دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
آموزش حروف الفبا به دانش‌آموزان پایه اول با استفاده از کتاب‌های داستان

باشگاه کتابخوانی «شکوفه‌های فرهنگ» شهرستان تربت حیدریه و برگزیده چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، با استفاده از کتاب‌های داستانی و با روشی خلاقانه، حروف الفبا را به دانش‌آموزان پایه اول آموزش می‌دهد.

«فاطمه صدیق» معلم پایه اول ابتدایی و تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «شکوفه‌های فرهنگ» شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی که 20 سال سابقه تدریس دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، با اشاره به اینکه در سال‌های تدریس خود همواره سعی در آشنا کردن دانش‌آموزان با کتاب‌های داستانی و شعر داشته است، درباره فعالیت‌های این باشگاه کتابخوانی توضیح داد.

وی گفت: ابتدای سال تحصیلی 99-98 بود که از سوی مدیر دبستان پیشنهاد شد تا با توجه به علاقه‌ام در ایجاد فرهنگ مطالعه برای کودکان، در مسابقات جام باشگاه‌های کتابخوانی شرکت کنم. ابتدا با تصور اینکه انجام این کار برای پایه اول که کودکان هنوز سواد ندارند، کار دشواری خواهد بود، قبول نمی‌کردم؛ اما وقتی علاقه والدین را دیدم، مصمم شدم تا از تجربه کاری خود بهره گرفته و با ایده جدیدی در این جام شرکت کنم.
 

 
صدیق افزود: بعد از آشنایی کودکان با صداها و آواها تصمیم گرفتم برای تدریس هر یک از حروف الفبا یکی از کتاب‌های داستانی را که از آن حرف بیشتر استفاده شده است، انتخاب کنم و با خوانش کتاب به‌صورت نقالی و قصه‌خوانی توجه دانش‌آموزان را به حروف و همچنین داستان کتاب معطوف کنم؛ به عنوان مثال برای آموزش حرف «ش» از کتاب «کوچ ییلاق و قشلاق» استفاده کردم.

وی تصریح کرد: ابتدا تصور والدین و دیگر مربیان، این بود که این روش، یادگیری دانش‌آموزان را سخت می‌کند اما برعکس علاقه بچه‌ها به یادگیری بسیار بیشتر شد؛ طوری‌که بعد از گذشت مدت کوتاهی بسیاری از والدین نیز با من همراه شده و در تهیه کتاب کمک می‌کردند.
 

 
تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «شکوفه‌های فرهنگ» افزود: یکی دیگر از کارهایی که در جهت علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به مطالعه انجام دادم، نقل داستان‌های کتاب به‌صورت نمایشی بود؛ به این صورت که اگر داستان کتاب در مورد حیوانات جنگل بود، بچه‌ها با پوشیدن لباس و آرایش چهره‌های خود مثل شخصیت‌های قصه، داستان را برای دوستان‌شان نقل می‌کردند.

صدیق همچنین درباره فعالیت‌های کتابخوانی برای کودکانی که در ابتدای سال تحصیلی قرار دارند و طبیعتا نمی‌توانند کتاب بخوانند، عنوان کرد: در آن زمان از والدین کمک می‌گرفتیم به این صورت که کتابی معرفی و توسط اولیا برای بچه‌ها در منزل خوانده می‌شد، روز بعد دانش‌‌آموز داستان کتاب را از زبان خود برای سایر دانش‌آموزان نقل می‌کرد.
 

 
وی با اشاره به اینکه در انتخاب کتاب دقت کافی انجام می‌شد، گفت: هدف ما فقط شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی و کسب مقام نبود بلکه می‌خواستم از طریق خوانش کتاب مفاهیم مختلف را به دانش‌آموزان منتقل کنم؛ به همین خاطر نیز بعد از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس گروهی در فضای مجازی تشکیل شد که معرفی کتاب و خواندن آن‌ها به صورت ارسال صدا از سوی دانش‌آموزان انجام می‌شود و همچنان نیز فعال است.


صدیق یادآور شد: حضور در مکان‌های مختلف مانند پارک‌ها، کانون پرورش فکری، کتابخانه‌ها، مکان‌های زیارتی برای خواندن کتاب و همچنین شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با کتاب و اجرای برنامه توسط دانش‌آموزان از دیگر کارهای انجام شده توسط باشگاه کتابخوانی «شکوفه‌های فرهنگ» بوده است.     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها