دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
راه‌كارهايي در روش‌شناسي تحقيقات كيفي علوم اجتماعي

سومين عنوان از مجموعه سه‌گانه روش‌شناسي دكتر احمد محمدپور در كتاب دو جلدي «روش‌تحقيق كيفي» براي ارايه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران آماده نشر مي‌شود. اين اثر مباني روش تحقيق را با بياني ساده و قابل درك براي دانشجويان رشته‌هاي علوم اجتماعي تبيين مي‌كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «روش تحقيق كيفي» با عنوان فرعي «ضد روش 1 و 2» در ادامه سلسله آثار دكتر محمدپور، مدرس دانشگاه و در تداوم كتاب‌هاي «فرا روش» و «روش در روش» وي به چاپ خواهد رسيد.

نويسنده در «ضد روش 1» منطق و طرح در روش‌شناسي كيفي را به طور مفصل بيان مي‌كند. در اين كتاب انواع روش‌هاي كيفي به شكل مبسوطي معرفي خواهند شد. «ضد روش 2» مراحل و رويه‌هاي علمي و كاربردي را با مثال‌هايي عيني و عملي بيان مي‌كند. در نخستين بخش جلد دوم، انواع روش‌ها و تكنيك‌هاي تحقيق كيفي عنوان شده‌اند. در بخش دوم اين جلد، نويسنده با ارايه نمونه‌هايي از روش‌هاي تحقيق كيفي، كاربرد آنها را بازمي‌گويد.

نويسنده در اين سه‌گانه روش‌شناسي مي‌خواهد ساحت‌هاي معرفتي علوم اجتماعي اعم از زمينه‌هاي كمي و كيفي را بررسي كند. وي در مبحث فراروش به تركيب كمي و كيفي مي‌رسد و مخاطبان خود را با اين روش تركيبي آشنا مي‌سازد.

در كتاب «روش در روش» كه كتابي روش‌شناسي معرفتي و تاريخي است، فلسفه روش و معرفت‌شناسي بازكاوي و در بستري تاريخي ساحت‌هاي مختلف معرفتي تحليل مي‌شوند. اين متن به حوزه فلسفه علم، معرفت‌شناسي و جامعه‌شناسي معرفت نزديك مي‌شود. همچنين سومين جلد اين سه‌گانه به سوي روش‌هاي تحقيق كيفي سوق مي‌يابد و به دليل حجيم بودن اثر، مطالب آن در دو جلد ارايه خواهند شد.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 14 تا 24 ارديبهشت در مصلاي تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط