امكانات پيشرفته علمي به صورت، چهره و بدن نگاه مي‌شد و هر حالت در رنگ چهره،‌ حالت چهره و درجه حرارت بدن، نشانه يك بيماري به حساب مي‌آمد كه در اين بخش به حدود پنجاه نشانه اشاره شده است.

اين نويسنده درباره فصلي از كتاب خود با عنوان «رموز سلامت و زندگي» اظهار كرد: اين فصل با استفاده از احاديث و روايات، دستورالعملي را براي داشتن زندگي سالم به مخاطب ارايه مي‌دهد. به عنوان مثال، روايت‌هايي درباره فوايد بيداري قبل از طلوع آفتاب و خوابيدن در جهت قبله و تاثيرات مثبت آن‌ها از نظر علمي در اين بخش بيان و بررسي شده كه امروزه صحت علمي آن‌ها نيز ثابت شده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه كتاب «راز سلامتي با طب سنتي» تاريخ مفصلي از طب سنتي را ارايه مي‌كند، بيان كرد: از آنجا كه هدفم بيشتر نگارش يك كتاب طبي بوده است تا يك اثر ديني، آيات و روايات را در متن كتاب نياورده و تنها به آن ها اشاره كرده يا آنها را به صورت پانويس آورده‌ام.

محمودزاده با اشاره به استفاده از بيش از 50 منبع طبي و روايي در نگارش كتاب «راز سلامتي با طب سنتي» افزود: در بخش ديني از كتاب‌هاي حديثي مختلفي از جمله چهل حديث و رساله‌هاي مراجع عظام تقليد استفاده كرده‌ام. قانون ابن‌سينا، طب‌الرضا و طب‌الصادق نيز برخي از منابع طبي اين كتابند.

اين روانشناس درباره ويژگي متمايزكننده كتابش از ساير كتاب‌هاي تاليف شده با موضوع طب سنتي گفت: در كتاب «راز سلامتي با طب سنتي» بيشتر درباره فلسفه و علت‌هاي طب سنتي و نيز روش‌هاي آن صحبت كرده و كمتر در بند سخن گفتن از گياه‌ها و درمان‌ها ـ چنان‌كه در نگارش اين گونه كتاب‌ها رايج است ـ بوده‌ام.

وي افزود: كتاب «راز سلامتي با طب سنتي» به فاصله كوتاهي از انتشار نخست توسط نشر عقيل دزفول،‌ اوايل امسال به چاپ دوم رسيد. تماس‌هاي زيادي از سراسر كشور با من گرفته شد كه در آن‌ها، مخاطبان اين كتاب را منبعي براي طبيبان بيان كردند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه علاوه بر عموم مردم، پزشكان نيز از اين كتاب استقبال قابل توجهي داشته‌اند.

محمودزاده درباره ساير تاليفاتش اظهار كرد: به تازگي نگارش كتاب ديگري با عنوان «درمان بدون دارو» را به پايان رسانده‌ام. اين كتاب با معرفي برخي حركات و رفتارها به عنوان درمان يا پيشگيري از دردها، روش صحيح زندگي را به خواننده ارايه مي‌دهد.

اين نويسنده با اشاره به اين‌كه در بخشي از كتاب «درمان بدون دارو» نيز آيات و احاديث نقش پر رنگي دارند، درباره زمان انتشار آن گفت: اين كتاب در دست چاپ است و به زودي توسط انتشارات رسانه تخصصي به بازار خواهد آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها