چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
کتابخانه ملی ایران بزرگتر از کتابخانه ملی قطر است

اشعری با اشاره به برتری کتابخانه ملی ایران از نظر مساحت و تعداد منابع نسبت به کتابخانه ملی قطر، بر اصالت ساختاری و فعالیت در این کتابخانه تاکید کرد.

علی اکبر اشعری، رئیس اسبق کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره خبری با عنوان «​کتابخانه غول‌پیکر قطر، بهشتی ادبی با بیش از یک میلیون کتاب» که پیش‌تر به نقل از الجزیره در ایبنا منشر شد، ادعای مطرح شده در این مطلب مبنی بر اینکه این کتابخانه، بزرگترین کتابخانه خاورمیانه است را رد کرد و گفت: کتابخانه ملی ایران بزرگتر از کتابخانه قطر است، معماری و طراحی کتابخانه ملی برای خود ماست و تمام کارکنان این کتابخانه ایرانی هستند.  

وی با اشاره به مبنای تشخیص بزرگی کتابخانه‌ها، افزود: فقط موضوع ساختمان کتابخانه مطرح نیست و یکی از شاخصه‌ها، گستره موضوعات کتابخانه است. شاید بتوان گفت کتابخانه هیچ کدام از کشورهای دنیا به‌خودی‌خود، گستردگی منابع موجود در کتابخانه ملی ایران را ندارند و وابسته به دیگر کشورها هستند.
 
او با تاکید بر اینکه کتابخانه ملی ایران از نظر مساحت هم بزرگتر از کتابخانه قطر است، ادامه داد: همچنین کتابخانه ملی ایران تعداد کتاب بیشتری نسبت به کتابخانه قطر دارد. من در سال 89 که رئیس کتابخانه ملی بودم و حتما در این 9 سال به تعداد کتاب‌های کتابخانه ملی اضافه شده است. به همین دلیل اعلام می‌کنم که کتابخانه ملی ما تعداد کتاب‌ها بیشتری دارند.

اشعری همچنین اضافه کرد: علاوه‌بر این‌ها، روش فعالیت درکتابخانه ملی هم مدرن‌تر از کتابخانه قطر است. موضوع گسترش رده‌ها در کتابخانه‌ها مطرح است و ما در این زمینه مبدع هستیم.
 
رئیس اسبق کتابخانه ملی ادامه داد: کتابخانه ملی بحث‌هایی در زمینه مذهب و فرهنگ ایران را گسترش داده است. اینها مهم است زیرا بسیاری از کشورها دستورالعمل‌های نوشته شده در کتابچه‌های کتابخانه را کپی برداری می‌کنند، در حالی که در کتابخانه ملی چنین نیست.
 
اشعری با اشاره به اینکه کتابخانه ملی کشور روسیه تعداد کتاب بیشتری نسبت به کتابخانه ملی ایران دارد، اظهار کرد: روسیه تولید کتاب بیشتری داشته است و سابقه تولید کتاب در این کشور بالا است. ما عمدتا کتاب‌های خود را به زبان فارسی می‌نویسیم در حالی که آنها تعداد زبان‌های بیشتری دارند.
 
او افزود: اگر به تعداد مراجعان، اعضا، منابع و خدماتی توجه کنیم که  کتابخانه ملی ایران ارائه می‌دهد، معدل وضعیتمان در دنیا خیلی خوب است و شاید جزو 10 کتابخانه برتر دنیا باشیم.
 
اشعری با بیان این نکته که تا کنون در کتابخانه قطر حضور نداشته است، بیان کرد: از تعداد زیادی از کتابخانه‌های امریکا و اروپا بازدید کردم و می‌دانم که کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پیشرفت از دیگر کشورها کپی‌برداری می‌کنند. برای مثال از مدیر موزه لور می‌خواهند تا برایشان ساختمانی بسازند که این سازه‌ها اصالت ندارد.
 
او با اشاره به تفکری که پشت ساخت کتابخانه ملی توسط محسن میرحیدر است، گفت: در معماری اسلامی بناهای نظامی و اقتصادی را بلندمرتبه و پرهیبت می‌سازند تا اگر کسی جلوی آن‌ها قرار گیرد احساس کوچکی کند و بناهای فرهنگی متواضع ساخته می‌شوند. از بیرون که نگاه می‌کنید  احساس دلهره نخواهید داشت اما از داخل پرشکوه است. کتابخانه ملی با این ایده ساخته شده است.  

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • elahi ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    کارمان بجایی رسیده است که خود را با قطر مقایسه میکنیم!!! ای کاشک آقای اشعری به مقایسه ما با آلمان و انگلستان که ملتهای ۸۰ ملیونی هستند و سابقه نگارش کتاب در انها کمتر از ایران است می پرداختند. تا معلوم شود چه مقدار عقب مانده ایم و انرژی ملی خود را در راه ناصواب طی ۱۰۰ سال اخیر تباه کرده ایم. شاد باشید و طالب پیشرفت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها