دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کلهرنیا: نقد نظام آموزش آکادمیک هنر از اهداف «پاتوغ» است/انتشار کتاب مجموعه آثار برگزیده به شرط تامین منابع مالی

بهرام کلهرنیا، دبیر علمی نخستین جشنواره «پاتوغ» در نشست خبری این جشنواره گفت که آموزش آکادمیک هنر در ایران واجد اشکالات بنیادینی است و «پاتوغ» قرار است این نظام آموزشی را نقد کند. شاهین فرزانه دبیر اجرایی جشنواره نیز اشاره کرد که کتاب مجموعه آثار برگزیده این جشنواره به شرط تامین منابع مالی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری نخستین جشنواره سراسری تجسم هنر با عنوان «پاتوغ» پیش از ظهر امروز (دوشنبه 23 آذر) با حضور بهرام کلهرنیا، دبیر علمی این جشنواره، شاهین فرزانه، دبیر اجرایی جشنواره و مدیر مرکز علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 47 تهران و محمد سلطانی فر، رییس موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر و مدیرکل دفترمطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

بهرام کلهرنیا در این نشست گفت: جامعه هنری کشور در طول سال شاهد برپایی جشنواره‌های هنری متعددی است، اما جشنواره پاتوغ هدف‌های متفاوتی را نسبت به دیگر جشنواره‌ها در نظر دارد. این جشنواره به شکل ذاتی دانشجویی است، اما مدیران دانشکده‌های هنری بر آن نظارت دارند، بنابراین این جشنواره چیزی میان آموزش و مسابقه است.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاق‌های هنری در سطح جهان، پس از انقلاب صنعتی را دانشکده‌های هنری به‌وجود آوردند، اما در ایران تاکنون شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم. جشنواره پاتوغ می‌تواند با ایجاد دبیرخانه دائمی، بانی این روند در ایران باشد.

کلهرنیا با انتقاد از نظام آکادمیک آموزش هنر در ایران، گفت: فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف هنری از جمله رشته تخصصی خودم، یعنی گرافیک، موقعیت شغلی نامشخصی دارند. سوال اینجاست که آیا نظام آموزش آکادمیک هنر می‌تواند متخصصان حرفه‌ای تربیت کند؟ پاسخ خیر است. همه ما می‌دانیم که فاصله میان متخصصان حرفه‌ای با فارغ‌التحصیلان بسیار زیاد است و یکی از اهداف بلند مدت جشنواره پاتوغ برداشتن این فاصله است.

این طراح گرافیک در ادامه به لزوم نقد نظام آموزش آکادمیک هنر در ایران توسط جشنواره‌ها، اشاره کرد و گفت: ما هنوز نقد درسی از فرآیند آموزش هنر در دانشگاه‌ها ندیده‌ایم. نظام آکادمیک هنر در ایران متاسفانه معلم محور است، در صورتی که باید آموزش محور باشد. این جشنواره می‌تواند بدل به یک نقاد عمده نظام آموزشی هنر در ایران شود.

کلهرنیا اضافه کرد: جشنواره رای بر نمایش بهترین تولیدات هنری در دانشکده‌های مختلف هنری دارد و به همین دلیل هم از بزرگان هنر معاصر ایران برای داوری آثار دعوت شده است.

 شاهین فرزانه دبیر اجرایی جشنواره نیز در این نشست گفت: نخستین جشنواره دانشجویی تجسم هنر با عنوان «پاتوغ» در چهار رشته معماری، نقاشی، گرافیک و عکاسی کار خود را آغاز کرده است. زمان برگزاری این جشنواره از 30 آذر تا 7 دی در گالری ابوالفضل عالی و خانه عکاسان حوزه هنری است. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز در 6 دی در محل پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

وی افزود: استقبال از این جشنواره بسیار مناسب بود و آثار بسیاری به دبیرخانه جشنواره رسید. انتشار کتاب مجموعه آثار برگزیده این جشنواره نیز از ابتدا در دستور کار هیات علمی جشنواره قرار داشت، اما با توجه به این نکته که انتشار کتاب در این دوران هزینه‌های بسیاری در بر دارد، انتشار کتاب منوط به تامین منابع مالی از طرف حامیان این جشنواره است.

محمد سلطانی فر، دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به اهداف نخستین جشنواره تجسم هنر «پاتوغ» گفت: نگاه این جشنواره آموزشی است و هدف آن تقویت قدرت نوآوری و خلاقیت در خلق اثر هنری توسط دانشجویان است. بر همین اساس قرار است در طول روند برپایی این جشنواره کارگاه‌های آموزشی نیز در هر چهار رشته عکاسی، معماری، نقاشی و گرافیک برگزار شود.

وی افزود: بین‌المللی شدن چنین جشنواره‌هایی و همچنین چاپ کتاب مجموعه آثار برگزیده مستلزم هزینه‌های بالایی است، اما ضروری است که این جشنواره خروجی کتابی هم داشته باشد و من امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها