سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
تصحیح‌های دقیق شفیعی‌کدکنی راه‌گشای پژوهش‌های نوین

عباسعلی وفایی تصحیح‌های صورت گرفته از آثار عطار توسط محمدرضا شفیعی‌کدکنی را تصحیح‌هایی جامع و دقیق می‌داند و معتقد است این تصحیح‌ها راه را برای پژوهش‌های نوین و گسترده‌تر در آثار عطار باز کرده‌اند. وی سیدصادق گوهرین، احمد رنجبر و احمد خاتمی را نیز سه تن از مصححان موفق «منطق‌الطیر» معرفی کرد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وفایی، پژوهش‌گر و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه‌طباطبایی، عطار را از شاعران و عارفانی می‌داند که به دلیل جایگاه والایش در عرفان، زبان و ادب فارسی همواره کانون توجه پژوهش‌گران و مصححان بوده است و افراد بسیاری چه در گذشته و چه در زمان حال به تصحیح آثار او پرداخته‌اند.

وی همچنین معتقد است در گذشته تصحیح دقیق و جامعی از آثار عطار صورت نگرفته است و تمامی آثار عطار، پیش‌تر به شیوه‌ای علمی تصحیح نشده‌اند. اما از میان 114 اثری که به میزان سوره‌های قرآن است و به عطار نسبت داده‌اند، نخستین و مهم‌ترین اثر پرداخته شده «منطق‌الطیر» است.

وفایی در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره تصحیح‌های مختلف از این اثر توضیح داد: تصحیح سیدصادق گوهرین از «منطق الطیر» که توسط انتشارات علمی و فرهنگی در سال 1372 به چاپ رسید، انتشار تصحیح احمد رنجبر در سال 1366 توسط نشر اساطیر و تصحیح احمد خاتمی از این اثر که چند سال پیش توسط انتشارات سروش به چاپ رسید از کارهای شاخص در این حوزه هستند.

وی با تاکید بر این نکته که شاخص‌ترین تصحیح از آثار عطار طی چند سال اخیر توسط محمدرضا شفیعی‌کدکنی انجام شده است، اظهار داشت: شفیعی‌کدکنی در سال‌های گذشته بیشترین تمرکز خود را بر بررسی علمی و تصحیح آثار عطار قرار داده است. وی حدود شش اثر مشهورتر عطار از جمله «مصیبت‌نامه»، «اسرارنامه» و «منطق‌الطیر» را تصحیح و توسط نشر سخن به چاپ رسانده است.

این پژوهش‌گر در تشریح ویژگی‌های تصحیح‌های شفیعی‌کدکنی توضیح داد: این تصحیح‌ها در مقایسه با دیگر تصحیح‌های انجام شده به دلیل دانش، تجربه و تسلط شفیعی‌کدکنی بر اندیشه، احوال و آثار عطار از نظر زبانی و همچنین در حوزه اندیشه‌ای و عرفانی از سطح بالاتری برخوردار هستند.

وی افزود: از دیگر برتری‌ها و مزایای این تصحیح‌ها، دقت تصحیح، وجود مقدمه مبسوط، توضیحات و تعلیقاتی است که شفیعی‌کدکنی در تدوین این آثار به‌کار گرفته و گنجانده است. همچنین اطلاع‌ دارم که تصحیح او از «تذکرة‌الاولیاء» نیز به زودی منتشر می‌شود.

وفایی عطار را از پیشکسوتان عرصه عرفان می‌داند که بر بسیاری از شاعران پس از خود نیز تاثیر گذاشته است. به گفته او به دلیل سبک و ویژگی‌های آثار عطار، محققان بسیاری در آثار خود به رمزگشایی آثار عطار و شرح واژگان، لغات و اصطلاحات دشوار پرداخته‌اند.

وی بهترین منبع در این زمینه را کتاب «کتاب‌شناسی عطار نیشابوری» می‌داند که سه سال پیش در مراسم بزرگداشت او رونمایی شد. البته معتقد است تعداد این آثار در مقایسه با آثار منتشر شده درباره سعدی بسیار کمتر است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در پاسخ به این پرسش که آثار منتشر شده درباره عطار بیشتر به چه ویژگی‌هایی پرداخته‌اند، گفت: این آثار اغلب درباره دایره واژگان، تاثیر قرآن و حدیث در آثار عطار و بحث عرفان در آثار او تالیف شده‌اند. ولی امروز با توجه به تصحیح‌های جامع شفیعی‌کدکنی از آثار عطار می‌توانیم پژوهش‌های گسترده‌ای را در این حوزه انجام دهیم.

وی با تاکید بر این موضوع که عطار و آثار او یکی از واحدهای درسی مستقل دانشگاهی را به خود اختصاص داده است، گفت: اما متاسفانه در حوزه داستان به آثار عطار کمتر توجه شده است. عطار نخستین شاعر در زبان و ادبیات فارسی است که از حکایت و داستان برای طرح مسائل عرفانی بهره گرفته است.

وفایی در پایان یادآور شد: بررسی امروزی و دقیق عناصر داستانی و ویژگی‌های زبانی عطار امری ضروری است و جا دارد دانشجویان و پژوهش‌گران ما مطالعات و تحقیقات خود را در این حوزه گسترش دهند تا ویژگی‌های داستان‌پردازی و نوع روایت شعری عطار هرچه بیش‌تر بررسی شود.

25 فروردین «روز بزرگداشت عطار نیشابوری» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط