سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۴
محمود دولت‌آبادي:مولانا و رودكي از شاعران پارسي گوي هستند

محمود دولت‌آبادي در واكنش به اقدام اخير بي‌بي‌سي مبني بر تاجيك خواندن رودكي بزرگ‌ترين شاعر پارسي‌گوي قرن چهار هجري قمري، منطقه‌اي كردن شخصيت‌هاي بزرگ پارسي‌گو را ناشي از تنگ‌نظري دانست و گفت:شخصيت‌هايي چون مولانا، رودكي و ابن سينا، همگي از شعرا، نويسندگان و دانشمندان پارسي‌گو هستند.

محمود دولت‌آبادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان مطلب فوق يادآور شد: به طور كلي من با منطقه‌اي كردن شخصيت‌ها موافق نيستم؛ چرا كه بي‌ترديد منطقه‌اي كردن شعرا و نويسندگان بزرگ پارسي‌گو، تنها ناشي از تنگ‌نظري است.

وي با اشاره به اين كه "شخصيت‌هايي چون مولانا، رودكي و ابن سينا، همگي از شعرا، نويسندگان و دانشمندان پارسي‌گو هستند"، خاطرنشان كرد: در بررسي چنين مواردي، اصل را بايد بر زبان بگذاريم؛ زيرا تنها از اين زاويه است كه مي‌توانيم بين شعرا، نويسندگان و دانشمندان بزرگ تاريخ ايران؛ نقاط مشترك جست‌وجو كنيم.

نويسنده «روزگار سپري شده مردم سالخورده» ادامه داد: ملت‌هاي تاجيك، ايراني، افغان و ديگر ملت‌هاي پارسي‌زبان حاشيه، همگي زير نفوذ زبان پارسي بوده‌اند. رودكي و بزرگاني چون او نيز همگي در زبان پارسي است كه تشخص پيدا مي‌كنند.

وي در پايان تاكيد كرد: با اين وصف، به نظر من، اين كه هر يك از اين بزرگان در كدام حوزه جغرافيايي متولد شده‌اند، اهميتي ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط