یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
زنانی که به رویاهایشان رسیدند

کیت پنکرست در «زنانی که تاریخ را ساختند» از زنان بزرگی می‌گوید که دنیا را تغییر داده‌اند و با پیروی از خواسته قلبی، هوش و رویاهایشان به چیزهایی که می‌خواستند، رسیدند.

نلی محجوب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «زنانی که تاریخ را ساختند» که به تازگی با ترجمه او از سوی انتشارات ناریا منتشر شده است، گفت: این کتاب ازجمله آثار کیت پنکرست است که در آن توجه خاصی به زنان تاثیرگذار در تاریخ کرده است. البته پیش از این کتاب هم پنکرست در کتاب «زنانی که دنیا را تغییر دادند» به زنان تاثیرگذار پرداخته است؛ زنان بزرگی که دنیا را تغییر داده‌اند و با پیروی از خواسته قلبی، هوش و رویاهایشان به چیزهایی که می‌خواستند، رسیدند.
 
این مترجم بیان کرد: کیت پنکرست در کتاب «زنانی که تاریخ را ساختند» نیز از زنانی نام می‌برد که در طول تاریخ مسبب ایجاد تغییراتی بوده‌اند و در دوره‌هایی که زنان دچار محدودیت‌هایی بوده‌اند، تفکر جدیدی را مطرح کرده‌اند و به این محدودیت‌ها تن نداده‌اند و ایستادگی کرده‌اند و گاهی برای رسیدن به خواسته‌های‌شان جنگیده‌اند.

به گفته وی، متن روان و ساده این کتاب و تکه‌های کوتاهی که دارد برای بچه‌ها جذاب است و آن‌ها را خسته نمی‌کند. آن‌ها می‌توانند ضمن خواندن مطالب کتاب، در خلال مطالعه با یکدیگر یا با کسی که کتاب را برایشان می‌خواند، درباره کتاب صحبت کنند.

محجوب افزود: همچنین علاوه بر کودکان و نوجوانان این کتاب برای بزرگترها هم جذابیت دارد. چون در این کتاب از زنانی نام برده شده که برای بسیاری از بزرگترها هم ناشناخته هستند؛ زنانی مانند والنتینا ترشکووای فضانورد، مری ولستون کرفت و نقشی که در دفاع از حقوق زنان داشته، کیوجین که درمقابل پوشیدن کفش‌های کوچک چینی‌ها مقاومت می‌کند و تحصیل می‌کند و زنی فرهنگی و شجاع می‌شود و هتشپسوت که در مقابل قوانین مصر ایستاد و یکی از فراعنه موفق مصر شد.
 
این مترجم با بیان اینکه این دو کتاب را به پیشنهاد ناشر، ترجمه کرده است، گفت: اگر کتاب دیگری از این نویسنده، به دستم برسد، حتما ترجمه می‌کنم چون کتاب، نثر بسیار خوب و روانی داشت و انتخاب‌های جالبی داشت، مخصوصا انتخاب‌هایی که در کتاب قبلی یعنی «زنانی که دنیا را تغییر دادند» داشت. از طرفی این کتاب شبیه اینفوگرافی جلو می‌رود و زندگی‌نامه صرف نیست و مخاطب را درگیر ماجرا کرده و با زن‌هایی آشنا می‌کند که برای حقوق‌شان جنگیدند و تغییری در روند کلی جامعه ایجاد کردند. شاید برخی از این تغییرات به ظاهر جزئی به نظر برسد اما درواقع تاثیر زیادی در تغییر سبک زندگی ما گذاشته است. مثلا تاثیری که کوکو شنل در سبک لباس پوشیدن زنان ایجاد کرد و بعد از آن زنان مجبور نبودند فقط لباس‌های تنگ بپوشند و می‌توانستند شلوار هم بپوشند، مساله ساده‌ای است اما در زندگی امروز ما تاثیرگذار است.
 
به گفته محجوب، نویسنده در این کتاب خط سیری از زندگی فرد مورد نظر را برای مخاطب به تصویر کشیده است و نقاط قوت و ضعف آن‌ها و مسیری را که طی کرده‌اند، بیان کرده تا زمانی‌که به موفقیت می‌رسند و بر این اساس توانسته در انتقال مفهوم مورد نظرش به مخاطب، موفق باشد.
 
 

«بوندیکا، کیو جین، دکتر الیزابت بلک ول، پوکو هانتوس، نور عنایت‌خان، هریت تابمن، فلورا دروموند، والنتینا ترشکووا، هتشپسوت، سعیده الحورا، ژوزفین بیکر، مری ولستون کرفت، آدا لاولیس، مری شلی» نام زنان تاریخ‌سازی است که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.
 
انتشارات ناریا، کتاب «زنانی که دنیا را تغییر دادند» را در قالب 36 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 250 هزار ریال منتشر کرده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    تا کی از این کتابهای درجه صد بایگانی‌طور باید ترجمه بشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها