شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
اربعین در آیینه اشعار کهن

جواد هاشمی گفت: اربعین حسینی به صورت مستقل در آثار ادبی کلاسیک وجود ندارد. اصولا توجه به اربعین به صورت گسترده در شعر یک پدیده معاصر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرن(ایبنا)، جواد هاشمی (تربت) یکی از پژوهشگران و شاعران شعر آیینی و شعر عاشورایی است. عمده فعالیت او در سال‌های اخیر جمع‌آوری اشعار با این مضامین، فصل‌بندی‌های دقیق آن‌ها و انتشار و ارائه آن‌ها در قالب کتاب بوده است. ‌او مدیریت انتشارات محمل را بر عهده دارد و عضو انجمن ادبی فرات است. از این شاعر و پژوهشگر شعر آیینی درباره کتاب‌هایی که در این سال‌ها با موضوع اربعین منتشر شده است، پرسیدیم. او توضیح داد: «کتاب‌های زیادی با این موضوع منتشر نشده است. مثلا خود ما مجموعه‌هایی در حدود هشت‌هزار صقحه درباره شعر عاشورا جمع‌آوری کردیم و به چاپ رساندیم. کتاب جرس فریاد می‌دارد در سال 1388 منتشر شد. این کتاب چهل فصل دارد و تنها یکی از فصول با موضوع اربعین است. ما میان اشعار شاعران بسیاری گشته‌ایم تا توانستیم اشعاری به اندازه یک فصل برای هر موضوعی بیابیم. آثار دیگرمان بیشتر در حوزه ادبیات عاشورایی معاصر است.»

وی در پاسخ به این سوال که «چه حوادث و موتیف‌هایی از عاشورا در شعر بیشتر تکرار شده است گفت: «دو واقعه شهادت امام حسین، حوادث قتلگاه و مسائلی که روز یازدهم محرم پیش آمده است، یعنی حوادث بعد از روز عاشورا مخصوصا عبور کاروان اهل بیت امام حسین از کربلا و آغاز اسارت در شعر فراوان ذکر شده است. کیفیت اشعاری که با این سه موضوع سروده شده‌اند نیز بیشتر از اشعار با موضوعات دیگر است. با در نظر گرفتن این قضیه نقش حضرت زینب در این اشعار پررنگ است. در روزگار معاصر توجه به شخصیت‌هایی مانند، حضرت عباس، حضرت علی اکبر و علی اصغر بیشتر شده است و اشعار حول این چند شخصیت می‌گذرد.»

              

این شاعر و محقق جوان ادبیات کهن فارسی را از حیث توجه به اربعین بررسی کرد: «گذشته ادبیات فارسی از توجه به جزئیات به دور است. حتی اشعار عاشورایی در گذشته ادبی ایران موضوعات کلی‌تری دارند. یعنی به واقعه کربلا جزء‌به‌جزء و حادثه‌به‌حادثه پرداخته نشده است. بنا بر همین مسئله، اربعین حسینی نیز به صورت مستقل در این آثار ادبی کلاسیک وجود ندارد. اصولا توجه به اربعین به صورت گسترده در شعر یک پدیده معاصر است.»

وی درباره این موضوع افزود: «هرچه از دوره‌های تاریخی‌ ادبی مختلف به دوران معاصر نزدیک‌تر می‌شویم، این توجه به جزئیات بیشتر می‌شود و شعر عاشورایی موضوعات متعدد و بیشتری را در بر می‌گیرد. حتی در دوره معاصر همایش‌ها و مسابقاتی برای سرودن شعر عاشورایی در نظر گرفته شده است و مجموعه‌های متعددی با موضوع اربعین به چاپ رسیده است. مثلا انتشارات آرام دل کتاب موکب کلمات را منتشر کرده است که همین موضوع اربعین را دارد. به غیر از این کتاب در برخی از فصول کتاب‌های مختلف یا در قالب یک فصل کامل نیز در برخی از کتب ادبی به اربعین اشاره شده است. نمونه‌اش هم کتاب از سنگ ناله خیزد مصطفی فاطمیان است.»
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها