دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
نویسندگان و مترجمان کودک چگونه در دوران قرنطینه از فضای مجازی بهره بردند؟

اهل قلم در این روزهای کرونایی ساکت ننشسته‌اند و با انتشار مطالب و ویدئوهایی در فضای مجازی‌ سعی می‌کنند مخاطبانشان را به کتابخوانی و مطالعه تشویق کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نظر می‌رسد ویروس کرونا علیرغم همه بدی‌ها و مصیبت‌هایی که داشت، سبب شد دل‌هایمان بیشتر به هم نزدیک شود و قدر موهبت‌هایی که از آن‌ها غافل بودیم مانند باهم بودن، باهم از زندگی لذت بردن، مطالعه کردن، تماشای فیلم و ... را بیشتر بدانیم و با استفاده از اینترنت و فضای مجازی سعی کنیم ارتباطمان با فضای خارج از محیط خانه را زنده نگه داریم. یکی از کارهایی که در این روزها بیشتر از گذشته انجام می‌شود گشت و گذار در فضای مجازی و بازدید از صفحه‌های افرادی مانند نویسندگان، شاعران و مترجمان است.
 
کانال قصه‌گویی برای بچه‌ها
اهل قلم هم این روزها بیکار ننشسته‌اند و مطالبی در فضای مجازی منتشر می‌کنند. محمدرضا شمس از نویسندگان شناخته شده ادبیات کودک و نوجوان است که فعالیت گسترده‌ای در فضای مجازی در زمینه قصه‌گویی، ترویج کتابخوانی و پیشنهاد مطالعه دارد و با ارائه ویدئوها و مطالب مختلف در کانال قصه‌گویی‌اش بچه‌ها را به مطالعه تشویق می‌کند. او معتقد است مهمترین مساله در روزهای کرونایی این است که ارتباط نویسندگان با مخاطبان قطع نشود و می‌گوید: آن‌ها در این ایام بیشتر به ما نیاز دارند. ما روزهای سختی را می‌گذرانیم و در خانه ماندن‌های طولانی ممکن است سبب خستگی و بی‌حوصلگی بچه‌ها شود و موجب هنجارگریزی و درگیری‌های ذهنی و لفظی بچه‌ها و بزرگترها شود.

نویسندگان باید وارد میدان شوند  
این نویسنده در ادامه می‌افزاید: در این زمان نویسندگان باید وارد میدان شوند و به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا این روزهای سخت را پشت سر بگذارند و در این ایام بهترین کار علاوه بر معرفی کتاب، گذاشتن لایوهایی از قصه‌گویی خودشان در فضای مجازی و ارتباط تصویری با بچه‌هاست. براین اساس من هم تلاش کردم در کانال قصه‌گویی که در فضای مجازی دارم، هرشب برای بچه‌ها قصه بگویم و در کنار قصه‌گویی درباره مطالب مرتبطی با این روزها با آن‌ها صحبت می‌کنم.
 
شمس می‌گوید: همچنین در این کانال علاوه بر معرفی کتاب‌های خودم، کتاب‌های سایر نویسندگان را نیز معرفی می‌کنم تا به این وسیله بچه‌ها با دیگر نویسندگان ادبیات کودک هم آشنا شوند. تا به‌حال حدود 20 نویسنده را به بچه‌ها معرفی کرده‌ام. علاوه بر این قصه‌خوانی‌هایی از سایر نویسندگان یا قصه‌گوهای کانون پرورش فکری را برای بچه‌ها به اشتراک می‌گذارم و سعی می‌کنم در قصه‌گویی به لهجه‌ها و زبان‌های مختلف هم توجه کنم تا برای همه بچه‌های ایران جذاب باشد.
 
اهمیت روحیه دادن به یکدیگر در روزهای تیره و نامعلوم 
احمد اکبرپور، هم از دیگر نویسندگان حوزه ادبیات کودک است که اگر این روزها به صفحه‌اش در فضای مجازی سری بزنیم خالی از لطف نیست. اکبرپور در قالب ویدئوهای کوتاه، کتاب‌هایی را از نویسندگان مختلف برای مطالعه به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد. او معتقد است یکی از کارکردهای ادبیات در این روزهای تیره و نامعلوم پیش رو رفتن به قلب حادثه به امید پیدا کردن یک نور امید است و می‌گوید: در این روزها ما نیاز داریم به یکدیگر روحیه بدهیم و مانند افرادی که در سرما و یخبندان گیرافتاده‌اند و تلاش می‌کنند با گرمای بدن‌ها به هم کمک کنند، باید به هم روحیه بدهیم.
 
به گفته این نویسنده، در این شرایط لازم نیست خیلی به فعالیت‌های کلان فکر کنیم. ابتدا می‌توانیم در محیط‌های خانوادگی، مجتمع‌های آپارتمانی و دوستان و افرادی که با آن‌ها ارتباط مجازی داریم به معرفی کتاب‌هایی که خوانده‌ایم یا فیلم‌هایی که دیده‌ایم بپردازیم و بعد فعالیت‌های گسترده‌تر انجام دهیم. من هم در فضای مجازی کتاب‌هایی از نویسندگان مختلف ایرانی و خارجی در گروه‌های سنی مختلف معرفی می‌کنم یا در گروه‌های تلگرامی که با دوستانم دارم بخش‌های طنز کتاب‌ها را به صورت صوتی می‌خوانیم یا شعرخوانی می‌کنیم.
 
روزهای کرونایی هم خواهد گذشت
فرهاد حسن‌زاده، از نویسندگان شناخته‌شده ادبیات کودک و نوجوان و نامزد دو دوره جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، نیز در صفحه‌اش نوشته «این روزهای کرونایی هم خواهد گذشت و جزئی از حافظه تاریخی ملت ما خواهد شد و بهترین راه برای مبارزه با بیماری‌های واگیردار، مدیریت ذهن و روان است.» او که این روزها بیشتر مشغول بازنویسی دو عنوان از کتاب‌های قدیمی‌اش است سعی کرده با انتشار ویدئوهایی از کتاب‌هایش مانند «خاطرات خون‌آشام عاشق»، «کوتی کوتی»، «چتری با پروانه‌های سفید»، «نمکی و مار عینکی»، «هستی» و قصه‌گویی برای بچه‌ها، خستگی و ملال روزهای کرونایی را از مخاطبانش بزداید.
 
افسانه شعبان‌نژاد هم در این روزهای کرونایی مخاطبانش را تنها نگذاشته و در صفحه ‌انتشارات لوپه‌تو با انتشار اشعاری سعی کرده اضطراب و استرس را از مخاطبانش دور کند و آرامش را به آن‌ها برگرداند. همچنین در این صفحه ویدیوهایی از کتاب‌های افسانه شعبان‌نژاد مانند مجموعه 4 جلدی «اتل متل»، مجموعه 4 جلدی «لی‌لی لالا»، مجموعه هر ضرب‌المثل قصه‌ای دارد»، مجموعه «قصه‌های فندقی»، مجموعه 9 جلدی «رفتم به باغ»، «مدادتراش و کتاب»، «چتر و کلاه و لیوان»، «زرزری کاکل زری»، «سلام نی نی کوچولو»، «من یک گنج دارم»، «من شجاع هستم»، «در قلب من» منتشر شده است.
 
مجبوریم از فضای مجازی برای ارتباط با مخاطبان استفاده کنیم
لاله جعفری هم از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان است که در فضای مجازی در زمینه معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی فعالیت دارد و ویدئوهایی درباره مجموعه «کتاب اولی کلاس اولی»، مجموعه «نی‌نی قصه‌ها»، «درختی که از تاریکی می‌ترسید»، مجموعه 6 جلدی قصه‌های «نینه و نانی» منتشر کرده است. او معتقد است در شرایط حاضر مجبوریم از فضای مجازی برای ارتباط با مخاطبان استفاده کنیم و هرکسی بنا بر خلاقیتش می‌تواند در این زمینه فعالیت داشته باشد مثلا برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشد و طبق آن ویدئوهایی را در زمینه معرفی کتاب در فضای مجازی منتشر کند.
 
مهدی حجوانی هم از نویسندگان و مترجمان پیشکسوت ادبیات کودک است که ساده از کنار آنچه در اطرافش اتفاق می‌افتد، نمی‌گذرد و نظرش را در صفحه‌اش با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد. گاهی هم کتاب‌هایی مانند «نیم دانگ پیونگ یانگ» را به مخاطبانش پیشنهاد می‌کند. همچنین برخی از آثار جدیدش مانند مجموعه سه جلدی «فلسفه برای نسل نو»، «مونیخ به افق تهران»، «سفر دوسره»، «عالیجناب مامان خانم» و «الف دال میم» را معرفی کرده است.

بچه‌ها مطالعه و بازی را فراموش نکنند
حمیدرضا شاه‌آبادی، هم از نویسندگانی است که توانسته برای مجموعه «دروازه مردگان» جایزه کتاب سال را دریافت کند، او معتقد است شرایط فعلی جامعه می‌تواند مستعد ایجاد افسردگی یا ناراحتی‌های روحی باشد و به بچه‌ها بازی کردن و مطالعه کتاب را پیشنهاد می‌کند. او در صفحه‌اش نوشته «باید نوروز را جدی گرفت... شک نکنید سالی خوب و مثال زدنی پیش روی ماست». شاه‌آبادی در صفحه‌اش مطالعه کتاب «فرانکشتاین در بغداد» نوشته احمد سعداوی با ترجمه امل نبهانی، برنده جایزه بوکر عربی 2014 را به مخاطبانش پیشنهاد کرده. همچنین با انتشار تصویری به قلم نادیا دیباج، از انتشار جلد سوم مجموعه «دروازه مردگان» در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.
 
سیامک گلشیری، از دیگر نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان است که اگر به صفحه‌اش در فضای مجازی سری بزنیم، ویدئوهایی درباره کتاب‌هایش مانند «رژ قرمز»، مجموعه «گورشاه»، مجموعه «خون آشام» و «میدان ونک یازده و پنج دقیقه» می‌بینیم، که مخاطب را به خواندن ادامه داستان ترغیب می‌کند، ویدئوهایی که گاهی با صدای خود نویسنده منتشر شده است.
 
شقایق قندهاری، از مترجمان کتاب‌های کودک و نوجوان، هم در صفحه شخصی‌اش با انتشار مطالبی مخاطبانش را به مطالعه کتاب تشویق می‌کند. «با عشق الا، گریزپا، ناخوش احوال، سیاه دل، خانه خودمان، ابرابله، شجاع مثل تو، رها مثل آفتاب، روزهای رخوت، به دنبال نام تو، روزهای سرگشته در سکوت، خانه کاغذی، داپلر، هرمان» از جمله آثاری است که با ترجمه او منتشر شده و در صفحه‌اش به چشم می‌خورند. همچنین قندهاری کتاب صوتی «بیش از آنکه بخوابم» با صدای شیما درخشش را نیز به علاقه‌مندان به مطالعه معرفی و اشعاری از شاعران مختلف مانند شفیعی کدکنی، شهرام شیدایی، قیصر امین‌پور، حمید مصدق، آنا اخماتوا، یدالله رویایی و ... ارائه کرده است.
 
با اینکه در این گزارش مجال نام بردن از همه نویسندگان، شاعران، مروجان، مترجمان ادبیات کودک و نوجوان و ناشرانی که این روزها به تبلیغ کتاب و کتابخوانی و قصه‌گویی در فضای مجازی می‌پردازند، نیست، اما نکته قابل توجه این است در این روزها علاوه بر اهل قلم، کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی مانند «قصه‌گوی کوچک»، «نهال بوک»، «قصه‌های من و کتابام» و ... در فضای مجازی با انتشار ویدئوهایی، علاوه بر معرفی کتاب‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان، به قصه‌خوانی و معرفی نویسندگان می‎‌پردازند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها