یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
ادبیات، نقطه‌ روشنی است که ما را به زندگی امیدوار می‌کند

مصطفی راضی جلالی گفت: امسال، فرهنگ و ادبیات کشور و به تبع «وضعیت شعر»، روزهای سختی پشت سر گذاشت. جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز از این قاعده، مستثنی نبود، ادبیات اما، نقطه‌های روشنی است که همواره ما را به زندگی امیدوار و رهنمون می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین پایانی پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی دبیر علمی جشنواره شعر فجر،  مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره و تعدادی از داوران، برگزیدگان و اهالی رسانه در تالار وحدت در حال برگزاری است و قرار است برگزیدگان این  دوره در گروه‌های شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های: نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) معرفی شوند.

در ابتدای این مراسم مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره به ارائه گزارشی از عملکرد جایزه پرداخت و سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: امسال، فرهنگ و ادبیات کشور و به تبع «وضعیت شعر»، روزهای سختی پشت سر گذاشت. جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز از این قاعده، مستثنی نبود. کرونا، مهمان ناخوانده نفس‌های شهر شده بود و خمودی و کرختی و خاموشی ما را طلب می‌کرد. ادبیات اما، نقطه‌های روشنی است که همواره ما را به زندگی امیدوار و رهنمون می‌سازد.

وی افزود: روشن است جشنواره بین‌المللی شعر فجر می‌بایست با رعایت کامل دستورالعمل‌ها برگزار می‌شد، تا هیچ عضوی از هیئت علمی و داوران محترم بخش‌های مختلف، با مشکل مواجه و به بلیه کرونا گرفتار نشود. اعضای دبیرخانه و همکاران من در این دوره با دقتی مینیاتوری و با رعایت کامل موازین بهداشتی، ساعت‌ها و روزها و ماه‌ها، میزبانی امانت‌دار و مهربان بودند تا این دوره نیز به سرانجام خویش برسد. حساسیت‌های جشنواره شعر فجر ذاتاً بالاست و این‌ نگاه‌ها به‌خاطر تاثیر جشنواره کاملاً طبیعی است؛ اما باید در اینجا اذعان کنم یگانه اصل جشنواره همواره، حفظ سلامت روند برگزاری بوده است؛ این «حفظ سلامت» امسال دو مصداق داشت.

جلالی ادامه داد: عددها و گزارش کتاب‌های رسیده را پیشتر منتشر کرده‌ایم. فقط این نکته را عرض کنم که پایش آثار در دبیرخانه زیر نظر هیئت علمی با دقت صورت گرفت تا تمامی کتاب‌ها بررسی و خوانده شوند. برخی کتاب‌ها حتی چند بار خوانده شدند. برخی دوستان بر این باورند که پایش گزارش‌دادنی نیست. ولی باید بگویم برگزارکنندگان جشنواره اعتقاد راسخ به اهمیت استقلال داوران داشته و دارند؛ اما پشت این انتخاب‌ها -که همگی رأی فنی و مبتنی‌ بر مؤلفه‌های شعری داوران بزرگوار بوده- ده‌ها کارشناس و استاد ادبیات نشسته‌اند و در برگزاری شایسته این رویداد، به دبیرخانه و هیئت‌ علمی مشاوره داده‌اند.

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، بخش ویژه هم داشت. وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد و شهر ما بمباران می‌شد، ده سالم بود. هیچ پسر ده ساله‌ای بمباران خانه‌اش را از یاد نمی‌برد. آن روزها فکر نمی‌کردم بعد از چهل سال، ادبیات، چنین بالنده، گسترده، متنوع و با کیفیتی از حماسه دفاع، زاده شود. سروده‌هایی خونین، گلگون و به مانند شهدایمان حماسی. حماسه هشت ساله مردم ایران، جزو معدود کنش‌هایی است که تمام هنرمندان اصیل بر آن اتفاق نظر دارند. توان و وظیفه ما، نکوداشت و پاسداشت شاعران این حماسه و همه فداکارانی است که امروز، ایران را سرپا و امن به دست ما رساندند. اصحاب شریف رسانه به همین خاطر، دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای بزرگداشت چهلمین سال آغاز دفاع مقدس را با افتخار پذیرفتند. چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس با حضور اصحاب رسانه و با انتخاب آن‌ها امروز معرفی خواهند شد. 

دبیرخانه جشنواره شعر فجر، افتتاحیه این دوره را به یاد سردارِ شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری‌زاده برگزار کرد تا بگوید از قاتلان این سرداران بیزار است. دوست است با هرکسی که با شهدای ما دوست باشد و دشمن است با هرکسی که با شهدای ما دشمن باشد. دوره آموزشِ دو ماهه «در 3 بخش شعر کلاسیک، شعر سپید و شعر نیمایی» هم با حضور شاعران نامدار کشور و بهره‌مندی نزدیک به ۴هزار شاعر جوان به شکل برخط برگزار شد که گزارش آن در همین جلسه تقدیم خواهد شد. 

جلالی در پایان گفت: بر خود لازم می‌دانم، علاوه‌بر دبیران دوره‌های پیشین این جشنواره، از دبیر علمی این دوره، سرکار خانم دکتر مریم جلالی، شاعر و پژوهشگر ادبی، سپاسگزاری کنم که یاری‌رسان ما بودند. از هیئت علمی و هیئت‌های داوری، وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون محترم امور فرهنگی ایشان و نیز مدیرعامل محترم خانه کتاب و ادبیات ایران هم سپاسگزارم که صبوری و همراهی کردند؛ و در این اوضاع رستاخیزگونه کرونا کنار ما ایستادند تا پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را برگزار کنیم. آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را هم تقدیم می‌کنیم به مدافعان جان و روح مردم، «جهادگران سلامت» که یاد و خاطرشان بی‌هیچ گَرد فراموشی در این جلسه حاضر است. اختتامیه آخرین جشنواره شعر فجر در سال‌هایی با سریال 1300، امروز برگزار می‌شود. امیدوارم قرن جدید ایرانیان، قرن درخشش و شکوفایی بیشتر شعر و ادبیات فارسی باشد. 

               

در ادامه مریم جلالی دبیر علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر سخنرانی کرد و گفت: جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ادبی جمهوری اسلامی ایران است. این جشنواره از سال ۱۳۸۵ تاکنون هر سال آیینه‌ای بوده است برای انعکاس طرح نو، ترغیب و تکریم پژوهشگران و شاعران، همچنین بازشناسی کلام نیک و صاحبان کلام/ بی‌تردید جشنواره شعر فجر امانتدار شعر کهن و نو فارسی است. شعری که سال‌ها دیده است و گفته است شعری که  تجلی رشادت‌های مردان و زنان ایران زمین بوده است. شعری که بارها سخن از گیسوان استعاره‌های تاریک و روشن تاریخ به میان آورده است، همان شعری که در آن دوست، عاشق صورخیال دوست می‌شود و هلهله‌های طربناک کودکانی که باید (باشند و بسازند) در آن به نظم ‌کشیده می شود.

وی افزود: جشنواره شعر فجر فرصتی است برای نشان دادن اینکه چگونه می‌توان با کلمات، زیبا دید، چگونه می‌توان به وسیله زیباترین واژگان، جنگید و حتی چگونه می‌توان نفرت و تحریم را به کمک کلام، وادار کرد تا به سوی خود شلیک کند. این جشنواره یعنی ادب، تاریخ، اجتماع، سیاست، عشق، طرب و حتی دفاع و جنگ.

دبیر علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر  بیان کرد: کمیته علمی و داوران جشنواره امسال،  ایستاده‌اند تا بگویند هرکس، به سهم خود از شعر فارسی نصیبی دارد. آثار رسیده  چه در کسوت زیبای شعر، چه در جامه نقد و نظریه پردازی و چه در التذاذ رسانی به ذائقه مخاطب،  نشان می‌دهد شعر امروز، محدود به جنسیت‌ها و حتی چهارچوب‌های سنی نشده است و قویتر از گذشته به حیات خود ادامه خواهد داد. لازم می‌دانم از جناب آقای دکتر صالحی و آقای دکتر دهقانکار که امانت سردبیری جشنواره شعر فجر را امسال در انتخابی بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته، به بنده سپردند، تشکر کنم. بنده، این التفات و نیک نظری را تقدیم به جامعه زنان علمی و فعال کشورم می‌کنم. به علاوه  سپاسدار دبیر محترم اجرایی جشنواره شعر فجر، جناب آقای مصطفی جلالی  هستم که درایت و عملکردشان  در مدیریت مجموعه، اظهر من الشمس است.

مریم جلالی در پایان گفت: همچنین از اعضای دبیرخانه خصوصا جناب آقای طریقی و کمیته  محترم علمی که نقطه اتکاء جشنواره هستند،  و از داوران امانتدار و منصف، که دانش و تجربه کم‌نظیرشان مدد رسان این راه، بوده و هست، سپاسگزارم. همراهانی که خطر بیماری کرونا را به جان خریدند و بزرگانی که گاه مشقت سفر را پذیرفتند،  صرفاً به خاطر پاسداشت حرمت شعر فارسی/ و دستاورد امروز، حاصل همت این بزرگواران است. در پایان تشکر می‌کنم از دبیران دوره‌های گذشته که تلاش‌های خود به بالندگی این جشنواره کمک کردند و دبیرانی که در آینده این مسئولیت را برعهده می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها