جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
کتاب هفدهم جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان منتشر می شود

مراسم اختتامیه هفدهم جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان صبح امروز 25 تیر در گرگان برگزار شد. غلامرضا منتظری، دبیر این جشنواره، از چاپ و انتشار کتاب هفدهم دوره جشنواره خبر داد. 16 امین دوره این جشنواره کتاب نداشته است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ابتدا غلامرضا منتظری، دبیر جشنواره، گزارشی از عملکرد این دوره ارایه کرد و گفت: آثار این دوره شکوفایی و خلاقیت جوانان در عرصه تجسمی را نشان می دهد و باید از این هنرها و هنرمندان بهره برداری کرد و نتیجه آن را در معرض دید علاقه مندان قرار داد.

وی ادامه داد: با توجه به ارزش این آثار و برای ثبت و ماندگاری آن در اندیشه ها برای نخستین بار و بعد از برگزاری 16 دوره کتاب آثار برگزیده هفدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان به زیور طبع آراسته خواهد شد تا به عنوان سرمایه ملی و ارزشمند مورد استفاده علاقه مندان و مخاطبان قرار بگیرد.

منتظری افزود: لازم است با چاپ و انتشار کتاب آثار را هر دوره را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

وی گفت: از روزهای نخستین مرداد سایت جشنواره راه اندازی می شود و فراخوان جشنواره هجدهم اعلام خواهد شد تا هنرمندان جوان بدون دغدغه در دوره بعدی شرکت کنند. لوح فشره جشنواره هفدهم حاوی کلیه آثار خلق شده نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین از سال آینده یک روز جشنواره به آموزش و تبادل تجربه اختصاص خواهد یافت.

محمود شالویی، مدیر موزه هنرهای معاصر، در ادامه به بحث آموزش در جشنواره اشاره کرد و افزود: برخی استادان آمادگی کامل دارند تا موضوع آموزش به شکل جدی پیگیری شود و با حمایت مرکز هنرهای تجسمی دوره های ویژه و تخصصی برگزار شود تا نتایج هنری بهتری را در دوره های بعد شاهد باشیم.

وی گفت: از سال آینده در گروه داوران از هنرمندان جوان در کنار پیشکسوتان استفاده خواهد شد. همچنین با حضور داوران، هنرمندان و هنرجویان این جشنواره آسیب شناسی می شود تا در دوره های بعد جشنواره با توان و خلاقیت بیشتری را شاهد باشیم.

در ادامه جواد قناعت، استاندار گلستان، با بیان اینکه زبان هنر از هر زبانی تاثیرگذارتر است، گفت: در دوره حاضر بیشتر از هر زمانی نیاز به هنرهاب تجسمی احساس می شود و این هنرها موجب آرامش انسان ها است. امروز کسانی در دنیا صاحب قدرت هستند که توانایی فرهنگی بالاتری دارند.

وی با بیان اینکه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی راحتر و ساده ترین ارتباط با مخاطب را در اختیار دارند، توضیح داد:  هنرهای تجسمی چون خط، نقاشی، کاریکاتور، نگارگری، حجم و عکس از هنرهای ماندگار عرصه تجسمی محسوب می شوند که می توانند اصالت و نجابت هنر ایرانیان را به نمایش بگذارند. 

حمید شاه آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه گفت: نشاط و آثار این محفل هنری تکان دهند است و برای همه مدیران تکلیف ایجاد می کند. باید با جدیت به تلاش و تجربیات گذشته سرعت ببخشیم تا جوانان بیش از گذشته تجربیات خود را اریه کنند کشور ما سرشار از این توانایی، خلاقیت، زیبایی و نوآفرینی ها است.

وی افزود: در جهان صنعتی امروز که هنر و فضا به سوی صنعتی شدن پیش می رود و برخی به تولید صنعتی هنر روی آوردن شاهد عدم توجه به قداست هنر هستیم در حالی که هنرمند باید واقعیت جامعه را ببیند، درک صحیحی از موقعیت آن داشته باشد، واقعیت ها را کشف کند و در خلق اثر هنری به دنبال ترسیم واقعیت های اصیل باشد.

شاه آبادی ادامه داد: باید در جامعه در پی فراهم کردن شرایطی باشیم تا هنرمندان بتوانند این کالبدشناسی را انجام دهند و نگاه دقیقی به جامعه خود داشته باشند.

وی توضیح داد: در فضای فرهنگی کشور اگر به دنبال اقتدار فرهنگی هستیم نگاه بین المللی به هنر و موضوع هنر به جهان توجه لازم و واجب است.

پخش چند کلیپ از روند برگزاری جشنواره و بازتاب هنر ایران در خارج از کشور، پخش سرود، تشکر از استاندار گلستان و مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد، خواندن بیانیه هیات داوران و تجلیل از قاری ممتاز قرآن حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل حکیمی، از بخش های مختلف این مراسم بود. 

هفدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان با اهدای جایزه به برگزیدگان و شایستگان پایان یافت. این جشنواره 22 تیر آغاز شده بود. 

رشته سفال : رتبه سوم- لوح تقدیر به همراه یک سکه بهار آزادی میثم هادیان از استان یزد
رتبه دوم -لوح تقدیر به همراه دو سکه بهار آزادی، پریا ستاری قهفرجی از استان چهارمحال بختیاری
رتبه اول -تندیس جشنواره، لوح تقدیر به همراه 3 سکه بهار آزادی، پریسا بابایی از استان اردبیل

رشته خوشنویسی: هیات داوران به دلیل رقابت نزدیک ضمن تشکر از کلیه شرکت کنندگان از وحید محمدی فر – علی نعلی- سیدعلیرضا مطلبی- محسن گودرزی سروش – زهرا غفوری – عباس الفتی و تنها شرکت کننده خارجی عبدالحق نوری تقدیر به عمل آورد. 

تقدیر شدگان رشته خوشنویسی با هماهنگی دبیر هنری جشنواره: لوح تقدیر به همراه نیم سکه بهار آزادی، مهدی محمد علیزاده از استان اصفهان و محمد سمیعی از استان سیستان و بلوچستان 

رتبه سوم - لوح تقدیر به همراه یک سکه بهار آزادی، بهادر پگاه از استان قزوین
رتبه دوم - لوح تقدیر به همراه یک سکه بهار آزادی، جعفر صادقی از استان چهار محال و بختیاری
رتبه اول - تندیس جشنواره - لوح تقدیر به همراه 3 سکه بهار آزادی، سلیمان میری از استان لرستان 

رشته نگارگری: تقدیرشدگان رشته نگارگری با هماهنگی دبیر هنری جشنواره، لوح تقدیر به همراه نیم سکه بهار آزادی 
به دلیل ایجاد فضای لطیف و ساخت و ساز مطلوب و به کارگیری ترکیب بندی و طراحی مناسب و اجرای دقیق – اثری با عنوان مهرورزی به مریم لامعی مروانی از استان زنجان و  مینا پورمحمد از مشهد مقدس
رتبه سوم - لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی به دلیل به کارگیری صحیح مواد و اجرای تکنیکی - اثری با عنوان نیایش به زینب رهنما از استان گیلان اختصاص یافت.

رتبه دوم - لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی اثری با عنوان مهرورزی به دلیل ارایه شخصیت فردی و جسارت در اجرا به  اسدالله فقیهی از استان قم
رتبه اول - تندیس جشنواره و لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی 
به دلیل شناخت صحیح و منطقی نسبت به اصول سنتی نگارگری به زهرا پناهی از استان اردبیل

رشته کاریکاتور: ضمن تشکر از شادی طاهرخانی از استان زنجان، لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی
به هنرمندان زهره شفیع پور از استان گلستان و آرش سگوند( فروغی) از استان لرستان ( خرم آباد) تعلق گرفت. 

رتبه سوم - لوح تقدیر به همراه یک سکه بهار آزادی
به جواد تکجو از استان گیلان 

رتبه دوم – لوح تقدیر به همراه دو سکه بهار آزادی
به بابک اسماعیلی از استان هرمزگان
رتبه اول- تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همراه سه سکه بهار آزادی به فرزانه وزیری تبار از استان یزد

عکاسی: تقدیر شدگان رشته عکاسی
لوح تقدیر به همراه نیم سکه بهار آزادی به مهدی علوی از خراسان شمالی شهر بجنورد، امیرحسین حیدری از استان هرمزگان 

رتبه سوم- رشته عکاسی لوح تقدیر به همراه یک سکه بهار آزادی به آریز قادری از استان کردستان شهر سنندج
رتبه دوم - لوح تقدیر به همراه دو سکه بهار آزادی به علی لرستانی از استان کرمانشاه 

رتبه اول- تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همراه سه سکه بهار آزادی به آقای حسن نوری از استان گلستان

حجم: هیات داوران هنرجویان زیر را شایسته تقدیر دانست
لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی به وجدانی اثری با عنوان جلوه های آفرینش از استان تهران و الماس مصطفی یف از کشور قزاقستان
رتبه سوم - لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی به مژگان حاجی ملاحسینی به اثری با عنوان صلح و دوستی از تهران
رتبه دوم لوح تقدیر به همراه دو سکه بهار آزادی به آذین سادات از استان مازندران 
رتبه اول- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی به  ساناز طیبی از چهارمحال و بختیاری 

گرافیک: هیات داوران در رشته گرافیک محمد صابر از افغانستان، فرشته رحمانی از خراسان جنوبی، سارا عباسی از استان هرمزگان، سمیرا توکلی از استان لرستان و محیا عظیمی از استان کرمانشاه را شایسته تشویق دانست. 

هیات داوران میلاد فروزنده از استان فارس و سعید عطارپور از استان کرمان را شایسته تقدیر دانست و لوح تقدیر به همراه نیم سکه بهار آزادی اهدا کرد.
لوح تقدیر به همراه دو سکه بهار آزادی به سپیده زارعی از استان مازندان، آقای عبدالحمید زنگانه از استان گلستان و مریم نوروزی از استان بوشهر

طراحی: هیات داوران به خاطر برخورد آکادمیک با طراحی و شناخت اصول نور وسایه ها در طراحی طبیعت و استفاده از خطوط نرم و بیان ساده در طراحی از طبیعت محمد پیریایی از استان قم و علی شیری از شیراز را شایسته تقدیر دانست و به هر هنرمند لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی اهدا می کند. 

رتبه سوم، لوح تقدیر به همراه یک سکه بهار آزادی به سیده فاطمه موسوی منفرد از استان زنجان
رتبه دوم- لوح تقدیر به همراه دو سکه بهار آزادی به فائزه فاتحی از کردستان
رتبه اول- تندیس جشنواره، لوح تقدیر به همراه سه سکه بهار آزادی به سید رضی رضوی از استان آذربایجان شهر تبریز 

نقاشی: لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی به زهرا فریدونی از استان اصفهان، یحیی بروئی دل از استان کهگیلویه و بویراحمد، هایده نقی زاده دهخواه فرقانی از آذربایجان شرقی و مجید صابری نژاد از استان قزوین 

نفر سوم: لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی به سید فدا حسین از بنگلادش 

نفر دوم: لوح تقدیر به همراه دو سکه بهار آزادی به مرتضی خسروی از استان خراسان شمالی 

نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر به همراه سه سکه بهار آزادی به لانس ماریمو از زیمباوه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها